Przejdź do treści
Katastrofa samolotu SP-CFM, źródło: Reuters/IAR
Źródło artykułu

Zdarzyło się dzisiaj: Katastrofa polskich SP-AVD i SP-CFM w Hiszpanii

8 lat temu, 6 czerwca 2011 r., w rejonie lotniska Asturias w Hiszpanii miała miejsce katastrofa samolotów Cirrus SR22 Turbo (znaki rejestracyjne SP-AVD) oraz Cessna 182T (znaki rejestracyjne SP-CFM). W wyniku tego zdarzenia oba statki powietrzne zostały doszczętnie zniszczone, a śmierć na miejscu poniosły wszystkie 4 osoby podróżujące na ich pokładach.

W streszczeniu komisji hiszpańskiej 581/11 czytamy:

Samolot Cessna 182 , SP-CFM, wystartował z lotniska San Sebastian (LESO) o godzinie 12:26 w kierunku lotniska Maia (LPVL) znajdującego się w Vilar da Luz w Portugalii. Był to lot VFR, w którym wybrzeże było punktem odniesienia. Te kolejno występujące po sobie lotniska zostały wpisane jako Santander (LEXJ) i La Coruna (LECO). Plan lotu włączył inny samolot CESSNA 182, zarejestrowany jako SP-CUT, który wystartował dwie minuty później i podążał za SP-CFM.

Równocześnie w powietrzu znajdował się inny samolot CIRRUS SR22, SP-AVD, który wystartował dwie minuty wcześniej. O 13:51 samoloty znajdowały się w sąsiedztwie Lotniska Asturias (LEAS), na którym  od godziny 8:38 z powodu mgły panowała niska widoczność. O 13:57 wieża skontaktowała się z samolotem SP-FCM i dwie minuty później poinformowała pilota o warunkach niskiej widoczności. O 14:00 wieża próbowała się skontaktować z dwoma samolotami, najpierw SP-AVD, a potem SP-CFM, bez skutku. O 14:01 wieża poinformowała straż pożarną o wypadku na płycie lotniska.



Następnie nakazała samolotowi SP-CUT powrót do Santander. Po chwili strażacy potwierdzili wypadek samolotu SP-CFM i poinformowali o śmierci obu pasażerów w wyniku zdarzenia. Dochodzenie wykazało, iż powodem wypadku samolotu było wejście w IMC, bez uprawnień do lotu IFR, co skutkowało przestrzenną dezorientacją wynikającą z mgły.


W streszczeniu komisji hiszpańskiej 582/11 czytamy:

Samolot CIRRUS SR22, SP-AVD, wystartował z lotniska San Sebastian (LESO) o 12:24 w kierunku Lotniska Maia (LPVL) w Portugalii. Zgodnie z planem lotu wprowadzonym na lotnisku startu  lot był lotem VFR, którego odniesieniem było wybrzeże. Za samolotem zgodnie z kolejnością leciały dwie Cessny 182, SP-CFM i SP-CUT. 


O 13:51 samolot SP-AVD znajdował się w rejonie lotniska Asturias. Kontrolerzy lotów próbowali skontaktować się z pilotem by ostrzec go przed niską widzialnością panującą na lotnisku z powodu mgły. O 14:00  kotrolerzy próbowali kontaktować się ponownie, bez skutku. Kontrolerzy zawiadomili  służby ratownicze, które aktywowały zespoły, włączając dwa helikoptery. O 15:08 jeden z helikopterów  zauważył samolot SP-AVD na górze Bayas, 450 m na południowy-wschód o 11 pasa startowego. Zespół ratowniczy został spuszczony do wypadku i potwierdził śmierć obu pasażerów, których ciała wyjęto z samolotu i zabrano na lotnisko. Dochodzenie dowiodło, iż przyczyną katastrofy był brak posiadania przez pilota odpowiednich  kwalifikacji do lotu IFR.


Pełny raport komisji hiszpańskiej 581/11 dostępny jest tutaj (LINK)

Pełny raport komisji hiszpańskiej 582/11 dostępny jest tutaj (LINK)


Na portalu bezpieczeństwo.dlapilota.pl codziennie publikujemy zestawienie zdarzeń z danego dnia z lat ubiegłych. Publikacje w zamierzeniach mają służyć jako narzędzie szkoleniowe i mają pomóc pilotom unikać błędów popełnianych przez innych. Zapraszamy do lektury.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony