Z życia aeroklubów: Aeroklub Gdański "Niezapomniany widok oraz przyjacielska klubowa atmosfera"

Joanna Jakubowska, Dyrektor Aeroklubu Gdańskiego

Zapraszamy do lektury drugiej części wywiadu z Joanną Jakubowską, Dyrektor Aeroklubu Gdańskiego. O historii, zarządzaniu, potrzebach pilotów, Aeroklubie Gdańskim i lotniczych marzeniach „nielota” rozmawia Paweł Kralewski.

Pierwsza część wywiadu: "Długa jest lista gdańskich pilotów, którzy (...) walczyli w bitwie o Anglię."

Paweł Kralewski: Jakie sukcesy osiągali zawodnicy Aeroklubu Gdańskiego w lotniczych dyscyplinach sportowych?

Joanna Jakubowska: Jeśli chodzi o największe sukcesy, to jest ich bardzo wiele i wszystkie podobnej wagi. Nie sposób pominąć któregokolwiek, bo ważne są nie tylko z punktu widzenia naszego Aeroklubu, ale także historii Polskiego lotnictwa. Jednocześnie nie chciałabym zanudzić czytelników bogatym kalendarium i osiągnięciami, dlatego wymienię tylko kilka, zaznaczając jednocześnie, że ponad te o których wspomnę jest o wiele, wiele więcej.

  • 1936 rok – I miejsce zespołowe w VI Krajowym Konkursie Lotniczym KLKT (nagrodą Ministra Komunikacji był samolot RWD-8 SP-BAP)
  • 1937 rok – I miejsce w Krajowych Zawodach Lotniczych zdobywa A. Matheus
  • 1948 rok – IV miejsce w Zwodach Szybowcowych na Żarze zajęła Irena Kempówna, która również w tym samym roku pobiła pięć szybowcowych rekordów Polski (długotrwałość lotu 14h22min, wysokość 3710m na szybowcu dwumiejscowym i 2629m na szybowcu jednomiejscowym).
  • 1959 rok – Ireneusz Zapaśnik zdobywa wicemistrzostwo Polski w akrobacji spadochronowej,
  • 1961 rok – pierwsze przewyższenie w chmurze w Gdańsku 3000m, pierwszy w historii AG przelot docelowy 500km oraz pierwszą w historii AG odznakę diamentową zdobywa Marek Kochanowski,
  • 1962 rok – skoczkowie AG Birą udział w VI Spadochronowych Mistrzostwach Świata w USA, Andrzej Kiryluk ustanawia międzynarodowy rekord skoku w nocy z 2000m z wynikiem 6,77m, 
  • Antonina Chmielarczyk wykonuje swój 1000 skok spadochronowy, jako pierwsza kobieta w kraju; gdańscy spadochroniarze ustanowili 13 rekordów krajowych i 22 klubowe,
  • 1985 rok – MP Juniorów zwyciężył B. Milaszewski, dwa I miejsca na Mistrzostwach Polski Modeli Kosmicznych, dwa III miejsca oraz II miejsce na Mistrzostwach Polski Modeli,
  • 1994 rok – Roman Maślanka zdobywa Mistrzostwo Polski w kategorii modeli akrobacyjnych F3A,
  • 1998 rok – Pierwszy przelot motolotniami przez Bałtyk,
  • 1999 rok – przelot motolotniami na Nordkapp 2670 km,
  • 2009 rok – I miejsce w Krajowych Zawodach Szybowcowych zdobył Jacek Wiliński, awans do szybowcowej kadry narodowej juniorów Pawła Romana
  • 2012 rok – Puchar Polski w klasie F3f zdobywa Jakub Bury, Adam Bury zdobywa wicemistrzostwo świata juniorów w klasie F3f,
  • 2013 rok – powołanie do samolotowej kadry juniorów dwóch pilotów AG Tomasza Jurkowicza i Mateusza Kuchtyka, Jakub Bury II miejsce w zawodach modelarskich Eurotour.

 PK: Jakie imprezy cykliczne organizuje Aeroklub?

JJ: Największe imprezy organizowane przez wiele lat przez Aeroklub Gdański to Zlot do Morza oraz Międzynarodowe Zawody Spadochronowe o Puchar Zatoki Gdańskiej.  Zlot do morza organizowany był 14 razy, pierwszy w roku 1935, ostatni w roku 1973. 
 

Poniżej nagranie z 25. Międzynarodowych Mistrzostw o Puchar Zatoki Gdańskiej, który odbył się w 1989 roku

 

Ostatni Puchar Zatoki Gdańskiej odbył się w 1998 roku. W bieżącym roku podjęliśmy próbę reaktywacji zawodów spadochronowych, zorganizowaliśmy I Zawody Spadochronowe o Puchar Burmistrza Pruszcza Gdańskiego. Odbyły się one z sukcesem i zostały wysoko ocenione przez uczestników i sędziów, co zmotywowało nas do powtórzenia tej imprezy także w przyszłym roku.

Od kilku lat jesteśmy organizatorem międzynarodowych zawodów modelarskich Eurotour oraz zawodów modelarskich Puchar Bałtyku zaliczanych do Pucharu Polski modeli w klasie F3f.
 


Puchar Bałtyku 2013, fot. f3f-klif.pl


Co roku organizujemy zawody na celność lądowania, zawody latawcowe oraz rajdy samolotowe i motolotniowe.

PK: Jak zachęciłaby Pani pilotów do przylotów na Państwa lotnisko aeroklubowe?

JJ:  Bezpieczne lotnisko z 2 km pasem betonowym, położone nad Zatoką Gdańską – niezapomniany widok oraz przyjacielska klubowa atmosfera.

PK: Najważniejsze wydarzenie w dotychczasowej historii Aeroklubu i miejscowego lotniska? 

JJ: Aeroklub Gdański w swojej historii miał wiele ważnych wydarzeń, najistotniejsze było przeniesienie go z likwidowanego lotniska w Gdańsku Wrzeszczu do Pruszcza Gdańskiego w 1974 roku. Aeroklub musiał od podstaw zbudować niezbędną infrastrukturę, dodatkowym utrudnieniem było wspólne użytkowanie lotniska z Jednostką Wojskową. Początkowo loty mogły się odbywać tylko w dwa lub trzy dni w tygodniu. Dziś współpraca z wojskiem jest na bardzo dobrym poziomie, co nie oznacza, że możemy latać kiedy chcemy.

Najsmutniejszym wydarzeniem ostatnich lat był pożar budynku klubowego. 29 marca 2011 roku doszczętnie spłonął cały budynek klubowy wraz z wyposażeniem.  Ze względu na brak środków na odbudowę budynku byliśmy zmuszeni do adaptacji istniejących przybudówek do hangaru na pomieszczenia biurowe. 

PK: Czy lokalizacja lotniska Państwa Aeroklubu jest dla pilotów wadą czy zaletą? Jakie są ich komentarze na ten temat?

JJ: Dla szybowników nie jest to idealne miejsce ze względu na częstą obecność bryzy, dla pilotów samolotowych bardzo bezpieczne lotnisko ze względu na brak przeszkód wokół lotniska, możliwość lądowania na każdym kierunku, pas betonowy oraz trawiasty.

PK: Jaki procentowo jest udział w Aeroklubie komercyjnej działalności szkoleniowej, a jaki działalności sportowej?

JJ: Na chwilę obecną komercyjna działalność szkoleniowa stanowi ok. 30% , 70% stanowi działalność statutowa.

PK: Na jakie atrakcje w okolicy może liczyć pilot, który zdecydowałby się przylecieć swoim samolotem na jednodniową wycieczkę?

JJ: Lotnisko Aeroklubu Gdańskiego leży bezpośrednio w mieście Pruszcz Gdański około 15 km od centrum Gdańska. Miejsce jest doskonale skomunikowane z Trójmiastem, co powoduje, że oferta dla turysty jest bardzo szeroka. Najciekawsze atrakcje w najbliższej okolicy to Faktoria mieszcząca się w samym Pruszczu Gdańskim, jest to rekonstrukcja faktorii handlowej z okresu wpływów rzymskich sprzed 2000 lat. 


Lotnisko Aeroklubu Gdańskiego, fot. aeroklub.gda.pl


PK: Proszę dokończyć zdanie. Aeroklub Gdański mógłby działać prężniej, gdyby...?

JJ: Dysponował większą ilością sprzętu i odpowiednią infrastrukturą. 

PK: Jakie są plany inwestycyjne Aeroklubu?

JJ: Najbliższe palny inwestycyjne wiążą się z koniecznością dalszego remontu naszego hangaru, budowie sali wykładowej oraz w dalszej kolejności zakupu sprzętu latającego.

PK: Lotnicze marzenie Pani dyrektor Aeroklubu?

JJ:  Nowoczesne hangary na własnym lotnisku przed którymi stoi nowiusieńki sprzęt latający.

PK: Na koniec pytanie niezwiązane bezpośrednio z lotnictwem, jakiego rodzaju muzyki Pani słucha?

JJ:  Starego polskiego rocka.

PK: Bardzo dziękuję za rozmowę i poświęcony nam czas.

JJ: Dziękuję.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus