Wyniki ankiety dla Pilotów: METAR

Ankieta METAR

31 lipca opublikowaliśmy ankietę dotyczącą pewnej depeszy meteorologicznej. Poniżej, publikujemy jej treść, wyniki oraz komentarz. Zapraszamy do lektury.

FIS przedyktował Tobie pogodę na kontrolowanym lotnisku docelowym odległym o 45 minut (lot VFR bez wyznaczonego lotniska zapasowego w FPL):

EPXY 1150Z VRB02KT 9999 SHRA FEW025CB SCT045 BKN055 16/14 Q0999 TEMPO VRB10KT 1500 TSRA+ SCT008CB BKN015

a) Pogoda jest zła, wybierasz inne lotnisko;
b) Redukujesz prędkość, kontrolujesz paliwo, zła pogoda powinna przejść;
c) Kontynuujesz lot, planujesz VFR-SPEC w CTR;
d) Podlecimy bliżej, zobaczymy.

Zapisaliśmy pogodę. Wszystko było by O.K. gdyby nie ten fragment po TEMPO.

Co tak na prawdę oznacza TEMPO w METAR-ze? Brak wskaźników FM i TL wskazują, że chwilowa zmiana warunków pogody rozpocznie się z początkiem prognozy TREND i zakończy wraz z jej końcem (TEMPO w ogólności oznacza okresowe zmiany pogody trwające nie dłużej niż jedną godzinę i sumarycznie nie dłużej niż połowę okresu prognozowanych zmian pogody). Ogólnie, okres ważności prognozy TREND to 2 godziny. W naszym METAR-ze pogorszenie pogody rozpoczęło się w chwili wydania komunikatu i przewiduje się jego zakończenie z chwilą wydania następnego (nie dalej niż 1 godzina). Skoro lotnisko jest odległe o 45 minut lotu to wiemy, że nawet jeśli METAR został opublikowany i otrzymaliśmy go tuż po tym fakcie to w najgorszym przypadku 15 minut po przewidywanym czasie przylotu pogoda powinna się poprawić. Na pewno nie ma sensu zwiększać prędkości lotu. Jacy jesteśmy? Oto odpowiedzi:

Wybierając odpowiedź:

A. (Liczba odpowiedzi: 73) to na pewno nie jest to zła odpowiedź - bezpieczeństwo przede wszystkim - choć pewnie dla niektórych będzie to nadmierne asekuranctwo.

B. (Liczba odpowiedzi: 3) to pod warunkiem, że po osiągnięciu lotniska docelowego nie naruszona została wymagana rezerwa paliwa, też jest dobrze - po prostu METAR nie ma dla Ciebie tajemnic.

C. (Liczba odpowiedzi: 16) kontynuowanie lotu też nie jest złe, pod warunkiem, że mamy paliwo na ewentualne oczekiwanie, bo pogoda po TEMPO na VFR-SPEC się nie nadaje więc ten pomysł świadczy raczej, że o minimach pogody VFR-SPEC trzeba poczytać (choć wiadomo, że pogoda nie zmienia się skokowo i tak na prawdę trafi się na jej końcówkę z tendencją do poprawy i może ten VFR-SPEC wyjdzie).

D. (Liczba odpowiedzi: 15) podlecimy i zobaczymy - też dobrze pod warunkiem, że mamy lub pracujemy nad planem awaryjnym, bo jeśli nie, to możemy się zdziwić. A tak najpewniej to oznacza, że wolimy sprawdzić pogodę na własnej skórze - czyli METAR nie jest nam potrzebny albo będzie trzeba się mu bliżej przyjrzeć (czytaj: przypomnieć).

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Panowie!!!
METAR to nie prognoza, tylko OBSERWACJA!!!

Święte słowa, jednakowoż polecam uwadzę kolegi (koleżanki) część TREND...

Zupełnie nie zgadzam się z opinią autora ankiety. Znam METARY - poprawnie go rozszyfrowałem, a wybrałem odpowiedź 1 - dlaczego... ponieważ to jest tylko prognoza pogody - liczenie, że w tym wypadku TEMPO nie przekroczy 1 godziny jest po prostu nadużyciem. To nie jest ścisły wzór matematyczny, tylko PROGNOZA pogody.

A ja też się nie zgadzam, to nie jest ścisły wzór matematyczny, tylko prognoza i może być lepiej? Nieprawdaż?

Gdyby chodziło o zabawę na symulatorze gdzie mam do dyspozycji nieograniczoną ilość "żyć" to bym zaryzykował. W "realu" wolę być przesadnie ostrożny - w domu czeka żona i dzieci.