Przejdź do treści
Źródło artykułu

Wizualizacja depesz METAR

Portal lotniczy dlapilota.pl wraz z firmą IBCOL udostępnia poglądowe narzędzie do wstępnej analizy warunków meteorologicznych – mapę wizualizacji depesz METAR. Mamy nadzieję, że ta nowa jakość wzbogaci ofertę portalu oraz zachęci nas do przykładania większej uwagi do analizowania informacji meteorologicznych w trakcie przygotowania lotu.

Celem projektu jest umożliwienie szybkiej oceny warunków meteorologicznych na polskich lotniskach w oparciu o depesze METAR. W fazie projektu kodowania, kolorem dwóch podstawowych parametrów widzialności i pułapu chmur musieliśmy zdecydować się na ustawienie przedziałów wizualizowanych parametrów. Dość znanym rozwiązaniem jest stosowanie schematu kolorystycznego i przedziałów parametrów wykorzystywanego w NATO. Jednak czy dla pilota wykonującego lot VFR ta skala będzie optymalna? Przyglądając się obowiązującym w FIR Warszawa przepisom wykonywania lotów postanowiliśmy związać z nimi prezentowane kolorem parametry meteorologiczne.

Okno z wizualizacją METARÓW pojawia się po wskazaniu kursorem myszki na symbol w prawej górnej częścio portalu:

Sekwencja stosowanych kolorów przedstawia się następująco w kierunku obniżania się parametrów:

- niebieskozielony (cyan) oznacza, że pułap chmur jest nie mniejszy niż 3000 ft lub widzialność nie mniejsza niż 8 km.

- zielony (green) oznacza, że widzialność zawiera się w przedziale od 5000 m do 7999 m a pułap chmur 1500 ftdo 2999 ft. Pamiętamy, że dolna granica widzialności 5 km odpowiada minimalnym warunkom widzialności wymaganej w celu wykonania lotu VFR w strefie kontrolowanej lotniska – CTR. (drugim warunkiem jest pułap chmur nie mniejszy niż 1500 ft czyli 450 m) oraz minimalnej widzialności w locie nocnym w przestrzeni klasy G. i C do wysokości FL100. Dodatkowo w celu wykonania lotu specjalnego VFR w nocy w CTR-ze wymaga się dla samolotów aby pułap chmur był nie mniejszy niż 500 m a widzialność nie mniejsza niż 5 km. Tak więc granica pomiędzy kolorem żółtym a zielonym opisana jest jako N-SVFR – czyli minimalne warunki meteorologiczne dla lotu specjalnego VFR w strefie kontrolowanej lotniska w nocy (Night Special VFR). Być może uważny czytelnik dostrzeże tu drobną nieścisłość w zaokrągleniu wartości metrycznej do imperialnych stóp – ale naszym zdaniem jest to uproszczenie zachowujące czytelność.

- żółty (yellow) oznacza pułap chmur w przedziale 700 ft do 1499 ft oraz widzialność od 3000 m do 4999 m. W takich warunkach możliwe jest wykonywanie lotu specjalnego VFR (SVFR) w dzień przez samoloty i śmigłowce. Jednocześnie wartość widzialności 3 km jest dolną granicą dla śmigłowców wykonujących loty specjalne VFR w nocy (N-SVFR HELI). (Drugim parametrem jest pułap chmur 300 m). Lecąc VFR-em w przestrzeni klasy G pamiętajmy, że widzialność poniżej 3 km pozwala na lot z prędkością nie większą niż 120 kt a widzialność poniżej 4 km z prędkością 150 kt.

- pomarańczowy (orange) to zakres możliwości wykonania loty specjalnego VFR w dzień (SVFR) na statkach powietrznych nie będących śmigłowcami i jednocześnie dolną granicę widzialności dla lotów VFR w dzień w przestrzeni klasy G poza ATZ-ami (maksymalna prędkość 100kt).

- czerwony (red)  to dolna granica możliwości wykonania śmigłowcem lotu specjalnego VFR w dzień (D-SVFR HELI).

- różowopurpurowy (magenta) wskazuje minimalną widzialność poza przestrzenią kontrolowaną z którą mogą wykonywać loty śmigłowce pod warunkiem, że wykonują manewry z prędkością umożliwiającą zauważenie innego ruchu lub jakichkolwiek przeszkód i wykonanie manewru, aby uniknąć kolizji. 

- biały (white) oznacza, że mamy do czynienia z pogodą na VFR-owe opowieści a latanie zostawiamy tym z uprawnieniem IR.

Czy "wizualizator" będzie rozwiązaniem praktycznym pokaże czas i wasze komentarze, do pisania których serdecznie zachęcamy!

Firma IBCOL, której dział meteo funkcjonuje od 2010 r. posiada certyfikat zazwalający na zapewnienie osłony meteorologicznej na terytorium RP wydany przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony