Przejdź do treści
Źródło artykułu

Warsztaty informacyjno-konsultacyjne dla użytkowników przestrzeni powietrznej

29 września, w siedzibie Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej na warszawskim Okęciu odbyły się warsztaty informacyjno-konsultacyjne dla użytkowników przestrzeni powietrznej. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele m.in. PAŻP, ULC, PPL, AOPA Poland, Aeroklubu Polskiego i regionalnych, Szefostwa Służb Ruchu Lotniczego Sił Zbrojnych RP, a także ośrodków szkolenia lotniczego i stowarzyszeń paralotniowych.

Tematy zaplanowanych wystąpień obejmowały m.in. planowanie lotów FIR Warszawa, konsultacje społeczne, zmiany w przestrzeni powietrznej, wykorzystanie FUA, AUP i UUP. W drugiej części konferencji zostały omówione m.in. statystyki VFR/IFR w sezonie letnim 2015, kwestie wdrożenia procedur GNSS na lotniskach niekontrolowanych oraz kierunków zmian elastycznych struktur przestrzenni powietrznej.

Istotnym z punktu widzenia użytkowników statków powietrznych segmentu general aviation było wystąpienie Kierownika Działu Informacji Lotniczej PAŻP, Rafała Brandysa, który szczegółowo omawiał kwestię składanych planów lotu i błędów popełnianych przez pilotów.

Jak akcentował, 90% planów lotów składanych za pomocą popularnych serwisów internetowych zawiera błędy, bądź też nie trafia do odpowiednich organów ATM. Jako najbardziej typowe nieprawidłowości wymienił zbyt późno zgłoszony plan lotu, błędy w składni i trasie lotu, brak punktów przekroczenia granicy FIR w przypadku lotów międzypaństwowych, brak punktów dolotowych do lotniska, sprecyzowania lotniska docelowego oraz brak kontaktu do załogi w polu 19. Podkreślał niezwykle istotną kwestię jaką jest obowiązek upewnienia się przez załogę, że plan lotu jest prawidłowy i nie został odrzucony.

Zapowiedział też swego rodzaju rewolucję, którą ma być uruchomienie na początku 2016 r. przez PAŻP aplikacji internetowej do tworzenia, wypełniania i zarządzania planami lotu. Jednak wprowadzenie tego udogodnienia może wiązać się z zaprzestaniem akceptowania przez organy ATC planów lotu składanych przez popularne serwisy internetowe takie jak (SkyDemon, EuroFPL, Rocketroute). FPL z AFTN będących proxy dla popularnych serwisów, nie będą przyjmowane przez PAŻP do czasu podpisania właściwych umów SLA. Na takie rozwiązanie, zdecydowała się już na przykład Holandia. Oczywiście autorzy popularnych serwisów zostaną powiadomieni o zmianie, z prośbą o weryfikację jakości planów lotów VFR. Uwaga dotyczy jedynie składania planów lotu na loty VFR. W przypadku lotów IFR, nie PAŻP nie planuje zmian.

W ramach prezentacji o przygotowywanych zmianach w kwestii planowania lotów w FIR EPWW, funkcjonalność nowej aplikacji przybliżyła Wiwiana Grzybowska, specjalistka z biura odpraw załóg w Warszawie.


Według obecnych założeń, narzędzie ma usprawnić kontakt z biurem odpraw załóg i być szczególnie użytecznym rozwiązaniem dla szkół lotniczych i aeroklubów. Aby skorzystać ze strony, jej użytkownicy będą musieli uzyskać swój własny login, jednakże będzie ona udostępniona za darmo.

Po zalogowaniu się, pilot będzie mógł korzystać z aplikacji przez 900 sekund, ale czas ten będzie mógł zostać wydłużony. Serwis będzie umożliwiał m.in., składanie planu lotu i depesz modyfikujących, zarządzenie aktywnymi planami lotu, tworzenie biuletynów trasowych wraz z informacjami meteorologicznymi, zarządzanie wzorcami planów lotu i biuletynami oraz zapewniał dostęp do AIP państw należących do ECAC (Europejskiej Konferencji Lotnictwa Cywilnego).

Plan lotu będzie wysyłany do biura odpraw lotu w formie propozycji. Po wypełnieniu formularza i naciśnięciu klawisza wyślij, system będzie sprawdzał poprawność wpisów, a ewentualne błędy będzie podkreślał odrębnym kolorem. Piloci będą mieli podgląd na wszystkie plany lotu w danym przedziale czasowym, z podziałem na aktywne i nieaktywne, a co istotne, w prosty sposób będą mogli wysłać depesze modyfikujące i tworzyć różnego rodzaju biuletyny trasowe, lotniskowe i obszarowe. Serwis będzie zapewniał również graficzną prezentację notamów dla wprowadzonej trasy, a także lotnisk startu, docelowego i zapasowych. Wszystkie biuletyny będą archiwizowane. Zgodnie z założeniami twórców produktu, portal, który będzie dostępny w dwóch wersjach językowych - polskiej i angielskiej, ma zapewnić kompleksowe przygotowanie się do lotu i zebranie wszystkich istotnych informacji w jednym miejscu.


Prezentacja "Planowanie lotów za pomocą komercyjnych portali (CFPS)"

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony