Przejdź do treści
Źródło artykułu

Ukazała się kolejna lotnicza książka Edwarda Malaka

Nakładem Instytutu Historii Nauki PAN, na rynku ukazała się książka Edwarda Malaka „Dzieło Generała Rayskiego - Technika i zarządzanie. Autor (znany z wcześniejszych opracowań, m.in. Administrowanie w lotnictwie polskim 1926-1939 mieniem państwowym w warunkach postępu technicznego, czy Prototypy samolotów bojowych i zakłady lotnicze: Polska 1930-1939) wykorzystał dorobek swoich przeszło 35- letnich badań naukowych na polu historii polskiego lotnictwa wojskowego oraz przemysłu lotniczego II RP, które w dużej mierze opierały się na korespondencji prowadzonej z żyjącymi jeszcze wówczas konstruktorami lotniczymi oraz pilotami wojskowymi lub doświadczalnymi.

Zebrany materiał, uzupełniony kwerendami archiwalnymi prowadzonymi zarówno w kraju, jak i zagranicą pozwolił na podjęcie bardzo udanej próby oceny działalności płk dypl. gen. bryg. pil. inż. Ludomiła Rayskiego, koncentrującej się zwłaszcza na latach 1926-1939.

W przeciwieństwie do innych publikacji o zbliżonej tematyce – których autorzy próbowali dopasować argumenty do „z góry" przyjętych, wcześniejszych założeń - prof. E. Malak posługuje się elementami teorii organizacji i zarządzania oraz prowadzenia złożonych projektów, aby zobiektywizować wyciągane wnioski.

Praca nie tylko rzetelnie opisuje sekwencję zdarzeń, ale także mocno i precyzyjnie osadza fakty / procesy w realiach historycznych, wskazując na liczne uwarunkowania miejsca i czasu. Czytelnik powstały obraz postrzega w pełnej skali barw (w przeciwieństwie do wcześniejszych „czarno - białych" opracowań, konstruowanych na zasadzie „dobry / zły" Generał), a wyciągane wnioski zaskakują trafnością sformułowań, a nawet możliwością ich odnoszenia (w zakresie prowadzonych prac, działań) do czasów współczesnych.

Pewnym małym minusem opracowania jest zauważalne dążenie Autora do przekazania Czytelnikowi maksimum treści w możliwie syntetycznej formie, co pociąga za sobą konieczność szczególnie uważnego czytania tekstu opracowania (raczej nie w autobusie lub tramwaju).

Uwaga: opracowanie nie zawiera ilustracji.    
    
Spis treści:

WSTĘP

CZĘŚĆ PIERWSZA

Kod kulturowy jako pamięć i wyzwanie
1.1. I taki był też początek
1.2. Wektory polskie i rzeczywistość
1.3. Ludzie czynu i słowa
1.4. W związku ze sprawą Towarzystwa Frankopol
1.4.1. Frankopol. Bezprzykładny upadek
1.5. Lotnictwo wojskowe - bronią przyszłości
1.6. Pokłosie braterstwa broni i wiary w Ojczyznę

CZĘŚĆ DRUGA


Konstrukcje i projekty nowej generacji
2.1. Nowa technika
2.2. Kilka słów o położeniu politycznym II Rzeczpospolitej. Administracja i potrzeba zorganizowania dużej wartości korpusu cywilnego i oficerskiego. Rok 1929   
2.3. Płk dypl. inż. pil. Ludomił Rayski. Nowe zadania, początek misji nowatora   
2.4. Pragnienie czynu, sławy i bezpieczeństwa Rzeczpospolitej   
2.5. My i inni. O hegemonię w powietrzu    
2.5.1. Parę stów wprowadzenia w sprawę warunków rozwoju sił powietrznych II RP. Kiedy przekroczono granicę bezpieczeństwa. Budowa siły i kultury. Wskazania dla gospodarki polskiej.Czego naród może się spodziewać od armii?    
2.5.2. Burzliwe lata innowacji, triumfu, trudu i porażek   
2.5.3. Samolot szkolno-myśliwski PZL-39/LWS-4/LWS-5. Wieloaspektowe ryzyko
2.5.4. Ludomił Rayski i Zbysław Ciołkosz    
2.5.5. Przykłady możliwych wzorców i inspiracji (1927-1934)   
2.5.6. Rok 1935. Lobbing „Skrzydlatej Polski" na rzecz lekkiego myśliwca?    
2.6. Silnik PZL WS „Foka". Ambicja, obawa i niepokój twórczy elit lotnictwa II RP   
2.6.1. Gra o wielkie cele osamotnionym asem atutowym    
2.6.2. Podstawowe przyczyny narodzin projektu „Foka"    
2.6.3. Sprawa silnika GR 760    
2.6.4. Niedoceniony „Mors"?   
2.6.5. Inne przesłanki podjętych decyzji   
2.6.6. Wielkie zamysły, istotne punkty odniesienia    
2.6.7. Dlaczego wybrano tak niewielki silnik?    
2.6.8. Analiza niektórych cech silnika „Foka"    
2.6.9. Zagraniczne realia    
2.6.10. Krytyka wyboru silnika „Foka"   
2.6.11. Ludzie systemu    
2.6.12. Śmierć Stanisława Nowkuńskiego    
2.6.13. Tworzenie silników w świetle brytyjskich doświadczeń    
2.6.14. Konsekwencje słabości państwa i niegotowości silnika    
2.7. Samolot bombowy PZL-37 „Łoś"   
2.8. Samolot komunikacyjny PZL-44 „Wicher"    
2.9. Polska lotnicza 1938/39 r. Zapowiedź losu gen. L. Rayskiego   

CZĘŚĆ TRZECIA   

Nowa technika, broń, taktyka. Nowe Problemy    
3.1. Rok 1938. Lotnictwo bombowe odmienia Europę    
3.2. Francja    
3.3. Charles Lindbergh i kompleks strachu Zachodu    
3.4. Jak było? Opinia o lotnictwie Anglii   
3.5. Ówczesna literatura fachowa na temat terroru bombowego i samolotów do walki   
3.6. Samolot pościgowy PZL-50 „Jastrząb". Nowe problemy na polu techniki, zadań i oczekiwań wobec broni lotniczych w Polsce    
3.7. Lotnictwo i obrona przeciwlotnicza kraju w ocenach wojska przy końcu lat trzydziestych   

CZĘŚĆ CZWARTA   

Próba omówienia problemu tworzenia nowych konstrukcji i nowych zbrojeń w powietrzu   

4.1. Konstruktorzy nowej generacji    
4.2. Zdolność wyróżniająca    
4.3. Dzieło generała Rayskiego. Próba oceny    
4.4. Rozrachunki   
4.5. Początek klęski Generała    
4.6. Zakończenie   

Zamiast posłowia    

EPILOG    

PODZIĘKOWANIA    

Indeks   

Instytut Historii Nauki PAN, Warszawa 2015, stron numerowanych 592.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony