Przejdź do treści
Źródło artykułu

Tragiczny wypadek samolotu ultralekkiego Mistral

Niewiele ponad miesiąc temu doszło do tragicznego wypadku lotniczego, w którym zginęło dwóch mężczyzn. Zdarzenie opisane jest w Raporcie Wstępnym 345/12 Państwowej Komisji Badania Wypadków Lotniczych, którego część publikujemy poniżej:

***
W dniu 29 kwietnia 2012 r. z lądowiska Kamieńsk – „Orla Góra” pilot (mężczyzna lat 71), posiadacz ważnej licencji czeskiej, wydanej przez LAA ČR, wystartował wraz z podróżnym (mężczyzną lat 36) na samolocie ultralekkim AviaSud Mistral o znakach rozpoznawczych OK-KUD10 w celu wykonania lotu po kręgu.

Start odbył się z asfaltowego pasa „27” (w kierunku zachodnim) przy bocznym wietrze z lewej strony (wiatr kierunku południowego,oceniony na ok. 4 m/s na poziomie pasa). Po oderwaniu, samolot przeleciał między pasem a hangarem na wysokości 80 - 100 m, z odchyleniem kierunku lotu o ok. 20° w lewo od osi pasa „27”, a po około 40 s od momentu przelotu samolotu w okolicu hangaru, przebywający tam świadkowie usłyszeli huk uderzenia. Samolot, po przeleceniu krótkiego odcinka, w przybliżeniu prosto, został wprowadzony w prawy zakręt z wiatrem. W trakcie jego wykonywania, samolot wpadł w prawy korkociąg i po ok. 2 zwitkach zderzył się z drzewami i ziemią,w trudno dostępnym terenie.

Miejsce wypadku znajdowało się w osi pasa, w odległości ok. 400 m od jego końca. Samolot został zniszczony, a pilot i podróżny ponieśli śmierć na miejscu zdarzenia.

W trakcie badania wypadku, ustalono, ze podróżny przygotowywał się do szkolenia lotniczego. Był to jego trzeci lot zapoznawczy z ww. pilotem na samolocie Mistral OK-KUD10, a pierwszy w tym dniu. Podróżny siedział na lewym, a pilot na prawym fotelu samolotu. Obaj mieli zapiete tylko biodrowe pasy bezpieczeństwa. W chwili wypadku na pokładzie samolotu nie było jego żadnej dokumentacji – w tym instrukcji użytkowania w locie oraz dowodu ubezpieczenia OC. Samolot zatankowany był do pełna. W chwili startu nastapiło przekroczenie jego maksymalnej masy startowej o 53 kg, co odpowiada 14.3 % MTOW.

16 września 2009 r. czeskie  Stowarzyszenie Lotnictwa Amatorskiego(LAA ČR) wykreśliła samolot z rejestru z powodu nieodnowienia świadectwa technicznego.

Ponadto, z ustaleń PKBWL wynika , że teren „lądowiska” na górze Kamieńsk jest pod zarządem Nadleśnictwa Bełchatów (Lasów Państwowych), które występowało pisemnie do Departamentu Lotnisk Urzędu Lotnictwa Cywilnego o wykreślenie go z ewidencji lądowisk, lecz do tej pory nie zostało z niej wykreślone. Obiekt ten nie jest obecnie nadzorowany i z punktu widzenia lotniczego nikt nim nie zarządza. Na miejscu brak było instrukcji korzystania z „lądowiska” oraz jakiejkolwiek innej jego dokumentacji.

***
Na tym etapie Komisja nie wystosowała żadnych zaleceń.

Raport PKBWL oraz album ilustracji dostępne są w serwisie bezpieczeństwo.dlapilota.pl
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony