Przejdź do treści
Źródło artykułu

Spotkanie w sprawie krajowych regulacji prawnych dla lotnictwa sportowego i amatorskiego

5 lutego w siedzibie ULC odbyło się spotkanie dotyczące rozporządzenia z art. 33 ust. 2 Prawo Lotnicze regulującego rodzaje lotnictwa, nie podlegające przepisom Unii Europejskiej i EASA.

Dla przypomnienia, w dniu 18 marca 2013 mija ustawowy termin ogłoszenia rozporządzeń do znowelizowanego Prawa Lotniczego. W opinii przybyłego środowiska lotniczego reprezentowanego przez Stowarzyszenia i Aeroklub Polski jest za mało czasu na wypracowanie właściwych przepisów, a pośpieszne wdrażanie niedopracowanych rozporządzeń, może przysporzyć wszystkim zainteresowanym stronom kłopoty.

Prezes Piotr Ołowski i v-ce prezes Piotr Kasprzyk, wyrazili - uzasadnioną - troskę, informując o braku podstaw prawnych dla funkcjonowania "małego" lotnictwa po 18 marca 2013 roku w przypadku braku nowych rozporządzeń.

Temat jest obszerny i budzi w środowisku wiele emocji. Bardzo cieszy, że pośród wielu istotnych zadań, Urząd znajduje czas na zajęcie się "małym" lotnictwem.

Ale do rzeczy. Gra toczy się o dwa rozporządzenia z art. 33 Prawo Lotnicze.

Art. 33. 1. Minister właściwy do spraw transportu określi, w drodze rozporządzenia, klasyfikację statków powietrznych, uwzględniającą odpowiednie przepisy międzynarodowe.
2.54) Minister właściwy do spraw transportu, w drodze rozporządzenia, wydanego w porozumieniu z Ministrem Obrony Narodowej, ministrem właściwym do spraw wewnętrznych oraz z ministrem właściwym do spraw edukacji i sportu55), z zachowaniem wymagań bezpieczeństwa lotów i przepisów międzynarodowych, może wyłączyć zastosowanie niektórych przepisów niniejszej ustawy oraz przepisów wydanych na jej podstawie do niektórych rodzajów statków powietrznych, o których mowa w załączniku II do rozporządzenia nr 216/2008/WE.

Rozporządzenie w sprawie klasyfikacji statków powietrznych było już konsultowane ze środowiskiem. Jego treść z naniesionymi najnowszymi poprawkami konsolidującymi zdanie środowiska, poznamy najpóźniej w czwartek, 7 lutego.

Jednak z przyczyn administracyjno-prawnych nie ma możliwości przy obecnym kształcie zaawansowanej w procesie legislacyjnym propozycji rozporządzenia Art 33.2, na wprowadzenie nowej klasyfikacji statków powietrznych. Stąd ma być zachowana chronologia zdarzeń. W pierwszej kolejności Art 33.2 potem nowa klasyfikacja statków powietrznych.

Taka formuła, choć uzasadniona proceduralnie, wzbudziła wśród zaproszonych gości wiele emocji. Padła propozycja Prezesa LAF, Wiesława Filoska, aby wystąpić o wydłużenie czasu na wypracowanie nowych rozporządzeń. Taka prośba - w opinii LAF - , poparta przez Urząd i zainteresowane środowisko lotnicze dałaby szanse na wydłużenie terminu i wypracowanie "lepszych" rozwiązań. Prezes Piotr Ołowski obiecał, że zorientuje się w kwestii możliwości wydłużenia terminu i jeśli z punktu formalnego okaże się to możliwe, poprze wniosek LAF. Deklarację poparcia dla wydłużenia terminu, wyraził również Prezes Włodzimierz Skalik.

Z rzeczy istotnych, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego Piotr Ołowski zaapelował o konsolidację środowiska lotniczego. Podkreślił, że jedynie jeden, zunifikowany głos środowiska, pozwoli na efektywne wdrażanie właściwych rozporządzeń. "Nie ma czasu, aby Urząd wsłuchiwał się w sprzeczne głosy wielu Stowarzyszeń" powiedział. Stąd, na spotkaniu, zaproponowano aby sformalizować działania poprzez wypełnienie formularza: "Deklaracja udziału w pracach nad regulacjami prawnymi dla lotnictwa lekkiego i sportowego" zobowiązującego Stowarzyszenia do przesłania do końca lutego 2013 roku Prezesowi ULC oficjalnego stanowiska organizacji obejmującego, między innymi:

- wskazanie rodzajów lotnictwa, odnośnie których organizacja będzie zainteresowana zgłaszaniem swoich uwag, w szczególności:
a) lotnie i paralotnie,
b) motolotnie,
c) samoloty do 495 kg, smigłowce do 495 kg, wiatrakowce do 560 kg,
d) statki powietrzne budowane amatorsko do 600 kg
e) spadochrony
- wstępne propozycje założeń do oczekiwanych / postulowanych zmian postulowanych przez organizację wraz z uzasadnieniem

Na bazie przesłanych materiałów oraz oświadczeń, Prezes ULC podejmie działania w celu powołania Zespołu do spraw regulacji dla lotnictwa lekkiego i sportowego, najpóźniej do końca marca 2013 roku.

Na koniec Prezes Włodzimierz Skalik, zaproponował wszystkim reprezentantom środowiska lotniczego, podjęcie wypracowania wspólnego głosu w siedzibie Aeroklubu Polskiego.

Czytaj również: W ULC o regulacjach prawnych w zakresie lotnictwa lekkiego

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony