Rocznica pierwszego, samotnego lotu dookoła świata na jednosilnikowym samolocie
Dziś przypada 85. rocznica pierwszego, samotnego lotu dookoła świata na jednosilnikowym samolocie Lockheed Vega 5B Winnie Mae, którego dokonał słynnym amerykański lotnik okresu międzywojennego Wiley Post.
Po rekordowym locie w 1931 roku, który wykonał wspólnie z Haroldem Gattym, Wiley Post chciał otworzyć własną szkołę lotniczą, ale nie mógł zebrać wystarczającego wsparcia finansowego z powodu wątpliwości, które wiele osób miało na temat jego wiejskiego pochodzenia i ograniczonej edukacji formalnej. Zmotywowany przez swoich przeciwników Post zdecydował się na samodzielny lot dookoła świata i złamanie poprzedniego rekordu prędkości.
W ciągu następnego roku Post ulepszył swój samolot, instalując urządzenie autopilota i radia nazywanego wtedy lokalizatorem, który był w końcowej fazie rozwoju przez Sperry Gyroscope Company i armię Stanów Zjednoczonych. W 1933 roku powtórzył swój lot dookoła świata, tym razem z pomocą autopilota i kompasu zamiast swojego nawigatora i stając się pierwszym, który sam wykonał ten wyczyn.
◄ Wiley Post (fot. Library of Congress USA/Domena publiczna/Wikimedia Commons)
Wyjechał z Floyd Bennett Field i udał się do Berlina, gdzie naprawiono urządzenie autopilota. Następnie zatrzymał się w Królewcu, by wymienić kilka zapomnianych map, Moskwa – więcej napraw autopilota, Nowosybirsk, Irkuck – ostatnie naprawy autopilota, Rukhlovo, Chabarowsk, Fairbanks, Edmonton, i powrót do Floyd Bennett Field.
Pięćdziesiąt tysięcy osób powitało go po powrocie 22 lipca 1933 r. po 7 dniach, 18 godzinach i 49 minutach.
W tym locie udowodnił przydatność przyrządów nawigacyjnych, w tym automatycznego pilota.
W 1934 roku odbył pionierskie loty stratosferyczne. Zaczął ustanawiać rekordy wysokości, mając na sobie skafander ciśnieniowy własnego projektu, aby przetrwać na wysokościach.
Zginął wraz ze swoim pasażerem, amerykańskim humorystą, Willem Rogersem, 15 sierpnia 1935 r. w katastrofie lotniczej w pobliżu Point Barrow na Alasce.
"Winnie Mae" samolot Lockheed Vega, gdy był wystawiony w Steven F. Udvar-Hazy Center
(fot. Jarek Tuszyński/CC BY-SA 4.0/Wikimedia Commons)
Komentarze