Przejdź do treści
Źródło artykułu

Raport końcowy PKBWL dotyczący wypadku szybowca SZD-22 Mucha w Mielcu

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opublikowała raport końcowy z wypadku szybowca SZD-22 Mucha Std. (SP-2245), do którego doszło 5 sierpnia 2017 r. na lotnisku w Mielcu. W wyniku tego zdarzenia statek powietrzny został całkowicie zniszczony, a pilot poważnie ranny.

W raporcie 1971/17 czytamy:

W dniu 05.08.2017 r. około godziny 8:00 na lotnisku w Mielcu (EPML) odbyła się odprawa przed szybowcowym dniem lotnym. Po odprawie wykonano przegląd sprzętu który miał uczestniczyć w lotach. Następnie zaciągnięto szybowce na start i rozłożono kwadrat startowy. Wyciągarkowy ustawił wyciągarkę w odległości około 1 km od startu szybowcowego. Starty szybowców odbywały się z trawiastego pasa startowego na kierunku 09 (ilustracja nr 4). Około gadzinie 12:30 do lotu na szybowcu SZD-22 Mucha Std. przygotowywał się pilot szybowcowy. Sprawdził łączność radiową z kwadratem i wykonał przegląd przedstartowy szybowca. Po zajęciu miejsca w kabinie około godziny 12:36 pilot wydał drogą radiową komendę do wyciągarkowego „Wyciągarka, Mucha 45 naprężaj północną linę”.


Wyciagarkowy odpowiedział „Naprężam północną linę, wyciągarka” po chwili pilot wydał komendę „Naprężona, startuj”. Wyciagarkowy ustawił przepustnicę gazu w pozycji około ¾ mocy wyciągarki, która w normalnych warunkach jest standardowym ustawieniem dla tego typu szybowca. Zaraz po oderwaniu się szybowca od ziemi pilot dał komendę „Szybciej, szyb…, szybciej”. Wyciagarkowy zwiększył ciąg, pomimo tego szybowiec na wznoszeniu zaczął odchylać kierunek swojego lotu w lewo. Na wysokości około 50 m pilot wyczepił linę wyciągarkową i oddał drążek sterowy od siebie aby zabezpieczyć prędkość.

Wyczepienie szybowca nastąpiło na kierunku północno - wschodnim z odchyleniem od kierunku startu o około 40°. Pilot podjął decyzję o lądowaniu na wprost, jednak w związku z tym, że przed sobą miał teren bazy ZUA (ilustracja 4), wprowadził szybowiec w prawy zakręt aby wykonać lądowanie na kierunku pasa startowego 09. W trakcie wykonywania zakrętu pilot przeciągnął szybowiec, który wpadł w korkociąg a następnie zderzył się z ziemią (ilustracja nr 5). W wyniku zderzenia pilot odniósł poważne obrażenia ciała a szybowiec został całkowicie zniszczony. O wypadku powiadomiona została policja, służby ratownicze oraz PKBWL.


Stwierdzenia i ustalenia PKBWL:

  • szybowiec posiadał wszystkie dokumenty lotno – techniczne niezbędne do wykonywania lotów.
  • pilot posiadał uprawnienia i kwalifikacje niezbędne do wykonania lotu,
  • pilot nie znajdował się pod wpływem działania alkoholu,
  • zdatność szybowca do lotu i jego stan techniczny były prawidłowo udokumentowane,
  • warunki meteorologiczne miały wpływ na zaistnienie wypadku,
  • start do lotu odbywał się z wiatrem tylno – bocznym,
  • instruktor prowadzący loty nie wydawał komend radiowych dla startującego szybowca.

Przyczyny zdarzenia:

Przeciągnięcie szybowca w trakcie wykonywania zakrętu po wyczepieniu na małej wysokości.


Okoliczności sprzyjające zaistnieniu zdarzenia:

Tylno - boczny wiatr w trakcie startu szybowca.
Małe doświadczenie lotnicze pilota (59 godzin lotu, 208 lotów) i wyciągarkowego (92 hole).
Drugi lot pilota na tym typie szybowca.


Wydane zalecenia bezpieczeństwa:

Nie wydano.


Propozycje zmian systemowych i/lub inne uwagi i komentarze:

Nie ma.


Raport końcowy 1971/17

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony