Przejdź do treści
Źródło artykułu

Podpisanie deklaracji "Just Culture" i jej założenia

27 października br., w budynku Uczelni Łazarskiego w Warszawie, odbył się pierwszy dzień Konferencji Bezpieczeństwa w Lotnictwie Cywilnym „Czy Latamy Bezpiecznie” zorganizowanej przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.

Podczas tego spotkania miało miejsce przyjęcie deklaracji „Just Culture”, pod którą podpisy złożyli m.in.:

  • Maciej Kozłowski - wiceprezes ULC
  • Magdalena Jaworska - po. prezesa PAŻP
  • Maciej Lasek - przewodniczący PKBWL
  • Cezary Kamińki - dyrektor Instytutu Lotnictwa
  • Rafał Bąkowski - zastępca dyrektora IMGW
  • Radosław Paruzel - zastępca dyrektora PPL
  • Mariusz Osowski - pełnomocnik Związku Regionalnych Portów Lotniczych
  • Emilia Osewska-Mądry - dyrektor wykonawczy Rady Przedstawicieli Linii Lotniczych w Polsce BARiP
  • Ryszard Michalski - szef wyszkolenia Aeroklubu Polskiego
  • Piotr Kleczyński  - Stowarzyszenie Bezzałogowe Systemy Latające
  • Jacek Dragić - Zespół Latajmy Bezpiecznie
  • Michał Pełka - Związek Zawodowy Kontrolerów Ruchu Lotniczego,
  • Konrad Radziejowski - Związek Zawodowy Służby Informacji Powietrznej
  • Rober Hernand - zastępca prokuratora generalnego

Sprostowanie - Marek Sudomirski, wiceprezes zarządu Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej, który wcześniej był wymieniony jako jeden z parafujących deklarację, jednak nie złożył pod nią podpisu.

Jak tłumaczył prowadzący konferencję, z powodu niekorzystnych warunków atmosferycznych w Warszawie, na jej rozpoczęciu nie pojawił się Prezes ULC Piotr Ołowski. Zabrakło również przedstawicieli organizacji szkolenia lotniczego i organizacji technicznych.

Konferencja, której głównym złożeniem było skupienie się na bezpieczeństwie wykonywania operacji lotniczych, obejmowała również zagadnienia z zakresu operacji bezzałogowych statków powietrznych w odniesieniu do obowiązujących przepisów, współpracy podmiotów lotniczych z PKBWL, SSP – Krajowego planu i programu bezpieczeństwa, kontroli bieżącej w organizacjach ATO w odniesieniu do SMS, a także przybliżała założenia rozporządzeń komisji.

Anna Kolmas, dyrektor w biurze zarządzania bezpieczeństwem w lotnictwie cywilnym Urzędu Lotnictwa Cywilnego, podkreślała, iż wszyscy obecni na tej konferencji tworzą kulturę lotnictwa.

Podczas swojego wystąpienia mówiła, iż deklaracja ma charakter otwarty i jest dedykowana do wszystkich podmiotów, które się angażują w kulturę bezpieczeństwa. „Deklaracja obejmuje powszechne odczucia i przekonania członków organizacji odnoszące się do bezpieczeństwa publicznego i może decydować o ich zachowaniach. Istnieje potrzeba zapewnienia pracownikom możliwości przyznania się do błędów, tak aby system lepiej działał. To jest na pewno zmiana mentalności i trzeba dużo pracować, żeby ta zmiana została przyjęta przez środowisko lotnicze. Od wszystkich na tej sali zależy, jak będą traktowali pracowników w swoich organizacjach. Przede wszystkim trzeba zmienić mentalność i świadomość ludzi, żeby dawali sygnały o tego typu zdarzeniach”.

Dalej akcentowała potrzebę usprawnienia procedur, aby te lepiej funkcjonowały i podniesienia poziomu zaufania pracowników do kierownictwa organizacji poprzez wprowadzenie atmosfery zaufania, w której ludzie są zachęcani, a nawet wynagradzani, za przekazywanie istotnych informacji dotyczących bezpieczeństwa. Podstawową zasadą ma być ochrona źródła informacji.

Następnie głos zabrał Piotr Kaczmarczyk z ULC, który omówił stały wzrost liczby zgłaszanych zdarzeń. "Większość zgłoszeń jest obecnie dokonywana przez organizacje, jednak aktualnie przygotowywany jest portal Aviation Reporting, gdzie znajdą się narzędzia ułatwiające raportowanie. Kolejnym ważnym rozwiązaniem będzie wprowadzenia narzędzia, które będzie zawierało uproszczoną taksonomię i jeśli ktoś nie będzie chciał używać stron internetowych to dzięki temu systemowi będzie mógł również przesyłać informację".

Podczas dalszej części konferencji miało miejsce podpisanie porozumienia pomiędzy Urzędem Transportu Kolejowego, a Urzędem Lotnictwa Cywilnego. Założeniem sformalizowanej współpracy, która trwała już od dłuższego czasu, jest znalezienie dobrych rozwiązań dla polskiego transportu.

Kolejne prezentacje dotyczyły przepisów wykonywania lotów przez bezzałogowe statki powietrzne i ich restrykcyjności, a także zdarzeń lotniczych, w których udział wzięły drony. Uczestniczący w spotkaniu mogli się również zapoznać informacjami PAŻP odnośnie ilości wniosków o loty dronami, których wcześniej było kilkadziesiąt rocznie, a obecnie tyle samo, ale tygodniowo.

Deklaracja współpracy w sprawie wdrażania Just Culture (Kultury Sprawiedliwego Traktowania) w podmiotach lotniczych:


 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony