Przejdź do treści
Źródło artykułu

Obroty silnika spadły tak, że samolot przestał się wznosić...

Państwowa Komisja Badania Wypadków Lotniczych opracowała i opublikowała już Raport Wstępny z wypadku samolotu PZL-150A Koliber, który miał miejsce niecały miesiąc temu - 5 września, w okolicy Rybnika.

(…)

Po wykonaniu jednego kręgu czterozakrętowego na wysokości 500 ft i prawidłowym przyziemieniu uczeń-pilot na polecenie instruktora startował z konwojera do kolejnego lotu. Uczeń pilot wyłączył podgrzew gaźnika, a instruktor zmniejszył wychylenie klap do położenia startowego, po czym, uczeń zwiększył obroty silnika do maksymalnych (ok. 2500) i po krótkim rozbiegu samolot przeszedł na wznoszenie.

Początkowo silnik pracował prawidłowo, ale na wysokości 20-30 m wystąpił szybko postępujący spadek mocy. Obroty silnika spadły tak, że samolot przestał się wznosić. Na kierunku lotu były wysokie przeszkody. Uczeń-pilot odchylił drążek sterowy od siebie dla zabezpieczenia prędkości, a instruktor przejął sterowanie i wyłączył iskrowniki.

Nastąpiło zderzenie prawego skrzydła z koroną wysokiej akacji. Samolot w stromym locie ślizgowym zerwał linię energetyczną NN i zderzył się z asfaltową nawierzchnią ulicy. Po przetoczeniu się o kilkanaście metrów wpadł do przydrożnego rowu i zapalił się.

Załoga mimo pożaru zdołała opuścić kabinę o własnych siłach. Pożar został ugaszony przez straż pożarną, a uczeń-pilot oraz instruktor po udzieleniu pierwszej pomocy zostali odwiezieni przez pogotowie ratunkowe do szpitala.

Badanie alkomatem nie wykazało obecności alkoholu etylowego w wydychanym powietrzu członków załogi. Badania lekarskie potwierdziły tylko nieznaczne obrażenia załogi.

PKBWL zaproponowała zalecenia profilaktyczne:
Ze względu na cechy konstrukcyjne i położenie głównego zaworu paliwowego w samolotach PZL-150A Koliber istnieje możliwość przypadkowego przestawienia jego pokrętła poza wybraną pozycję, np. nogami osób zajmujących przednie fotele. Starsze, bardziej wyeksploatowane samoloty, mogą mieć zawory słabo akcentujące pozycje zaworu (Zamknięty-Lewy-Prawy), co może sprzyjać przypadkowemu przestawieniu zaworu. W takich przypadkach zaleca się wymianę zaworu na nowy.

(…)

Pełną treść Raportu Wstępnego 1140/12 PKBWL znajdziecie w serwisie bezpieczeństwo.dlapilota.pl

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony