Przejdź do treści
VOR LOZ. Źródło: PAŻP NIE DO CELÓW OPERACYJNYCH
Źródło artykułu

Nowy DVOR/DME (LOZ 112.4) i nowe procedury na EPLL - aktualizacja

5 lutego został operacyjnie uruchomiony DVOR/DME (LOZ 112.4) przy lotnisku Łódź Lublinek (EPLL) - zmiana AMD AIP POLAND AIRAC AMDT NR 159 WEF 05 FEB 2015. Pomoc nawigacyjna została zlokalizowana na zakupionej przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej działce, nieco na południe od swojej poprzedniej lokalizacji, oznaczonej wcześniej kodem LDZ (na tej samej częstotliwości). Radiolatarnia została umieszczona w pobliżu lasu, który w naszej opinii może mieć wpływ na jakość sygnału. Z opublikowanych procedur wynika, że udało się nieco zminiejszyć offset procedur instrumentalnych przy podejściach od strony wschodniej. Zmianie uległy również granice CTR Łódź jak i procedura holdingu. Na dzień 5 lutego, bez zmian pozostały punkty VFR.

O tej zmianie piszemy celowo, bowiem lotnisko EPLL jest popularnym i przyjaznym miejscem szkolenia, również do uprawnienia IR. Dlatego apelujemy do wszystkich pilotów, aby zapoznali się z nowymi procedurami EPLL dostępnymi także na stronie ais.pansa.pl/aip. Przypominamy, że w CTR EPLL obowiązuje klasa D przestrzeni.

Zwracamy szczególną uwagę, na treść zawiłych NOTAMów. Mogą występować zaniki sygnału DME poniżej 6000ft, co z kolei może przekładać się na dostępność procedur instrumentalnych.

Komentarz redakcji (na podstawie wiarygodnych źródeł):

1. Celem nowej lokalizacji VOR-a przy lotnisku EPLL było zmniejszenie offsetu podejścia. Niestety przy tej okazji, nie udało się zwiększyć odległości podejścia od kominów w okolicach 5 mili. 

2. NOTAM informujący o zakłóceniach sygnału jest trudny w interpretacji i może być mylący, przenosząc na pilota całą odpowiedzialność za ewentualną niezgodność. Okazuje się, jednak że Holding proceduralny (239°/059°, 3000ft) został oblatany (zimą, kiedy na drzewach nie było liści) i nie stwierdzono zakłóceń sygnału w jego płaszczyźnie pionowej i poziomej. Treść NOTAMu wynika jednak z zapisów które trafiły do rejestru LUN w trakcie certyfikacji. PAŻP opracowuje aktualnie nowy NOTAM, bardziej przyjazny z informacją o możliwości wykonywania Holdingu.

3. Powielono, prawdopodobnie ze względów wygody, częstotliwość 112,4.

4. DVOR/DME LOZ jest nowym urządzeniem, zainstalowanym przez niemiecką firmę, która w trakcie instalacji gwarantowała, że sąsiedni las nie będzie zakłócał odbioru sygnału.

NOTAMY na dzień 5 lutego 2015 roku dotyczące nowego VOR LOZ. NIE DO UŻYTKU OPERACYJNEGO.

EPLL - LODZ - LUBLINEK

+
TWR/CTR/TMA LODZ/LUBLINEK HR OF SER IN FEBRUARY 2015:
MON-SUN 0600-2000.
E0480/15
FROM: 23 JAN 2015 11:45 TO: 28 FEB 2015 20:00
+
TRIGGER NOTAM - PERM AIP AIRAC AMDT 159, MIL AIP AIRAC AMDT 051 AND 
AIP VFR AIRAC AMDT 061 WEF 05 FEB 2015. 
-AIRSPACE WITHIN LODZ-LUBLINEK (EPLL) REDESIGNED,
-VERTICAL AND LATERAL LIMITS OF LODZ CTR CHANGED,
-NEW INSTR APCH PROC, SIDS AND STARS PUBLISHED, ARR ROUTES UPDATED, 
AND VOR/DME LDZ BASED PROC WITHDRAWN FOR LODZ-LUBLINEK (EPLL) AD.
E4889/14
FROM: 05 FEB 2015 00:00 TO: 19 FEB 2015 00:00
+
DVOR/DME LOZ INSTALLED
AMD AIP POLAND AIRAC AMDT NR 159 WEF 05 FEB 2015 AND AIRAC AMDT
NR 160 WEF 05 MAR 2015, INSERT FLW DATA IN ITEM EPLL AD 2.19:
TYPE OF AID: DVOR/DME (5 DEG E/OCT 13)
ID: LOZ
FREQ: 112.400MHZ/CH71X
HR OF OPS: H24
POSITION OF ANTENNA COORD (WGS-84): 514633.9N 0193729.3E
DME ELEV: 240M AMSL
REMARKS:
DME DESIGNATED OPERATIONAL RANGE: 
43NM/10000FT WITHIN SECTOR 007-160DEG
100NM/10000FT WITHIN SECTOR 160-007DEG.
DVOR DESIGNATED OPERATIONAL RANGE:
52NM/10000FT WITHIN SECTOR 340-140DEG
88NM/10000FT WITHIN SECTOR 140-340DEG.
POSSIBLE LIMITATIONS IN AVAILABILITY OF DME SIGNAL UP TO 6000FT 
WITHIN SECTOR 007/160DEG.
POSSIBLE LIMITATIONS IN AVAILABILITY OF DVOR SIGNAL UP TO 6000FT 
WITHIN SECTOR 340-140DEG.
ANY DEVIATION OR DISRUPTION OF DVOR/DME SIGNAL SHALL BE IMMEDIATELY 
REPORTED TO TWR EPLL.
E0682/15
FROM: 05 FEB 2015 00:00 TO: PERM
+
DVOR/DME LOZ - HOLDING DIRECTION - CHANGED.
AMD AIP POLAND AIRAC AMDT 159 WEF 05 FEB 2015, PAGE AD2 EPLL 5-2-1
READ: 059 DEG/239 DEG
INSTEAD OF: 038 DEG/218 DEG.
E0196/15
FROM: 12 JAN 2015 14:47 TO: PERM
+
UPDATE INFORMATION ABOUT CTR AIP POLAND PAGE AD2 EPLL 1-12, POINT AD 
2.17, AIRAC AMDT 159 WEF 05 FEB 2015 (IN DISTRIBUTION):
REPLACE ALL COORDINATES IN TABLE WITH THE FOLLOWING ONES:
514517N 0190810E
514818N 0191845E
514922N 0192451E
515013N 0193607E
514416N 0193923E
514307N 0193535E
514023N 0192538E
513754N 0191549E
513928N 0190931E
514228N 0190754E
514517N 0190810E.
AND REPLACE VERTICAL LIMITS WITH THE FOLLOWING ONES:
1700FT/GND.
E0060/15
FROM: 05 JAN 2015 11:28 TO: PERM
+
GENERAL PROCEDURE DURING FLIGHTS OTHER THAN SIDS OR STARS AND FOR 
AIRCRAFT NOT APPROVED FOR STAR RNP 1 OPERATIONS.
AIP POLAND, AD 2 EPLL 1-13 AND 1-14, POINT 2.22.1.1.1. 
AIRAC 159 EFFECTIVE DATE 05 FEB 2015.
READ:
OVERHEAD THE LOZ DVOR, DESCEND TO AN ALTITUDE OF 3000 FT, THEN 
EXECUTE AN INSTRUMENT APPROACH TO RWY 25 (ILS OR LOC RWY 25, OR VOR 
RWY 25) AND LAND ON THE MOST CONVENIENT RWY (DEPENDING ON THE WIND 
DIRECTION AND OTHER CIRCUMSTANCES).
INSTEAD OF:
OVERHEAD THE LDZ DVOR, DESCEND TO AN ALTITUDE OF 2800 FT, THEN 
EXECUTE AN INSTRUMENT APPROACH TO RWY 25 (ILS OR LOC RWY 25, OR VOR 
RWY 25) AND LAND ON THE MOST CONVENIENT RWY (DEPENDING ON THE WIND 
DIRECTION AND OTHER CIRCUMSTANCES).
E0388/15
FROM: 20 JAN 2015 13:09 TO: PERM

 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony