Przejdź do treści
Źródło artykułu

Niegowoniczki - kolejny obiekt na lotniczej mapie Polski

W ostatnich latach, na lotniczej mapie Polski cyklicznie przybywa miejsc, gdzie można się wybrać własnym statkiem powietrznym. Co prawda, w tym zakresie jeszcze wiele nam brakuje do niektórych, porównywalnych wielkością, krajów Europy, jednak stan ten powoli się zmienia. Pozytywny trend obrazuje decyzja Prezesa Urzędu Lotnictwa Cywilnego z 1 kwietnia br., na mocy której do rejestru ULC pod nr ewidencyjnym 280 został wpisany kolejny obiekt - lądowisko w Niegowoniczkach, 12,5 km na południe od Zawiercia w woj. śląskim.

Niegowoniczki - źródło: Google maps

Lądowisko jest przeznaczone do wykonywania operacji VFR w dzień, dla statków powietrznych o całkowitej masie startowej (MTOM) do 5700 kg. Dopuszczalne są tam loty turystyczne, sportowe, w tym połączone ze zrzutem skoczków spadochronowych, szkoleniowe, ratownicze i przeciwpożarowe. W Niegowoniczkach mogą lądować samoloty, śmigłowce i wiatrakowce oraz szybowce, motoszybowce, lotnie i paralotnie – także z napędem.

Jak powiedział zarządzający obiektem, Wojciech Gawroński, „Pomysł utworzenia lądowiska właśnie tam narodził się już kilka lat temu, bowiem na wschodzie aglomeracji śląskiej praktycznie nie było żadnego obiektu z prawdziwego zdarzenia, który byłby wygodny dla paralotniarzy i małego lotnictwa. Generalnie chodziło o zaspokojenie bieżącego zapotrzebowania środowiska lotniczego.

Niegowoniczki posiadają piękne położenie na pograniczu Jury Częstochowsko-Krakowskiej i Pustyni Błędowskiej. Nieopodal znajduje się przepiękny strumyczek i pagórki. Wokół jest także dużo pól, które mogą być wykorzystane w przypadku potrzeby wykonania awaryjnego lądowania. Jednocześnie w sąsiedztwie znajduje się duże lotnisko Katowice-Pyrzowice. 

Jeśli chodzi o plany na przyszłość, to chcemy wydłużyć pas do 700 może 800 m. To będzie kwestia następnych dwóch lat, a później nastąpi budowa infrastruktury, czyli hangarów dla osób, które będą chciały tu trzymać swoje samoloty. Już teraz, szczególnie w weekendy, przylatują do nas pierwsze maszyny”.


Główny kierunek startów/lądowań to 20 (196° GEO), pomocniczy 02 (016º GEO). Pas startowy posiada wymiary 500 x 30 m. Boczne granice drogi startowej wyznaczają płaskie prostokątne płyty koloru białego, umieszczone wzdłuż jego bocznych krawędzi. Początek i koniec drogi startowej oznaczony jest czterema narożnymi płytami w kształcie litery (L) koloru białego. Nawierzchnia lądowiska oraz pasa drogi startowej jest naturalna, trawiasta, jednorodna, umocniona przez wałowanie.

Po uzgodnieniu z zarządzającym lądowisko jest czynne przez cały rok, w godzinach - pół godziny przed wschodem słońca do pół godziny po zachodzie słońca. Nie posiada ono wydzielonych miejsc do startów i lądowań wiropłatów, które mogą operować wykorzystując pas drogi startowej.

Obiekt położony jest terenie równinnym, na rozległych nieużytkach rolnych, z dala od zabudowań i szlaków komunikacyjnych. Pole operacyjne lądowiska od strony zachodniej jest ograniczone ciekiem wodnym, a od strony wschodniej przylega do drogi polnej. Miejsce postoju statków powietrznych i innego sprzętu pomocniczego jest usytuowane w południowo-zachodniej części lądowiska.


Lądowisko Niegowoniczki położone jest w przestrzeni powietrznej klasy G, w której służbę informacji powietrznej zapewnia FIS Kraków, częstotliwość 119,275 MHz, znak wywoławczy „Kraków Informacja”. 

Instrukcję operacyjną lądowiska Niegowoniczki można znaleźć tutaj

Zapraszamy również do odwiedzenia serwisu lotniska.dlapilota.pl, bazy polskich lotnisk i lądowisk, gdzie oprócz ich specyfikacji można znaleźć komentarze pilotów oraz aktualne zdjęcia.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony