Nasze projekty, to odpowiedź na zmieniające się realia i potrzeby rynku...
Mgr inż. architekt Aleksander Wietrow – (61 lat) urodzony w St Petersburgu, absolwent Politechniki Gdańskiej (1977 r.). Od 2004 r., związany z Aeroklubem Północnego Mazowsza w Przasnyszu. Od 2005 r. Prezes spółki branży lotniczej Aviacom.pl. Współtwórca samolotu AF-129. Prywatnie, żonaty, ojciec: Joanny, Magdaleny, Aksany, Piotra i Michała, dziadek: Adama i Sebastiana. Oprócz lotnictwa, pasjonuje się strzelectwem sportowym oraz literaturą i badaniami naukowo – technicznymi.
O nowych trendach w lotnictwie, wizjonerstwie i projektowaniu z Aleksandrem Wietrowem rozmawia Paweł Kralewski.
Paweł Kralewski: Jakie jest Pańskie doświadczenie lotnicze i skąd pomysł działalności w tej, chyba trochę trudnej, branży?
Aleksander Wietrow: Moja przygoda z lotnictwem zaczęła się w Przasnyszu, w Aeroklubie Północnego Mazowsza. Pierwsze lekcje pilotażu odbyłem samolotem Cessna 152. Początki nie były łatwe, i wcale nie chodzi tu o zdobywanie umiejętności, ale o coś zupełnie innego. Każdorazowo, kiedy "wbijałem" się z instruktorem do samolotu, zastanawiałem się, ile ludzi podobnie jak ja teraz, męczy się wsiadając i wysiadając z tak ciasnej kabiny samolotu.
Wtedy zrodził się pomysł – zbuduję samolot komfortowy, bezpieczny i ekologiczny. Nasze projekty, to odpowiedź na zmieniające się realia i potrzeby rynku, potrzeby indywidualnego klienta. Ultralekkie, ekologiczne i zarazem ekonomiczne samoloty stanowią przyszłość ultralekkiego lotnictwa.
PK: Nietypowy projekt AF-129, to w większym stopniu efekt zamiłowania do lotnictwa, czy zamiłowania do projektowania?
AW: Zdecydowanie efekt zamiłowania do lotnictwa. Ale działalność architektoniczna dała mi umiejętność projektowania, która jest narzędziem do tworzenia, widzenia od ogółu do szczegółu.
PK: Jaki cel stawiał Pan sobie przed projektem AF-129 i czy efekt końcowy spełnił oczekiwania?
AW: Projektując samolot AF-129 konstruktorzy wprowadzili wiele nowatorskich rozwiązań, między innymi w kwestiach ergonomii, bezpieczeństwa i ekologii. AF-129 miał być ekonomiczny zarówno w eksploatacji jak i w produkcji. Położyliśmy duży nacisk na nowoczesny design. Nowoczesne wzornictwo jest szczególnie istotne biorąc pod uwagę aspekt marketingowo – sprzedażowy. Nowością było zastosowanie silnika z tyłu samolotu, co oprócz właściwości lotnych znacząco wpływa na obniżenie poziomu hałasu w kabinie. Udało się wyznaczyć nowy trend dla samolotów ultralekkich i jestem z tego bardzo dumny.
Samolot AF-129 został objęty Europejskim Wzorem Przemysłowym wydawanym przez Urząd Harmonizacji Rynku Wewnętrznego (OAM). Ponadto, konstruktorzy otrzymali list gratulacyjny od Podsekretarza Stanu z Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego dotyczący opracowania konkursowego pod nazwą „Demonstrator Ultralekkiego Samolotu Nowej Generacji Wykonanego z Kompozytów Polimerowych”, a w październiku 2010 r. podczas VI Targów Techniki Przemysłowej, Nauki i Innowacji Technicon – Innowacje 2010, firma Aviacom.pl otrzymała złoty medal konkursu Innowacje 2010 oraz nagrodę specjalną – Puchar Marszałka Województwa Pomorskiego za budowę samolotu ultralekkiego nowej generacji. W listopadzie 2012 r. Aviacom.pl otrzymała Certyfikat „Dobry Wzór 2012", przyznany przez ekspertów Instytutu Wzornictwa Przemysłowego za wyprodukowany samolot AF-129. Uczestnicząc w próbach testowych byłem zachwycony lotem, który nad wyraz spełnił moje oczekiwania.
AF-129, fot.Aviacom
PK: Co było największym wyzwaniem i przysporzyło największych kłopotów w trakcie projektowania i budowy prototypu?
AW: Największym wyzwaniem dla mnie i generalnego konstruktora Andrzeja Frydrychewicza było stworzenie samolotu spełniającego marzenia o bezpiecznym, komfortowym lataniu, panoramicznym widzeniu oraz pozbycie się zbędnych "zegarów". Oczywiście w procesie tworzenia i samej realizacji na drodze pojawiają się różnego rodzaju trudności. Najbardziej jednak odczuwalnym był przedłużający się czas kolejnych etapów budowy.
PK: Czym wyróżnia się pod względem konstrukcyjnym ten samolot i jakie posiada właściwości, których nie posiadają podobne konstrukcje?
AW: Dwumiejscowy, jednosilnikowy samolot w konfiguracji średniopłata z dwoma belkami ogonowymi i usterzeniem motylkowym, ze śmigłem pchającym i wygodną ergonomiczną przestrzenią pasażerską. Samolot przystosowany do lotów VFR w dzień w ramach kategorii LSA. Konstrukcja skorupowa całkowicie wykonana z kompozytu węglowego. Skrzydło wyposażone w klapy i lotki. Zbiorniki paliwa w skrzydłach. Kadłub wyposażony w duże przeszklone drzwi otwierane do góry oraz hermetyczną komorę bagażową za plecami pilotów, oddzielającą komorę silnikową. Kabina pasażerska o szerokości 126 cm wyposażona w dwa wygodne niezależne fotele. Fotele wyposażone w 4-punktowe pasy bezpieczeństwa. Usterzenie motylkowe w układzie odwróconego V. Układy sterowania popychaczowe. Samolot napędzany silnikiem Rotax 914 UL o mocy 100KM wraz z trójłopatowym stałym śmigłem o średnicy 1,70 m. Na samolocie zainstalowany system ratunkowy GRS. Podwozie trójkołowe z kompozytową golenią podwozia głównego i kółkiem przednim sterowanym na ziemi. Na uwagę zasługuje fakt szczególnego nacisku na bezpieczeństwo, którego poziom podniesiono projektując właściwości szybowcowe samolotu. Dzięki temu w razie awarii silnika, samolot może kontynuować lot szybowcowy na dystansie do kilkunastu kilometrów wraz z lądowaniem.
Konstruktorzy zaprojektowali i zrealizowali 11 innowacyjnych rozwiązań, są to:
- Widoczność panoramiczna – tzw. „helikopterowa” - niesłychanie ważny element, biorąc pod uwagę jedną z możliwości zastosowania samolotu do lotów biznesowych, szkoleniowych, obserwacyjnych oraz rekreacyjnych. Dzięki zastosowaniu specjalnej kabiny uzyskano niespotykaną dotąd w samolotach widoczność;
- Doskonałość szybowca - samolot został zaprojektowany czerpiąc najlepsze rozwiązania techniczne i aerodynamiczne z szybowców. Samolot, dzięki właściwościom szybowcowym, pozwala na wyłączenie silnika podczas lotu i kontynuować lot szybowcowy, łącznie z lądowaniem;
- Prędkość szybkiego samolotu - zastosowany napęd wraz ze świetnymi właściwościami aerodynamicznymi zapewniają prędkość przelotową na poziomie 216km/h;
- Krótki start i lądowanie, startuje z terenu przygodnego, pokonuje wyboje - samolot potrzebuje do startu oraz lądowania zaledwie 150 m. Dzięki temu może być on z powodzeniem wykorzystywany w bardzo trudnych warunkach, w których ukształtowanie terenu nie pozwala na start oraz lądowanie innym samolotom;
- Ergonomiczna kabina z „samochodową” wygodą wsiadania i wysiadania - konstrukcja kabiny została zaprojektowana tak, aby wsiadanie i wysiadanie z samolotu było wygodne. Dodatkowo, taka konstrukcja kabiny zapewnia ponadprzeciętny komfort podróżowania;
- Bezpieczeństwo lotu, wynikające z doskonałości płatowca i wyposażenia w spadochron ratunkowy, strefa pracy śmigła zabezpieczona poprzez belki ogonowe;
- Zmniejszone zużycie paliwa i hałasu - aerodynamika samolotu pozwala na zmniejszeniu oporu powietrza powodując niskie zużycie paliwa przy wysokiej prędkości przelotowej. Dzięki nowatorskiej konstrukcji samolotu: wydzielonej kabinie komory bagażowej oddzielającej komorę silnikową oraz zastosowaniu nowoczesnej jednostki napędowej uzyskano bardzo dobry poziom wyciszenia samolotu w trakcie lotu. Jest to bardzo ważny element biorąc pod uwagę zasięg samolotu na poziomie 1600 km;
- Lekka nowatorska konstrukcja z kompozytów polimerowych - konstrukcja została wykonana całkowicie z kompozytów polimerowych, które przy bardzo wysokiej wytrzymałości i elastyczności zapewniają bardzo niską wagę. Dzięki temu samolot jest bardzo lekki;
- Desing wyznaczający nowy, właściwy trend dla samolotów ultralekkich;
- Duży zasięg lotu w komfortowych warunkach;
- Wyposażenie samolotu w opcje do zadań specjalnych.
Wnętrze AF-129 w fazie budowy prototypu, fot.Aviacom
PK: Wiem, że ma Pan mnóstwo nietypowych pomysłów i że jest Pan także autorem projektów szybowców. Czy one także mają jakiekolwiek niekonwencjonalne rozwiązania?
AW: Oczywiście. W mojej głowie nieustannie powstają nowe projekty. Powiedzmy, że to moja specjalność. Każdy pomysł, to dążenie do komfortowych warunków lub modyfikacja istniejących maszyn – tworzenie nowej jakości. Rozpoczynamy także na bazie AF-129 i PW5 realizację samolotów bezzałogowych.
PK: Na jakim etapie projektowania, czy też wdrażania do produkcji są pańskie konstrukcje (samolot i szybowce)?
AW: Prototyp samolotu AF-129 obecnie jest po pierwszych lotach doświadczalnych i przygotowywany jest do wdrożenia do produkcji. Ultralekki samolot, dwusilnikowy w układzie tandem, tworzony na bazie szybowca PW5 jest na etapie projektu i wykonywania modelu.
PK: Ile kosztował projekt i budowa prototypu i w jaki sposób był finansowany?
AW: Projekt i budowa prototypu samolotu AF-129 był finansowany całkowicie ze środków własnych. Koszty poniesione są podobne do kosztów poniesionych przez zachodnie firmy samolotowe przy podobnym programie.
PK: Kiedy możemy spodziewać się na rynku Pana produktów (AF-129 i szybowce) i co jest dla Pana priorytetem?
AW: Priorytetem jest oczywiście AF-129 i wprowadzenie go do seryjnej produkcji. Myślę, że realnym terminem uruchomienia produkcji jest jesień 2013 r., natomiast samolot ultralekki na bazie PW5 – koniec 2014 r.
PK: Co w działalności lotniczej sprawia Panu największy kłopot?
AW: Kłopotliwy jest często wydłużający się czas realizacji poszczególnych etapów. Jeśli chodzi o samo projektowanie, to zmaganie się z wibracjami i chłodzeniem silników tłokowych.
PK: Do kogo skierowana będzie Pana oferta?
AW: Produkt adresowany jest do odbiorców indywidualnych, ośrodków szkolenia i służb mundurowych.
PK: Czy cena AF-129 będzie konkurencyjna w stosunku podobnej klasy samolotów?
AW: Cena AF-129 będzie podobna do ceny samolotów kategorii LSA.
PK: Aleksander Wietrow to wizjoner, konstruktor, czy miłośnik lotnictwa? Gdyby miał Pan wybrać jedno z wymienionych określeń, które pasuje do Pana najbardziej? A może wszystkiego po trochu?
AW: Zdecydowanie najwięcej miłośnika lotnictwa.
PK: Czy możemy spodziewać się w niedalekiej przyszłości z Pana strony innych, równie nietuzinkowych pomysłów?
AW: Tak jak wspomniałem wcześniej, powstają nowe projekty. Kilka z nich chcę w niedługim czasie zrealizować. Zważywszy, że nie jestem już młodzieniaszkiem, a pomysłów całe mnóstwo, więc pracuję na wysokich obrotach.
PK: W takim razie życzę Panu dużo siły i wytrwałości w realizacji, bo pomysłów z pewnością nie zabraknie. Na koniec jeszcze zadam nasze dyżurne pytanie. Jakiego rodzaju muzyki słucha Pan najchętniej?
AW: Najchętniej muzyki rockowej.
PK: Dziękuję za rozmowę.
AW: Dziękuję.
Komentarze