Przejdź do treści
Lotnisko Poznań-Kobylnica
Źródło artykułu

Konsultacje w sprawie projektu wsparcia finansowego inwestycji na lotniskach GA

17 stycznia 2014 r., w budynku Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju przy ul. Chałubińskiego 4/6 w Warszawie odbyło się spotkanie dotyczące projektu rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Rozwoju w sprawie wsparcia finansowego inwestycji na lotniskach. Zebranie było poświęcone sposobom finansowania rozwoju infrastruktury lotnisk lokalnych w pespektywie finansowej na lata 2014 - 2020 w szczególności przy wykorzystaniu obecnych i projektowanych regulacji prawnych w tym zakresie.

W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele KTL AOPA Poland, Aeroklubu Polskiego (m.in. prezes Włodzimierz Skalik), Aeroklubu Rzeczypospolitej Polskiej, Departamentu Systemu Wdrażania Programów Infrastrukturalnych, Departamentu Programów Infrastrukturalnych, Departamentu Budżetu Infrastruktury oraz Departamentu Budżetu Rozwoju Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.

Prezes Skalik przybliżał zalety spółki Aero Partner, która została powołana do życia przez Aeroklub celem zarządzania lotniskami użytku wyłącznego. Mówił, iż proponowane zmiany miałyby na celu m.in. przeprowadzenie inwestycji, które pozwoliłyby na uniezależnienie lotnisk od warunków pogodowych (budowa utwardzonych pasów startowych) czy też na wydłużenie godzin ich pracy (instalacja oświetlenia).

Nawiązywał także do informacji zawartych na stronie Aero Partner: „W Polsce funkcjonuje przynajmniej kilkanaście lotnisk użytku wyłącznego, które albo już w chwili obecnej albo po dokonaniu niewielkich nakładów mogłyby zostać przekształcone w lotniska użytku publicznego, w stosunku do których Prezes ULC wydał decyzję o ograniczonym procesie certyfikacji AC (Aerodrome Ceritificate). Nadanie takiego statusu otwiera przed lotniskiem oraz jego właścicielami szerokie pole możliwości: od równego dostępu do ruchu wszystkich użytkowników, umożliwiającego czerpanie ekonomicznych korzyści z lotów handlowych, poprzez możliwość dofinansowania takiego lotniska ze środków publicznych po zwolnienie lotniska od obowiązku ponoszenia podatku od nieruchomości. Korzyści płynących z powstania lotniska użytku publicznego o ograniczonej certyfikacji jest wiele więcej, jednak na pierwszy plan powinny wysuwać się możliwości rozwoju gospodarczego całego regionu, co idzie za zlokalizowaniem w nim lotniska użytku publicznego.

Ważne jest równiez, że fakt ograniczonej certyfikacji może korzystnie wpłynąć na koszty eksploatacji takiego lotniska, gdyż wyłączone zostają wymogi, które mogłyby okazać się nie do spełnienia przez zarządzających lub właścicieli średnich lotnisk"
.

Na koniec Prezes Skalik zobowiązał się przesłać swoje uwagi do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju oraz przekazać zainteresowanym informacje, jakie obecnie działania podejmują poszczególne Aerokluby aby utrzymać płynność finansową. Dodał, iż dzięki zmianom w rozporządzeniu zaproponowanym przez AP z lotnisk GA wszyscy mogliby korzystać na równych zasadach.

Przypomnijmy, iż rozporządzenie ma określać szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania wsparcia finansowego na współfinansowanie inwestycji zakładającego lotnisko lub zarządzającego lotniskiem w zakresie budowy, rozbudowy, przebudowy, utrzymania i wyposażenia lotnisk użytku publicznego lub lotnisk użytku wyłącznego realizujących usługi w ogólnym interesie gospodarczym, o których mowa w art. 54 ust. 6 ustawy z dnia 3 lipca 2002 r. – Prawo lotnicze, oraz zadania inwestycyjne podmiotów objętych wsparciem.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony