Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konferencja ULC w sprawie przydzielania slotów

Wczoraj, 25.06.2012r., w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbyło się robocze spotkanie dotyczące zmian w projekcie nowelizacji rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG) nr 95/93 w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Unii Europejskiej.

Dotychczasowe przepisy wprawdzie nakładają na porty obowiązek monitorowania skuteczności wykorzystania przydzielonych slotów, jednak nie są one respektowane, co w znacznym stopniu ogranicza kontrolę w tym zakresie.

Celem ogólnym nowego projektu jest zagwarantowanie optymalnego przydzielania i wykorzystywania czasu na start lub lądowanie w przeciążonych portach lotniczych. Szczegółowe cele dotyczą: wzmocnienie mechanizmów przydzielania i wykorzystywania przydziałów czasu na start lub lądowanie i zagwarantowanie ich efektywnego wdrażania, oraz
promowanie uczciwej konkurencji i stymulowanie konkurencji między przewoźnikami lotniczymi.

Nowy projekt w odniesieniu do poszczególnych zagadnień zakłada:

Nowy podmiot/new entrant

  • Zwiększenie zakresu okoliczności, w których przewoźnik może ubiegać się o status nowego podmiotu na rynku. – Regularne loty w ramach UE – z poziomu mniej niż 5 na poziom mniej niż 9 slotów danego dnia w danym porcie lotniczym. –Przewoźnicy powiązani kapitałowo – z poziomu 5% dostępnych slotów na 10% przydzielonych slotów.

  • Przewoźnik, który nabył sloty jako new entrant i przekazał je celem ponownego ubiegania się o status new entrant traci ten status.

  • Wśród przewoźników new entrant priorytet mają sloty na operacje wewnątrzunijne.

  • Stanowisko Rządu RP. Rząd RP popiera inicjatywę zwiększenia zakresu okoliczności, w których przewoźnik może ubiegać się o status nowego podmiotu na rynku.


Wyznaczenie statusu lotniska

  • Nowa kategoria lotniska - „port lotniczy będący częścią sieci”.

  • Dodano wymóg przeprowadzenia analizy popytu.

  • Zaproponowano, aby metodologia analizy przepustowości została opracowana na poziomie europejskim i uregulowana w odpowiednim akcie prawnym Komisji Europejskiej.

  • Do informacji, że państwo członkowskie, może wyznaczyć koordynację na lotnisku na właściwy okres, nawet, jeśli w krótkim okresie da się rozwiązać problemy z przepustowością, dodano zapis, że okres ten musi być krótszy niż sezon rozkładowy.

  • Bez zachowania określonych obowiązków, państwo członkowskie może w nagłych wypadkach wyznaczyć lotnisko jako koordynowane na właściwy okres.

  • Zmieniono obowiązek zniesienia koordynacji, w przypadku zapewnienia wystarczającej przepustowości, na możliwość zmiany statusu lotniska przez państwo członkowskie, po konsultacji z odpowiednimi podmiotami.

  • Stanowisko Rządu RP. Rząd RP popiera inicjatywę stworzenia nowej kategorii portów lotniczych, pod określonymi warunkami. Popiera również inicjatywę wypracowania wspólnej, europejskiej metodologii wyznaczania przepustowości.


Komitet koordynacyjny, parametry koordynacyjne, lokalne wytyczne

  • Dodano, że parametry koordynacyjne powinny zostać wyznaczone również na lotnisku z organizacją rozkładów lotów.

  • Do ograniczeń, które powinny zostać wzięte pod uwagę podczas wyznaczania parametrów koordynacyjnych dodano również wydajność.

  • Rozszerzono kompetencje Komisji, menedżera sieci, organu oceny skuteczności działania i krajowego organu nadzoru zainteresowanego państwa członkowskiego.

  • Ograniczono zakres lokalnych wytycznych do dwóch obszarów: monitorowania wykorzystywania przydziałów czasu na start lub lądowanie lub zmiany definicji serii czasów na start lub lądowanie.

Status i finansowanie działalności koordynatora

  • Doprecyzowano i wzmocniono zapisy odnośnie niezależności koordynatora. Koordynator ma być niezależny pod względem prawnym, organizacyjnym i decyzyjnym od każdej innej zainteresowanej strony danego państwa członkowskiego i organów podległych danemu państwu;

  • Finansowanie koordynatora ma się odbywać przez przewoźników lotniczych i przez porty lotnicze.

  • Intencją Komisji Europejskiej jest stworzenie jednego, europejskiego koordynatora rozkładów lotów.

  • Stanowisko Rządu RP. Rząd RP jest pozytywnie nastawiony do próby doprecyzowania niezależności i sposobu finansowania koordynatora, z zastrzeżeniem, że wyjaśnienia wymagają zagadnienia prawne jego niezależności i ew. wzrost kosztów związany ze rozszerzeniem obowiązków.


Alokacja slotów/ serie slotów/ historyczność

  • Pierwszeństwo (priority) w zamian za pojęcie historyczności slotów.

  • Seria slotów oznacza przynajmniej 15 slotów na letni sezon rozkładowy i 10 slotów na zimowy sezon rozkładowy, na tę samą godzinę i ten sam dzień tygodnia w kolejnych tygodniach.

  • Zmiana procentowego udziału slotów do zachowania historyczności na 85/15%.

  • Nowy podmiot, który nie przyjął propozycji slotów, nie utrzymuje statusu nowego podmiotu tylko w odniesieniu do przedmiotowej serii.

  • Zmiana czasu operacji w ramach alokacji slotów - dopuszczalne wyłącznie z przyczyn operacyjnych, takich jak zmiana typu samolotu albo obsługiwanej trasy. Nie ma możliwości zmiany w przypadku, w którym slot lepiej odpowiada na potrzeby operatora, zgodnie z jego wcześniejszym zgłoszeniem.

  • Slot może być wykorzystany przez innego przewoźnika w ramach grupy tylko po wydaniu na to zgody przez koordynatora.

  • Uzasadnionym powodem niewykorzystania slotu może być również częściowe zamknięcie lotniska lub przestrzeni powietrznej. Uzasadnionym powodem nie może być traktowane wpisanie przewoźnika na tzw. czarną listę.

  • Stanowisko Rządu RP. Rząd RP nie popiera propozycji zmiany długości serii oraz zmiany zasady 80/20.


Mobilność slotów

  • Sloty mogą być przenoszone lub wymieniane za rekompensatą finansową, jak również przy użyciu innej formy rekompensaty.

  • Sloty przyznane zgodnie ze statusem new entrant nie mogą być przez 2 ekwiwalentne sezony operacyjne przenoszone i wymieniane, również w ramach trasy i typu usługi jednego przewoźnika. Nie poszerzono tego rozwiązania o inne sloty, przyznane bez statusu new entrant.

  • Stanowisko Rządu RP. RP pozytywnie postrzega rozwiązanie z zastrzeżeniem wątpliwości odnośnie natury prawnej (własność slotów) oraz konkurencyjnej.


Zgodność slotów z planami lotów

  • Plan lotu przewoźnika lotniczego ma zawierać odwołanie do slotu. Business aviation nie posiada slotu, jeśli zamierza operować poza przyznanym slotem i opóźnienie nie jest spowodowane przez służby żeglugi powietrznej.

  • Stanowisko Rządu RP. Rząd RP pozytywnie odnosi się do monitorowania zgodności slotów z planem lotu, z zastrzeżeniem weryfikacji kosztów wdrożenia tego rozwiązania i kosztów funkcjonowania systemu zarządzania ruchem lotniczym.

Sankcje/ opłaty za rezerwacje slotów

  • Katalog przypadków, w którym mogą zostać nałożone sankcje na przewoźnika poszerzony o: operację bez przyznanego slotu, późne zwrócenie slotu, lub jego nieuprawnione zatrzymanie, odmowa przekazania stosownych informacji, jak również przekazanie błędnych informacji koordynatorowi lub organizatorowi lotów.

  • Możliwość implementacji mechanizmu opłaty za rezerwację slotów, której celem jest zapobieganie późnego zwracania slotów lub ich przetrzymywania przez przewoźników. Mechanizm miałby funkcjonować zgodnie z procedurami przewidzianymi dla opłat lotniskowych.


Nowe kompetencje Komisji Europejskiej

Między innymi:

  • Udział w posiedzeniach komitetu koordynacyjnego.

  • Wnioskowanie o wyznaczenie portu należącego do sieci.

  • Zatwierdzanie wytycznych, które koordynator bierze pod uwagę.

  • Wnioskowanie o aktualizowanie analizy przepustowości.

  • Wydawanie rekomendacji odnośnie wyznaczenia przepustowości i ograniczeń do wyznaczenia parametrów koordynacyjnych.


Włączenie systemu alokacji slotów do SES

  • Członkostwo w komitecie koordynacyjnym poszerzone o menedżera sieci, organ oceny skuteczności działania i krajowy organ nadzoru zainteresowanego państwa członkowskiego.

  • Menedżer sieci:

    • może wnioskować o przeprowadzenie analizy przepustowości,

    • opiniuje na wniosek Komisji wyznaczenie przepustowości,

    • odrzuca plan lotu,

    • żąda określonych informacji od koordynatora i organizatora rozkładów lotów,

    • otrzymuje raporty dotyczącego dyskusji na temat parametrów koordynacyjnych.

  • Organ oceny skuteczności działania otrzymuje opinie od komitetu koordynacyjnego dotyczące zależności pomiędzy parametrami koordynacyjnymi a KPI oraz otrzymuje raporty dotyczącego dyskusji na temat parametrów koordynacyjnych.

Nowe obowiązki krajów członkowskich

  • Zbudowanie struktury przenoszenia i wymiany slotów.

  • Przyjęcie środków, które mają pozwolić na wymianę informacji w ramach zgodności pomiędzy slotami a planami lotów.

  • Dostarczanie koordynatorowi regularnie informacji na temat koncesjonowanych przewoźników.


W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele portów lotniczych, linii lotniczych, kancelarii prawniczych oraz mediów. Zaproponowane zmiany wywołały wyjątkowo ożywioną dyskusję w kwestii celowości niektórych zmian, sposobu monitorowania przepustowości i wykorzystania slotów, oraz związanych z tym kosztów. Zdaniem przewoźników i przedstawicieli portów modyfikacja przepisów jest konieczna, ale stworzenie jednego, europejskiego koordynatora rozkładów lotów spowodować może zmonopolizowanie usług w tym zakresie i generować będzie koszty, które w efekcie poniesie pasażer. Według nich duży problem może stanowić także egzekwowanie zgodność slotów z planami lotów oraz związane z tym sankcje. Lotnictwo ogólne w ramach projektu zawiera się w definicji Business aviation, a sloty dla tego typu operacji przyznawane będą na zasadzie „ad hoc” w zależności od możliwości przepustowych danego portu.

Zdaniem ekspertów nowe przepisy wbrew oczekiwaniom nie prowadzą do stworzenia konkurencji między przewoźnikami lotniczymi, a dążą jedynie do konsolidacji rynku, stworzenia nowych struktur administracyjnych oraz zwiększenia kosztów, co bezpośrednio odbije się na cenie biletu lotniczego.

Artykuł powstał w oparciu o prezentację ULC

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony