Konferencja ULC w sprawie przydzielania slotów
Wczoraj, 25.06.2012r., w siedzibie Urzędu Lotnictwa Cywilnego odbyło się robocze spotkanie dotyczące zmian w projekcie nowelizacji rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (EWG) nr 95/93 w sprawie wspólnych zasad przydzielania czasu na start lub lądowanie w portach lotniczych Unii Europejskiej.
Dotychczasowe przepisy wprawdzie nakładają na porty obowiązek monitorowania skuteczności wykorzystania przydzielonych slotów, jednak nie są one respektowane, co w znacznym stopniu ogranicza kontrolę w tym zakresie.
Celem ogólnym nowego projektu jest zagwarantowanie optymalnego przydzielania i wykorzystywania czasu na start lub lądowanie w przeciążonych portach lotniczych. Szczegółowe cele dotyczą: wzmocnienie mechanizmów przydzielania i wykorzystywania przydziałów czasu na start lub lądowanie i zagwarantowanie ich efektywnego wdrażania, oraz
promowanie uczciwej konkurencji i stymulowanie konkurencji między przewoźnikami lotniczymi.
Nowy projekt w odniesieniu do poszczególnych zagadnień zakłada:
Nowy podmiot/new entrant
-
Zwiększenie zakresu okoliczności, w których przewoźnik może ubiegać się o status nowego podmiotu na rynku. – Regularne loty w ramach UE – z poziomu mniej niż 5 na poziom mniej niż 9 slotów danego dnia w danym porcie lotniczym. –Przewoźnicy powiązani kapitałowo – z poziomu 5% dostępnych slotów na 10% przydzielonych slotów.
-
Przewoźnik, który nabył sloty jako new entrant i przekazał je celem ponownego ubiegania się o status new entrant traci ten status.
-
Wśród przewoźników new entrant priorytet mają sloty na operacje wewnątrzunijne.
-
Stanowisko Rządu RP. Rząd RP popiera inicjatywę zwiększenia zakresu okoliczności, w których przewoźnik może ubiegać się o status nowego podmiotu na rynku.
Wyznaczenie statusu lotniska
-
Nowa kategoria lotniska - „port lotniczy będący częścią sieci”.
-
Dodano wymóg przeprowadzenia analizy popytu.
-
Zaproponowano, aby metodologia analizy przepustowości została opracowana na poziomie europejskim i uregulowana w odpowiednim akcie prawnym Komisji Europejskiej.
-
Do informacji, że państwo członkowskie, może wyznaczyć koordynację na lotnisku na właściwy okres, nawet, jeśli w krótkim okresie da się rozwiązać problemy z przepustowością, dodano zapis, że okres ten musi być krótszy niż sezon rozkładowy.
-
Bez zachowania określonych obowiązków, państwo członkowskie może w nagłych wypadkach wyznaczyć lotnisko jako koordynowane na właściwy okres.
-
Zmieniono obowiązek zniesienia koordynacji, w przypadku zapewnienia wystarczającej przepustowości, na możliwość zmiany statusu lotniska przez państwo członkowskie, po konsultacji z odpowiednimi podmiotami.
-
Stanowisko Rządu RP. Rząd RP popiera inicjatywę stworzenia nowej kategorii portów lotniczych, pod określonymi warunkami. Popiera również inicjatywę wypracowania wspólnej, europejskiej metodologii wyznaczania przepustowości.
Komitet koordynacyjny, parametry koordynacyjne, lokalne wytyczne
-
Dodano, że parametry koordynacyjne powinny zostać wyznaczone również na lotnisku z organizacją rozkładów lotów.
-
Do ograniczeń, które powinny zostać wzięte pod uwagę podczas wyznaczania parametrów koordynacyjnych dodano również wydajność.
-
Rozszerzono kompetencje Komisji, menedżera sieci, organu oceny skuteczności działania i krajowego organu nadzoru zainteresowanego państwa członkowskiego.
-
Ograniczono zakres lokalnych wytycznych do dwóch obszarów: monitorowania wykorzystywania przydziałów czasu na start lub lądowanie lub zmiany definicji serii czasów na start lub lądowanie.
Status i finansowanie działalności koordynatora
-
Doprecyzowano i wzmocniono zapisy odnośnie niezależności koordynatora. Koordynator ma być niezależny pod względem prawnym, organizacyjnym i decyzyjnym od każdej innej zainteresowanej strony danego państwa członkowskiego i organów podległych danemu państwu;
-
Finansowanie koordynatora ma się odbywać przez przewoźników lotniczych i przez porty lotnicze.
-
Intencją Komisji Europejskiej jest stworzenie jednego, europejskiego koordynatora rozkładów lotów.
-
Stanowisko Rządu RP. Rząd RP jest pozytywnie nastawiony do próby doprecyzowania niezależności i sposobu finansowania koordynatora, z zastrzeżeniem, że wyjaśnienia wymagają zagadnienia prawne jego niezależności i ew. wzrost kosztów związany ze rozszerzeniem obowiązków.
Alokacja slotów/ serie slotów/ historyczność
-
Pierwszeństwo (priority) w zamian za pojęcie historyczności slotów.
-
Seria slotów oznacza przynajmniej 15 slotów na letni sezon rozkładowy i 10 slotów na zimowy sezon rozkładowy, na tę samą godzinę i ten sam dzień tygodnia w kolejnych tygodniach.
-
Zmiana procentowego udziału slotów do zachowania historyczności na 85/15%.
-
Nowy podmiot, który nie przyjął propozycji slotów, nie utrzymuje statusu nowego podmiotu tylko w odniesieniu do przedmiotowej serii.
-
Zmiana czasu operacji w ramach alokacji slotów - dopuszczalne wyłącznie z przyczyn operacyjnych, takich jak zmiana typu samolotu albo obsługiwanej trasy. Nie ma możliwości zmiany w przypadku, w którym slot lepiej odpowiada na potrzeby operatora, zgodnie z jego wcześniejszym zgłoszeniem.
-
Slot może być wykorzystany przez innego przewoźnika w ramach grupy tylko po wydaniu na to zgody przez koordynatora.
-
Uzasadnionym powodem niewykorzystania slotu może być również częściowe zamknięcie lotniska lub przestrzeni powietrznej. Uzasadnionym powodem nie może być traktowane wpisanie przewoźnika na tzw. czarną listę.
-
Stanowisko Rządu RP. Rząd RP nie popiera propozycji zmiany długości serii oraz zmiany zasady 80/20.
Mobilność slotów
-
Sloty mogą być przenoszone lub wymieniane za rekompensatą finansową, jak również przy użyciu innej formy rekompensaty.
-
Sloty przyznane zgodnie ze statusem new entrant nie mogą być przez 2 ekwiwalentne sezony operacyjne przenoszone i wymieniane, również w ramach trasy i typu usługi jednego przewoźnika. Nie poszerzono tego rozwiązania o inne sloty, przyznane bez statusu new entrant.
-
Stanowisko Rządu RP. RP pozytywnie postrzega rozwiązanie z zastrzeżeniem wątpliwości odnośnie natury prawnej (własność slotów) oraz konkurencyjnej.
Zgodność slotów z planami lotów
-
Plan lotu przewoźnika lotniczego ma zawierać odwołanie do slotu. Business aviation nie posiada slotu, jeśli zamierza operować poza przyznanym slotem i opóźnienie nie jest spowodowane przez służby żeglugi powietrznej.
-
Stanowisko Rządu RP. Rząd RP pozytywnie odnosi się do monitorowania zgodności slotów z planem lotu, z zastrzeżeniem weryfikacji kosztów wdrożenia tego rozwiązania i kosztów funkcjonowania systemu zarządzania ruchem lotniczym.
Sankcje/ opłaty za rezerwacje slotów
-
Katalog przypadków, w którym mogą zostać nałożone sankcje na przewoźnika poszerzony o: operację bez przyznanego slotu, późne zwrócenie slotu, lub jego nieuprawnione zatrzymanie, odmowa przekazania stosownych informacji, jak również przekazanie błędnych informacji koordynatorowi lub organizatorowi lotów.
-
Możliwość implementacji mechanizmu opłaty za rezerwację slotów, której celem jest zapobieganie późnego zwracania slotów lub ich przetrzymywania przez przewoźników. Mechanizm miałby funkcjonować zgodnie z procedurami przewidzianymi dla opłat lotniskowych.
Nowe kompetencje Komisji Europejskiej
Między innymi:
-
Udział w posiedzeniach komitetu koordynacyjnego.
-
Wnioskowanie o wyznaczenie portu należącego do sieci.
-
Zatwierdzanie wytycznych, które koordynator bierze pod uwagę.
-
Wnioskowanie o aktualizowanie analizy przepustowości.
-
Wydawanie rekomendacji odnośnie wyznaczenia przepustowości i ograniczeń do wyznaczenia parametrów koordynacyjnych.
Włączenie systemu alokacji slotów do SES
-
Członkostwo w komitecie koordynacyjnym poszerzone o menedżera sieci, organ oceny skuteczności działania i krajowy organ nadzoru zainteresowanego państwa członkowskiego.
-
Menedżer sieci:
-
może wnioskować o przeprowadzenie analizy przepustowości,
-
opiniuje na wniosek Komisji wyznaczenie przepustowości,
-
odrzuca plan lotu,
-
żąda określonych informacji od koordynatora i organizatora rozkładów lotów,
-
otrzymuje raporty dotyczącego dyskusji na temat parametrów koordynacyjnych.
-
-
Organ oceny skuteczności działania otrzymuje opinie od komitetu koordynacyjnego dotyczące zależności pomiędzy parametrami koordynacyjnymi a KPI oraz otrzymuje raporty dotyczącego dyskusji na temat parametrów koordynacyjnych.
Nowe obowiązki krajów członkowskich
-
Zbudowanie struktury przenoszenia i wymiany slotów.
-
Przyjęcie środków, które mają pozwolić na wymianę informacji w ramach zgodności pomiędzy slotami a planami lotów.
-
Dostarczanie koordynatorowi regularnie informacji na temat koncesjonowanych przewoźników.
W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele portów lotniczych, linii lotniczych, kancelarii prawniczych oraz mediów. Zaproponowane zmiany wywołały wyjątkowo ożywioną dyskusję w kwestii celowości niektórych zmian, sposobu monitorowania przepustowości i wykorzystania slotów, oraz związanych z tym kosztów. Zdaniem przewoźników i przedstawicieli portów modyfikacja przepisów jest konieczna, ale stworzenie jednego, europejskiego koordynatora rozkładów lotów spowodować może zmonopolizowanie usług w tym zakresie i generować będzie koszty, które w efekcie poniesie pasażer. Według nich duży problem może stanowić także egzekwowanie zgodność slotów z planami lotów oraz związane z tym sankcje. Lotnictwo ogólne w ramach projektu zawiera się w definicji Business aviation, a sloty dla tego typu operacji przyznawane będą na zasadzie „ad hoc” w zależności od możliwości przepustowych danego portu.
Zdaniem ekspertów nowe przepisy wbrew oczekiwaniom nie prowadzą do stworzenia konkurencji między przewoźnikami lotniczymi, a dążą jedynie do konsolidacji rynku, stworzenia nowych struktur administracyjnych oraz zwiększenia kosztów, co bezpośrednio odbije się na cenie biletu lotniczego.
Artykuł powstał w oparciu o prezentację ULC
Komentarze