Przejdź do treści
Źródło artykułu

Konferencja „Laser to nie zabawka” - zobacz nowy spot edukacyjny ULC

5 kwietnia, w Centrum Konferencyjnym Lotniska Chopina, Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Piotr Samson zorganizował konferencję inaugurującą kampanię społeczną „Laser to nie zabawka”. W spotkaniu udział wzięli Mikołaj Wild, Sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury, Mariusz Szpikowski, Prezes Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze” oraz Nadkomisarz Bogdan Jankowski z Komendy Głównej Policji i dyrektor Lotniczego Pogotowia Ratunkowego, Robert Gałązkowski.

Celem kampanii jest uświadomienie osobom, które dla zabawy kierują laser w stronę samolotu, że takie nieodpowiedzialne zachowanie może spowodować oślepienie pilota, co stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa lotu.

Na początku spotkania, Piotr Samson przedstawił statystyki za ubiegły rok dotyczące zdarzeń z udziałem lasera, podkreślając, że obserwowana jest tendencja wzrostowa związana z sezonowością tego typu zdarzeń. Najwięcej z nich zanotowano w okresie lipiec-sierpień, a ilościowo wokół lotnisk w Krakowie (31), Warszawie (29) i Poznaniu (29).


Prezes ULC przedstawił informacje na temat sankcji jakie obecnie grożą osobom, które oślepiają pilotów. Obecnie nie są one zbyt odstraszające, bowiem jest to mandat 500 zł i rok więzienia, jednak prowadzone są prace nad zmianą przepisów, które w nowym kształcie będą oznaczały grzywnę nawet do 100 tys. złotych.

W podobnym tonie wypowiadał się Mikołaj Wild, który podkreślał, że nie wolno pozwalać dzieciom bawić się w ten sposób, bowiem one nie uświadamiając sobie zagrożeń płynących z używania laserów, a są odpowiedzialne za duży procent tych zdarzeń.


Z kolei prezes PPL, Mariusz Szpikowski akcentował, że lasery są problemem wszystkich podróżujących samolotami i nie można tego zagrożenia w żaden sposób bagatelizować, a dyrektor LPR, Robert Gałązkowski, przybliżał incydenty, który dotknęły załogi śmigłowców ratunkowych i opisywał możliwe konsekwencje oślepienia pilotów.

Konferencja zakończyła się prezentacją spotu przygotowanego przez ULC w ramach kampanii „Laser to nie zabawka”:

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony