Konferencja Bezpieczeństwa Lotów na Lotnisku Babice
31 stycznia na warszawskim Lotnisku Babice odbyła się doroczna konferencja poświęcona bezpieczeństwu wykonywanych tam lotów. W spotkaniu uczestniczyli przedstawiciele działających na lotnisku ośrodków szkolenia, KTL AOPA Poland, MSW w tym nowy Dyrektor zarządzającego lotniskiem Centrum Usług Logistycznych Jan Michał Chojnowski oraz media.
Moderatorami i prowadzącymi konferencję byli panowie Zbigniew Mrozek - Kierownik Lotniska Warszawa Babice i Henryk Karaś - Główny Specjalista ds. Jakości i Bezpieczeństwa Lotniczego.
Celem nadrzędnym spotkania było przypomnienie sobie i omówienie osobliwych i najistotniejszych z punktu widzenia bezpieczeństwa zdarzeń, do których doszło na Lotnisku Babice w 2012 roku. Ponieważ wszystkie zdarzenia wciąż badane są przez PKBWL, pokuszono się jedynie o ich ocenę oraz podjęto próbę znalezienia potencjalnych zagrożeń, które mogłyby powodować podobne sytuacje w przyszłości.
Według statystyk pod względem ilości zdarzeń lotniczych w stosunku do lat poprzednich nie był najgorszy, ale nie należał też do dobrych ze względu na wagę zaistniałych wypadków. Z analizy statystyk wyłania się pewna prawidłowość wskazywana także przez członków PKBWL podczas corocznej Konferencji Bezpieczeństwa Lotów organizowanej przez ULC, potwierdzająca tezę, że im więcej statystyki odnotowują drobnych incydentów, tym rzadziej dochodzi do poważnych wypadków.
W 2012 roku na Lotnisku Babice odnotowano 34 zdarzenia lotnicze. Na ogólną liczbę składały się 3 wypadki w tym jeden ciężki, 19 incydentów i 12 innych zdarzeń lotniczych.
Udział poszczególnych zdarzeń obrazuje poniższy wykres prezentowany podczas konferencji.
Ilość incydentów wynika zapewne z ilości operacji lotniczych, w których Lotnisko Babice pod względem liczby startów i lądowań samolotów GA zdecydowanie wyprzedza inne lotniska w kraju.
W 2012 roku na warszawskim lotnisku odnotowano 33083 operacji lotniczych, nie uwzględniając lotów szybowcowych. Jedną trzecią wszystkich operacji wykonał Aeroklub Warszawski. Ogólna liczba w porównaniu do roku porzedniego, to spadek o 7363 operacji, czyli ok. 18%.
Ilościowo, w rozbicu na poszczególnych użytkowników obrazuje to poniższe zestawienie.
Zarówno zarządzający, jak i przedstawiciele ośrodków szkolenia są zgodni co do tego, że operowanie na lotnisku o tak dużym natężeniu ruchu wymaga bezwzględnego przestrzegania obowiązujących nań procedur, a ich łamanie niweczy wypracowane dotychczas standardy i daje pretekst do działania osobom, które przeciwne są jego funkcjonowaniu. W interesie wszystkich użytkujących to lotnisko jest zatem rygorystyczne ich przestrzeganie i raportowanie jakichkolwiek nadużyć.
W ramach przeciwdziałania powstawaniu zagrożeń dla ruchu lotniczego na lotnisku, przekazano także zalecenia poszczególnym ośrodkom szkolenia i użytkownikom lotniska dotyczące kwestii bezpieczeństwa. Stworzony został także zespół, złożony z przedstawicieli wszystkich ośrodków szkolenia, którego zadaniem będzie monitorowanie poziomu bezpieczeństwa, identyfikowanie potencjalnych zagrożeń i eliminowanie ich.
Perspektywy
Oprócz kwestii bezpieczeństwa podczas spotkania wskazano i wstępnie omówiono główne zamierzenia na 2013 rok. Istnieje duża szansa rozwoju dla Lotniska. Babice, ale możliwa jedynie przy zaangażowaniu odpowiednich nakładów finansowych, co podkreślił zarówno Jan Michał Chojnowski jak i Zbigniew Mrozek. W celu utrzymania lotniska niezbędne jest pozyskiwanie dodatkowych środków pochodzących między innymi z organizacji imprez masowych. W tym roku planowane są 4 tego typu duże imprezy. Ich terminy, to 14-19 luty, 20-21 kwietnia, 4-5 czerwca oraz 31 sierpnia – 1 września.
Od 1 marca zmianie ulega także taryfa opłat lotniskowych, która będzie dostosowana do poszczególnych użytkowników lotniska w zależności od ilości wykonywanych operacji.
Inwestycje jakie zaplanowane zostały na terenie lotniska w 2013 roku, to naprawa dróg kołowania, zakup ciężkiego ciągnika z pługiem wirnikowym do odśnieżania pasa startowego, wymiana ogrodzenia na odcinku blisko 1000 m oraz zakup drugiego wozu strażackiego, który mógłby podnieść kategorię przeciwpożarową lotniska do KAT. III. Obecne przepisy nie wymagają od lotniska posiadania takiej kategorii, ale w perspektywie rozwoju z pewnością będzie stanowić to dodatkowy atut. Ponadto lotnisko obsługuje statki powietrzne Służb Porządku Publicznego, do których gaszenia aktualnie posiadany sprzęt mógłby okazać się niewystarczający.
Całe spotkanie przebiegło w niezwykle miłej atmosferze, która przysporzyła jego uczestnikom nowej wiedzy i wielu reflksji dotyczących bezpieczeństwa, a sceptykom w kwestii przyszłości Lotniska Babice dodała wiary, że może ono się rowijać i służyć społeczności lotniczej w 100% spełniając swoją dotychczasową rolę.
Komentarze