Kolejna edycja Forum Bezpiecznego Latania już za nami

Piotr Lipiński - Forum Bezpiecznego Latania

13 grudnia, w kawiarni „Poziom Przejściowy” zlokalizowanej na warszawskim lotnisku Babice, odbyła się kolejna edycja Forum Bezpiecznego Latania zorganizowanego wspólnie przez portal dlapilota.pl oraz Ośrodek Szkoleń Lotniczych Unitedsky. Warsztaty poświęcone były zaletom posiadania uprawnień IFR przez pilotów general aviation.

Spotkanie prowadził doświadczony pilot komunikacyjny i obecny szef pilotów w liniach lotniczych Travel Service Polska – Piotr Lipiński. Dodatkowo, ze względu na kolejną rocznicę wprowadzenia Stanu Wojennego w Polsce, gościem specjalnym był Klaudiusz Dybowski, który w okresie wprowadzenia Stanu Wojennego pełnił dyżur na wieży kontroli ruchu lotniczego lotniska Okęcie. Przybliżył specyfikę pracy tamtego dnia i wszystkie związane z tym niedogodności i ciekawostki. Przed uczestnikami spotkania wystąpił również Grzegorz Skomorowski, szef wyszkolenia w szkole lotniczej Unitedsky, który omówił kwestię uzyskania uprawnień IR w ramach obecnie obowiązujących przepisów JAR FCL.  

Podczas swojego wykładu mającego charakter dyskusji, Piotr Lipiński poruszył m.in. kwestie wpływu posiadania uprawnień IFR na bezpieczeństwo wykonywania operacji lotniczych mówiąc, iż „Technika idzie do przodu i należy nauczyć się z niej korzystać”. Dalej podawał przykłady kiedy IFR może ocalić życie, porównywał loty VFR i IFR, akcentując, iż lot IFR jest korzystniejszy, ponieważ w jego ramach samoloty latają bezpieczniej i ekonomiczniej, a dla pilota bardziej komfortowy, bowiem posiada on ciągły kontakt z kontrolerem, który w każdej chwili może udzielić mu wskazówek lub porad.

Przechodząc do kolejnych zagadnień poruszył kwestię najlepszego sposobu czytania ze zrozumieniem podejściówek lotniskowych, co podczas lotu, kiedy na pilota działa szereg rozpraszających czynników, wcale nie jest prostym zadaniem. Następnie omawiał typowe manewry IFR i ich przydatność w codziennym lataniu, tłumaczył jak najlepiej nauczyć się angielskiej frazeologii IFR oraz czy IFR można się nauczyć z książek.

Jako doświadczony instruktor podawał również przykłady, jak pilotować samolot po niezamierzonym wlocie w chmury i jakie działania należy podjąć, żeby jak najszybciej i bezpiecznie wyjść z takiej sytuacji. Przybliżał też własne doświadczenia zdobyte podczas latania zawodowego i podkreślał, jak ważne jest przygotowanie się do lotu jeszcze na ziemi. Przez cały czas trwania warsztatów prezentował filmy, które przez ostatnie lata nakręcił z kokpitu, a które przedstawiały różne fazy lotów, także w zmiennych wariantach pogody.

Kończąc wykład Piotr Lipiński podkreślił, iż latanie w IFR pozwala spojrzeć na świat z innej perspektywy i zapewnia bezpieczeństwo oraz oszczędza czas i pieniądze. Dodał również, że uprawnienia do lotów według wskazań instrumentów są tak naprawdę dla każdego, ale akcentował, iż „są takim uprawnieniem, które nie może leżeć odłogiem”.

Źródło: dlapilota
comments powered by Disqus

Komentarze

Z takimi ludzmi redakca dla pilota powinna nagrać filmiki udostępniane kodem za odpłatnością bo kto ze Zgorzelca czy Szczecina pojedzie do Warszawy a tak klik i jest co zimą posłuchać.

Pozdrawiam

Zaluje ze nie moglem dojechac

Nagral ktos to spotkanie w audio albo video? Jesli tak to bardzo prosze o przeslanie linka minik2 malpa o2.pl

Ktoś był? Jak było?

byłem... z Piotrkiem nie może być nudno... :)))
więc to niech będzie za cały komentarz....

PS
dziwnie czuję iż pytanie postawione zostało przez redakcję:)

Trudno pewnie będzie w to uwierzyc, ale nie! :-)
Redakcja

IFR'em w C albo drogami. Poniżej FL95 tylko z FIS'em, który jest tylko informatorem a nie kontrolerem.

Jak jesteś taka mądrala, czepiająca się słówek, to wytłumacz jaka jest rożnica między lotem po drogach a w klasie C, skoro uzywasz spójnika albo.

Informator za ciebie nie odpowiada a kontroler tak. Taka drobna różnica. ;). W G każdy lata jak chce, czy ktoś z nim gada czy nie ;) pozdr.

A jak lot IFR w przestrzeni klasy G to też cały czas kontakt z kontrolerem?