IX Forum Bezpiecznego Latania: "Blaski i cienie przestrzeni G, czyli FIS-owcy o pilotach. Część I
FIS-owiec albo potocznie Informator, to osoba/instytucja która ma nam służyć pomocą w lotach wykonywanych w przestrzeni klasy G. FIS zostało stworzone na mocy Ustawy Prawo Lotnicze z 2003 r. i rozporządzeń, które z niej wynikały. Generalnie zachodziła pilna potrzeba powołania w niekontrolowanej przestrzeni klasy G, obszarowej służby informacji powietrznej, która zapewniałaby także służbę alarmową. Pracownicy FIS, zatrudniani są przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
Zakres prezentacji:
- FIS - definicje, zasięgi radarów, zasięgi radiowe FIS
 - Przypomnienie klasyfikacji przestrzeni powietrznej
 - Zasady wykonywania lotów VFR/IFR
 - Służba alarmowa
 - Statystyka ruchu lotniczego 2006-2015
 - Systemy którymi dysponuje FIS: Pegasus P-21 i Pandora (IMGW)
 - Czy warto zgłaszać się do FIS?
 - Składanie AFIL, zamykanie planu lotu
 - Utrata łączności w locie
 - Naruszenia warunków wykonywania lotów VFR/IFR
 - Najczęstsze błędy pilotów
 - Błędy informatorów FIS
 - Skala naruszeń przestrzeni powietrznych omówienie na przykładach
 - Odpowiedzi na pytania uczestników Forum
 
Spotkanie odbyło się 27 listopada 2014 r., na lotnisku Warszawa Babice.
Materiał wideo z IX Forum Bezpiecznego Latania:
 
O autorze prezentacji:
Norbert Piorun: 30 lat pracy w służbach ruchu lotniczego, początkowo wojskowy kontroler  RL, następnie (od 2000 r.) pracownik ARL (później PAŻP). Uczestniczył w  procesie przygotowania i wdrożenia do pracy sektorów FIS w PAŻP. Od  początku istnienia FIS informator i instruktor (pierwszy numer licencji  FIS w Polsce). Egzaminator LKE ULC teoria i praktyka w zakresie Służby  FIS i AFIS. Magister pedagogiki. Wykładowca na szkoleniach i  prezentacjach na temat służby FIS w Polsce.
        
Komentarze