IX Forum Bezpiecznego Latania: "Blaski i cienie przestrzeni G, czyli FIS-owcy o pilotach. Część I
FIS-owiec albo potocznie Informator, to osoba/instytucja która ma nam służyć pomocą w lotach wykonywanych w przestrzeni klasy G. FIS zostało stworzone na mocy Ustawy Prawo Lotnicze z 2003 r. i rozporządzeń, które z niej wynikały. Generalnie zachodziła pilna potrzeba powołania w niekontrolowanej przestrzeni klasy G, obszarowej służby informacji powietrznej, która zapewniałaby także służbę alarmową. Pracownicy FIS, zatrudniani są przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej.
Zakres prezentacji:
- FIS - definicje, zasięgi radarów, zasięgi radiowe FIS
- Przypomnienie klasyfikacji przestrzeni powietrznej
- Zasady wykonywania lotów VFR/IFR
- Służba alarmowa
- Statystyka ruchu lotniczego 2006-2015
- Systemy którymi dysponuje FIS: Pegasus P-21 i Pandora (IMGW)
- Czy warto zgłaszać się do FIS?
- Składanie AFIL, zamykanie planu lotu
- Utrata łączności w locie
- Naruszenia warunków wykonywania lotów VFR/IFR
- Najczęstsze błędy pilotów
- Błędy informatorów FIS
- Skala naruszeń przestrzeni powietrznych omówienie na przykładach
- Odpowiedzi na pytania uczestników Forum
Spotkanie odbyło się 27 listopada 2014 r., na lotnisku Warszawa Babice.
Materiał wideo z IX Forum Bezpiecznego Latania:
O autorze prezentacji:
Norbert Piorun: 30 lat pracy w służbach ruchu lotniczego, początkowo wojskowy kontroler RL, następnie (od 2000 r.) pracownik ARL (później PAŻP). Uczestniczył w procesie przygotowania i wdrożenia do pracy sektorów FIS w PAŻP. Od początku istnienia FIS informator i instruktor (pierwszy numer licencji FIS w Polsce). Egzaminator LKE ULC teoria i praktyka w zakresie Służby FIS i AFIS. Magister pedagogiki. Wykładowca na szkoleniach i prezentacjach na temat służby FIS w Polsce.
Komentarze