Rozmowa z Tomaszem Miazgą z IMGW o prognozach TAF
Nie strzelajcie do posłańców, żartują meteorolodzy gdy mają do przekazania niekorzystne wiadomości, czyli takie, które uziemiają pilotów na kolejny dzień. Kiedyś zapytano profesora Jerzego Bralczyka, jaka jest różnica między synoptykiem, a meteorologiem. Odpowiedział, że i synoptyk i meteorolog mają bardzo wzniosłe pochodzenie, sinopticos to po grecku obejmujący wszystko jednym spojrzeniem, a meteora to zjawiska pozaziemskie.
Chcąc przybliżyć temat prognoz lotniczych TAF zapraszamy do odsłuchania podcastu z synoptykiem Tomaszem Miazgą, który od 2008 r. pracuje w centralnym biurze prognoz lotniczych w Warszawie. Jego doświadczenie obejmuje również pracę na stanowisku informatora lotniczo-meteorologicznego na lotniskowej stacji meteorologicznej w Modlinie oraz przez krótki czas na lotnisku Lublin Świdnik. Pilotom znany jest także jako wykładowca w szkole meteorologii lotniczej.
W tej rozmowie, zapytaliśmy między innymi o:
- W ICAO Annex 3 Meteorologia, jest napisane, że jednym z parametrów dobrej prognozy jest doświadczenie, ang. Experience. Z uwagi, ze jest też tam też drugi parametr „Understanding of the processes that contribute to changing weather conditions" śmiem twierdzić, że experience odnosi się do doświadczenia Synoptyka.". Ile lat doświadczneia trzeba mieć aby zrobić dobrą prognozę pogody? Czy może nie chodzi tylko o długość pracy?
- Czy można stworzyć dobrą to znaczy wiarygodną prognozę dla lotniska zdalnie? Przecież niezwykle istotne są te lokalne oznaki jak mgła w zagłębieniu terenu, słabsza widzialność w konkretnym kierunku, itp. a tych czujniki nie rozpoznają... Synoptyk ich nie widzi bo go tam nie ma...
- Jak się robi TAF? Jak się do tego zabieracie?
- Bardzo problematyczna jest ta część TAF po słowie PROB. Jest takie angielskojęzyczne powiedzenie wśród lotników, w kontekście prognoz TAF: 40% is 100%. Kiedy synoptyk wpisuje 30% a kiedy 40% a kiedy, nie podaje tych parametrów?
- Czy w TAF-ach zdarza się ukryte przesłanie? To znaczy jakie Pan jako ich twórca dałby zalecenia, aby czytać je ze zrozumieniem?
- Lotnisko, na którym jest największa i najmniejsza sprawdzalność prognoz TAF? Od czego to zależy?
- Dlaczego na niektóre lotniska tworzy się TAF-y krótkie a na inne długie?
- Odnoszę wrażenie, że ostatnio TAF staje się bardziej ostrożny – to znaczy zakłada gorsze warunki niż te, które wystąpią w rzeczywistości. Takie działanie powoduje, że my piloci odbieramy TAF „na wyrost" zakładając, że będzie lepiej... Zwykle się udaje ale przyjdzie taki moment, że TAF będzie zbyt optymistyczny.... Czy zbyt zachowawcze podejście ze strony autora TAF nie jest tu błędem? A może to tylko nasza percepcja?
- Jak prognozuje się widzialność i czym jest tak naprawdę ten parametr? Czy możemy go utożsamiać z widzialnością w kierunku lądowania czy też bliżej mu do „preveiling visibility". I jak to właściwie jest skoro w innym kierunku patrzy pilot, inaczej patrzy kontroler a meteorolog jest jeszcze w innym miejscu?
- Niska mgła to bardzo niebezpieczne zjawisko, szczególnie dla lądujących. Jej wystąpienie jest silnie powiązane z lokalnymi uwarunkowaniami. Czy da się to zjawisko prognozować? Szczególnie zdalnie...
- Czy tworząc prognozę TAF korzysta się z modeli matematycznych? Czy gęstość węzłów siatki modelu pozwala na ich wykorzystanie i jak się sprawdzają?
- Jak ocenia się prędkość zmian zjawisk, czyli skąd wiecie że od 1400 będzie SCT 003 skoro teraz jest OVC001.
- Stoimy na lotnisku. Jak najprościej ocenić grubość warstwy chmur?
- Jak często TAF się nie sprawdza i dlaczego?
- Dla lotów dalekiego zasięgu TAF jest podstawą planowania ilości paliwa – tak na prawdę jaka jest wiarygodność prognozy na 12-14 godzin do przodu?
- Są takie miejsca gdzie TAF przygotowuje się tak aby nikt nie zarzucił nic ich autorowi – znajdziemy tam latem wszystkie rodzaje burz, wielopiętrowe układy zachmurzenia a jak dolecimy jest klasyczny CAVOK. Z czego może wynikać takie działanie i czy kiedykolwiek ktoś zarzucił czy zaistniała jakaś sankcja za brak prognozowania jakiegoś elementu pogody w prognozie?
- Dlaczego coraz częściej widzimy AMD TAF? Czy to oznacza, że poprzednia prognoza była zła – a samoloty już odleciały... Co musi się stać aby wydano zmieniony TAF...
- Ten temat powiela się wielokrotnie w trakcie rozmowy. Jak namówić pilotów aby nie brali wyłącznie prognoz pogody dyskretnie/punktowo a kontekstowo?
- i wiele wiele innych...
Zapraszam do słuchowiska,
Paweł Korzec, dlapilota.pl
Podcast Line Up & Listen możecie wysłuchać, na: https://redcircle.com/shows/line-up-and-listen
Na platformie Spotify, wpisując „Line Up & Listen”
Komentarze