Przejdź do treści
Źródło artykułu

AERO AT z Mielca zostanie przejęta przez chiński JiangSu LanTian Aerospace Industrial Park

29 maja 2013 r. Polska Agencja Informacji i Inwestycji Zagranicznych S.A. podpisała deklarację współpracy z chińskim inwestorem: JiangSu LanTian Aerospace Industrial Park, która zakłada wsparcie firmy w realizacji projektów inwestycyjnych w Polsce.

Pierwszym projektem będzie przejęcie firmy Aero AT z Mielca.

Firma Aero AT z siedzibą w Mielcu jest producentem popularnego samolotu AT-3, cieszącego się powodzeniem w aeroklubach, prywatnych szkołach i wśród prywatnych użytkowników na całym świecie.

Początki AERO sięgają 1994 r., kiedy Tomasz Antoniewski postanowił zaprojektować, certyfikować i wdrożyć do produkcji niedrogi i ekonomiczny samolot szkolno - turystyczny. Wtedy też, na wydziale MEiL Politechniki Warszawskiej powstał AT-1 (skrót od inicjałów Tadeusza Antoniewskiego), a dwa lata później został zbudowany AT-2, na którym prowadzono badania niezbędne do uzyskania świadectwa typu. W latach 1997-98 zbudowano dwa egzemplarze AT-3, na których przeprowadzono próby statyczne i testy w locie.

W czerwcu 1997 AERO AT wystąpiła do Głównego Inspektoratu Lotnictwa Cywilnego z wnioskiem o certyfikację samolotu AT-3 zgodną z europejskimi przepisami JAR-VLA, a dwa lata później samolot otrzymał Świadectwo Typu Nr BB-210. Pierwsze pięć samolotów AT-3 zamówionych przez Aeroklub Polski i Aeroklub Warszawski dostarczono w 2002r. W lutym 2003 roku firma otrzymała Certyfikat na wersję produkcyjną, wyposażoną w silnik Rotax 912S, a dwa lata później AT-3 R100 otrzymał Certyfikat Typu EASA CS-VLA. W 2010r. maszyna została certyfikowana przez FAA.

W 2011 roku spółka mogła wyprodukować do 50 samolotów rocznie przez załogę fabryki, liczącą ponad 30 osób, natomiast sam obiekt jest przygotowany na produkcję nawet 100 samolotów powiedział Tomasz Antoniewski na AERO 2011 we Friedrischafen.

Samolot AT-3 napędzany jest silnikiem Rotax 912 S, o mocy 100 KM i posiada 3 łopatowe, elastyczne śmigło ELPROP przestawiane na ziemi. Ciężar maksymalny konstrukcji to 582 kg, a ciężar własny 360 kg. Zbiornik paliwa mieści 70l paliwa. Maszyna posiada powierzchnię nośną 9,3 m², rozpiętość 7,55m, długość 5,88m i wysokość 2,23m. Prędkość przeciągnięcia to 82 km/h, przelotowa 200 km/h, manewrowa 208 km/h, a maksymalna 220km/h. Konstrukcja posiada zasięg 717 km i może wykonywać loty na pułapach dochodzących do 4000m.

Jak informuje producent, AT-3 to najtańszy i o najniższych kosztach eksploatacyjnych certyfikowany samolot, który posiada m.in. znakomite własności lotne i pilotażowe, zabezpieczenie antykorozyjne, bezresursowy płatowiec i stałe śmigło, silnik dostosowany do paliwa bezołowiowego, bezobsługowe podwozie, kabinę wykonaną z wysokiej jakości lotniczej Plexi, koła i opony znanego na świecie producenta oraz gwarancję zgodną z wymogami Unii Europejskiej. Firma Aero AT jest jednym z członków Doliny Lotniczej.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony