Przejdź do treści
Źródło artykułu

CPK: umowa z EY na biznesplan dla spółki wynajmującej tabor kolejowy

Spółka Centralny Port Komunikacyjny podpisała z firmą doradczą EY umowę na przygotowanie biznesplanu dla spółki taborowej CPK, która miałaby udostępniać przewoźnikom pociągi do obsługi linii Kolei Dużych Prędkości - poinformowała w czwartek CPK.

Jak podano w informacji spółki CPK, zawarła ona umowę z EY na przygotowanie biznesplanu i testu prywatnego inwestora dla spółki taborowej CPK, która będzie udostępniać pociągi organizatorom i operatorom wraz z usługą zarządzania taborem. Spółka taborowa Centralnego Portu Komunikacyjnego sfinansuje zakup pociągów, a następnie będzie je wynajmować w formie wieloletnich umów do obsługi linii Kolei Dużych Prędkości - wyjaśniono. Zlecenie dla EY przewiduje opcjonalnie możliwość zamówienia memorandum inwestycyjnego dla potencjalnego partnera kapitałowego - podała spółka.

Jak podano, wykonawca przygotuje analizę europejskiego rynku najmu taboru pasażerskiego i zaproponuje najlepsze rozwiązania do implementacji w spółce taborowej CPK. EY zobowiązał się dostarczyć wiedzę ekspercką o funkcjonowaniu spółek typu ROSCO (ang. Rolling Stock Operating Company) i wykonać szczegółowe analizy rynkowe, w tym dotyczące stawek najmu taboru pasażerskiego oraz możliwych do uzyskania przychodów. W zakres prac wchodzi też aktualizacja modelu finansowego przekazanego przez CPK - zaznaczyła spółka.

CPK to spółka Skarbu Państwa powołana do przygotowania i realizacji Programu wieloletniego Centralnego Portu Komunikacyjnego, obejmującego budowę nowego lotniska centralnego dla Polski oraz koordynacji i realizacji inwestycji towarzyszących, w tym nowej sieci linii kolejowych, dróg ekspresowych, autostrad i pozostałej infrastruktury przesyłowej. Nadzór właścicielski nad nią sprawuje Pełnomocnik Rządu ds. Centralnego Portu Komunikacyjnego.

W ramach Programu CPK ma powstać m.in. centralne lotnisko, zlokalizowane pomiędzy Warszawą i Łodzią, oraz system Kolei Dużych Prędkości. Nowy port lotniczy ma być przystosowany początkowo do obsługi 34 mln pasażerów rocznie i zaprojektowany w taki sposób, by w perspektywie długoterminowej mógł być elastycznie rozbudowywany, zgodnie z potrzebami i prognozami rozwoju rynku. Zgodnie z przyjętym harmonogramem budowa lotniska CPK na terenie gmin Baranów, Wiskitki i Teresin ma rozpocząć się w 2026 r. W 2031 r. port lotniczy ma uzyskać niezbędne certyfikacje, a w 2032 r. ma zostać oddany do użytku wraz z pierwszym odcinkiem KDP w Polsce Warszawa – CPK – Łódź. Szacowany koszt inwestycji do 2032 r. wynosi 131,7 mld zł.(PAP)

wkr/ pad/

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony