NASA rozpoczyna prace nad stworzeniem nowego naddźwiękowego odrzutowca

X-59 QueSST

NASA rozpoczęła konstruowanie naddźwiękowego odrzutowca X-59, co oznacza, że koncepcja Agencji zakładająca zrewolucjonizowanie podróży lotniczych, zrobiła znaczący krok naprzód. X-59 QueSST jest nazywany przez niektórych "the son of Concorde", a zlecenie jego opracowania (za 247,5 mln dolarów) otrzymał koncern Lockheed Martin. "Rozpoczęcie produkcji oznacza wielki krok naprzód w przypadku X-59 i przyszłości naddźwiękowych podróży komercyjnych", powiedział Peter Iosifidis, manager programu Low Boom Flight Demonstrator.

NASA planuje publicznie przetestować swoją nową technologię w Teksasie w listopadzie 2018 roku. Stworzenie naddźwiękowego statku powietrznego, który nie generuje gromu dźwiękowego byłoby przełomem w lotnictwie. Concorde, zanim został wycofany z eksploatacji, musiał mieć ograniczoną prędkość podczas niektórych lotów nad lądami, co było pochodną właśnie generowania przez tę konstrukcję gromów dźwiękowych. Jeśli eksperymentalny projekt NASA okaże się sukcesem, to może się on przyczynić do wprowadzenia bardziej ekonomicznych lotów naddźwiękowych.

Podczas testów, które odbędą się nad Galveston w Teksasie, NASA wykorzysta ponaddźwiękowe myśliwce Hornet F/A-18 (imitujące profil X-59), a dokumentowaniem słyszalnego hałasu będzie się zajmowała grupa około 500 mieszkańców tej miejscowości. Sekretem zdolności do redukcji hałasu samolotu jest jego wyjątkowo ukształtowana konstrukcja, zaprojektowana tak, aby naddźwiękowe fale uderzeniowe nie budowały się w potężne dźwięki. 

Źródło: CNN
comments powered by Disqus