Przejdź do treści
CAPS na Bahamach
Źródło artykułu

Użycie CAPS na Bahamach

7 stycznia br. doktor Richard McGlaughlin wraz z córką Elaine lecieli samolotem Cirrus SR22 z małego lotniska w pobliżu Miami na Haiti, gdzie pilot udawał się co miesiąc, aby nieść pomoc ofiarom trzęsienia ziemi. Jak przypuszcza się, w wyniku wadliwie wykonanej obsługi samolotu tuż przed feralnym lotem doszło do awarii silnika na Oceanem Atlantyckim. Pilot zdecydował się na użycie systemu CAPS, w który standardowo wyposażone są samoloty Cirrus. Po dziesięciu godzinach zamieścił następującą pierwszą relację na forum internetowym COPA – Stowarzyszenia Właścicieli i Pilotów Cirrusów. (zachowano oryginalną stylistykę, dopiski w nawiasach kwadratowych pochodzą od tłumacza)

RichardMcGlaughlin Zamieszczony: 7 stycznia 2012 o godzinie 23:22
[dziesięć godzin po awaryjnym lądowaniu Cirrusem na spadochronie].

[Hotel] Sheraton Nassau [Wyspy Bahama], całkiem niezły.

Próbuję się zorientować. jak się dostać do Port au Prince do poniedziałku, muszę być w klinice na 8:00.

Z powrotem do Miami i wszystko od początku.

Tak czy inaczej, moje tętno jest prawie normalne. NAPRAWDĘ lubię straż przybrzeżną.
Ciśnienie oleju zaczęło spadać na 9500 stóp i zawróciłem w kierunku Andros, najbliższego lądu. [Ciśnienie] spadło do czerwonego zakresu, w jak sądzę 3-4 minuty i zgłosiłem sytuację awaryjną do Miami Center. Silnik padł dość szybko i [zaczęliśmy] jechać w dół. Od początku do końca [przebyliśmy] 30 mil, wszyscy zachowywali się świetnie przez radio, I Elaine, niech Bóg ją błogosławi, była cicha, jeśli nie spokojna. Wszystko będzie OK, tato? Tak. Pełne trymery to mniej więcej tyle, ile trzeba dla [prędkości] najlepszego zasięgu szybowania ze stojącym śmigłem.

Powiedziałem im, że zamierzam uruchomić spadochron na 2000 [stóp], ale gdy zdałem sobie sprawę, że nie dolecimy do brzegu, stawałem się chory od czekania i pociągnąłem [za dźwignię] na myślę 2300 [stóp]. Ktoś zapytał o koordynaty, przypuszczam, że ciągle czekają, aż im je podam.

Wylądowaliśmy na wodzie o głębokości jakiś 10 stóp, samolot pochylił nos ale wypełniony spadochron utrzymywał go na powierzchni. Witajcie, widzieliśmy spadochron z 8 – 10 mil, powiedzieli.

Początkowe szarpnięcie do zatrzymania jest bardziej niepokojące niż na symulatorze, a spojrzenie w dół przez nos na wodę jest mniej niepokojące, dzięki symulatorowi.

Wylądowaliśmy bardzo twardo na wodzie, bardzo płasko, bez śladów jakichkolwiek obrażeń. Mieliśmy mnóstwo czasu na dopięcie pasów, a następnie lądowanie przyszło szybko i wydawało się twarde. Mnóstwo wody trysnęło przez szczeliny i pomyślałem, że pójdziemy na dno. Elaine nie mogła rozpiąć pasów, ani otworzyć swoich drzwi, ale sądzę, że byliśmy w panice i założę się, że z drzwiami wszystko było w porządku. Wyciągnąłem ją przez moją stronę, raniąc odrobinę jej nogę, nasze jedyne obrażenia.

Wyrzuciliśmy tratwę przez drzwi, stanęliśmy na skrzydle, z kamizelkami w gotowości, już się śmiejąc.

Życie jest piękne.

Później śmigłowiec podleciał zbyt blisko i spadochron się oderwał [od wody] i odwrócił samolot – [początkowo] trzymaliśmy się taśm spadochronu, aby nie dać się wydryfować na wietrze; pomyśleliśmy jednak, że [samolot] może na nas spaść, więc odwiosłowaliśmy od niego. Z tego co widziałem nawet owiewki pozostały nieuszkodzone. Brzuch samolotu cały w oleju.

Nie pamiętam jakiego typu była tratwa, a oni nie umieszczają swojego loga na dnie. Całkiem niezła tratwa, tylko słaby załogant.

Dzięki Dale [Klapmeier].
Dzięki Alan [Klapmeier].

[Alan i Dale Klapmeier – założyciele Cirrus Aircraft]

Przypadek dr. McGlaughlina był 32. użyciem systemu CAPS od 1999 roku, gdy został on wprowadzony jako standardowe wyposażenie samolotów Cirrus. Dzięki niemu żyje (wliczając dr McGlaughlina i jego córkę) 51 osób. COPA – stowarzyszenie pilotów i właścicieli samolotów Cirrus promuje użycie CAPS, jako kluczowego i skutecznego środka ratunkowego, zalecając odpowiednie szkolenia na symulatorach. Dr McGlaughlin przeszedł taki trening w ośrodku symulatorowym w Atlancie. AeroPoznan prowadzi Europejskie Centrum Symulatorowe Cirrusa, które jest jedynym poza USA takim ośrodkiem na świecie.
 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony