Polsko-brytyjska współpraca w sprawie Centralnego Portu Komunikacyjnego

Centralny Port Komunikacyjny - terminal - koncepcja Chapman Taylor (fot. CPK)

Przedstawiciele Polski i Wielkiej Brytanii podpisali dziś porozumienie o współpracy dotyczącej CPK. Brytyjski sektor lotniczy i kolejowy gwarantuje wiedzę i doświadczenie w zakresie planowania, projektowania i budowy dużych projektów infrastrukturalnych, takich jak Port Lotniczy Solidarność, i ponad 1600 km nowych szlaków kolejowych, w tym linii dużych prędkości.

Stronami porozumienia o współpracy (Memorandum of Understanding) są wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK, i ambasador Wielkiej Brytanii i Irlandii Północnej w Polsce Jonathan Knott, który podpisał dokument w imieniu ministra ds. eksportu i handlu międzynarodowego Wielkiej Brytanii Grahama Stuarta. W spotkaniu uczestniczyli też Mikołaj Wild, prezes spółki CPK, i Janusz Janiszewski, stojący na czele Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP).

Wielkie projekty infrastrukturalne, takie jak Centralny Port Komunikacyjny, są odpowiedzią na potrzeby transportowe obywateli i krajów, ale też okazją do wymiany specjalistycznej wiedzy i umiejętności. Doceniamy dotychczasowe zaangażowanie Wielkiej Brytanii w prace nad projektem. To wsparcie pomaga nam w planowaniu nowoczesnego, wygodnego i bezpiecznego epidemiologicznie portu lotniczego – mówi Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK.

Jestem dumny z powodu ogłoszenia umowy, którą zawarliśmy dziś z polskim Ministerstwem Infrastruktury. Polska staje się coraz większym i ważniejszym partnerem handlowym Wielkiej Brytanii. Cieszę się, że wiedza ekspercka brytyjskich firm może przysłużyć się dla tego strategicznego i ważnego dla gospodarki projektu, jakim jest CPK – mówi minister Graham Stuart. – Wielka Brytania jest ojczyzną najlepszych na świecie ekspertów w dziedzinie zarządzania projektami, inżynierii, architektury i finansów. Rolą mojego ministerstwa jest promowanie ich wysokich umiejętności na rynkach światowych, np. przy tak dużych projektach jak CPK –  wyjaśnia.


Podpisanie porozumienia o współpracy dotyczącej CPK (fot. UK in Poland/Twitter)

Jak podkreśla ambasador Jonathan Knott, strona brytyjska deklaruje udostępnienie doświadczeń zdobytych podczas inwestycji w różnych regionach świata, np. na lotniskach Incheon w Seulu, Changi w Singapurze, Daxing w Pekinie i İGA w Stambule. Porozumienie przewiduje współpracę – w ramach polsko-brytyjskiego zespołu konsultacyjnego – m.in. w planowaniu infrastruktury lotniskowej i kolejowej, zaprojektowaniu przestrzeni powietrznej na potrzeby CPK, zagospodarowaniu przestrzennym dotyczącym rejonu Airport City i pełnej cyfryzacji projektu.

Po polskiej stronie beneficjentami porozumienia są m.in. CPK, PAŻP, Urząd Lotnictwa Cywilnego (ULC) oraz Instytut Meteorologii i Gospodarki Wodnej (IMiGW). Ze strony brytyjskiej uczestniczą w nim m.in. Ministerstwo Eksportu i Handlu Międzynarodowego (DIT), British Aviation Group (BAG), która zrzesza firmy z branży lotniskowej, i National Air Traffic Control Services (NATS), czyli zarządca przestrzeni powietrznej na Wyspach.

Przedstawiciele brytyjskiego sektora lotniczego współpracują z nami ramię w ramię od bardzo wczesnego etapu projektu CPK. Jesteśmy pewni, że współpraca ta będzie kontynuowana przy budowie nowego portu przesiadkowego i planowanych liniach kolejowych – mówi Mikołaj Wild, prezes CPK. – Doceniamy doświadczenia brytyjskich firm, zdobyte przez nie podczas realizacji dużych inwestycji infrastrukturalnych nie tylko w swoim kraju, ale też w innych częściach świata. Ich oferta znakomicie współgra z planowaną współpracą z doradcą strategicznym, którego wybierzemy w drugiej połowie roku, i partnerstwem strategicznym, które przewidujemy w kolejnym etapie inwestycji – dodaje.

Projekt CPK to ogromna szansa dla całej branży – twierdzi Janusz Janiszewski, prezes PAŻP. – Jesteśmy przekonani, że polski rynek lotniczy, który w ostatnich latach rozwijał się bardzo dynamicznie, po pandemii wróci na ścieżkę szybkiego rozwoju. Dlatego w PAŻP cały czas aktywnie pracujemy nad nowymi technologiami i rozwiązaniami, które będą wdrażane na pierwszym w pełni cyfrowym lotnisku w Polsce. Współpracę z doświadczonymi ekspertami z Wielkiej Brytanii widzimy m.in. przy projektowaniu przyszłego nieba – twierdzi.


(fot. Ministerstwo Infrastruktury/Twitter)

Podpisane dziś porozumienie to kontynuacja dotychczasowych polsko-brytyjskich działań związanych z projektem CPK. W czerwcu i wrześniu ub. roku miały miejsce warsztaty architektoniczne, które były wspólną inicjatywą Ambasady Wielkiej Brytanii i spółki CPK. Ich efektem były wstępne koncepcje architektoniczne Portu Lotniczego Solidarność. Propozycje przygotowały biura projektowe o światowej renomie: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw, Benoy, Pascall+Watson, Woods Bagot, Populous i KPF.

W wyniku konsultacji z ponad 150 partnerami branżowymi dotyczącymi wymagań technicznych i operacyjnych nowego lotniska, które miały miejsce w ub. roku, powstał tzw. brief strategiczny. Dokument zawierał podstawowe założenia CPK, do którego uwagi zgłaszali m.in. przewoźnicy lotniczy – także z Wielkiej Brytanii. W tej chwili w CPK trwają postępowania dotyczące m.in. wyboru doradcy strategicznego i konsultanta technicznego ds. master planu, które mają być rozstrzygnięte w tym roku.

W ramach Programu CPK powstanie nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz ponad 1600 km nowych linii kolejowych (w tym odcinków o standardzie Kolei Dużych Prędkości, np. Warszawa-CPK-Łódź). Wspólnie z istniejącymi liniami złożą się one na sieć mającą połączyć stolicę Polski i CPK z większością największych miast kraju w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz.

Według wyliczeń Ministerstwa Infrastruktury, w wyniku budowy CPK powstanie łącznie prawie 150 tys. miejsc pracy, w tym prawie 40 tys. w bezpośrednim otoczeniu węzła przesiadkowego oraz ok. 110 tys. w ramach powiązanych sektorów gospodarki.

Źródło: Centralny Port Komunikacyjny
comments powered by Disqus