Przejdź do treści
Źródło artykułu

Polsko-brytyjska grupa robocza do spraw CPK rozpoczęła współpracę

Wspólne działania w ramach inwestycji lotniskowych i kolejowych były tematem czwartkowego inauguracyjnego spotkania polsko-brytyjskiej grupy roboczej do spraw Centralnego Portu Komunikacyjnego. To efekt porozumienia o współpracy zawartego w ubiegłym roku. Informacje ze spotkania trafiły do ponad 400 firm i instytucji na Wyspach.

Celem grupy jest wymiana informacji i bieżąca współpraca na poziomie ministerstw, agencji rządowych i biznesu. Obie strony zakładają dzielenie się doświadczeniami i inwestycyjnym know-how w zakresie m.in. infrastruktury lotniskowej i kolejowej, projektowaniu przestrzeni powietrznej na potrzeby CPK, zagospodarowaniu przestrzennym rejonu Airport City i pełnej cyfryzacji projektu.

Podczas spotkania, które odbyło się w formie zdalnej, powołane zostały podgrupy robocze, m.in.ds. inwestycji kolejowych oraz nawigacji i żeglugi powietrznej. Przedstawiciele CPK przedstawili aktualny stan prac nad projektem i planowane kolejne działania.

Cieszę się, że ubiegłoroczne porozumienie o współpracy ma dziś swój ciąg dalszy. Mamy możliwość współpracy w trudnych dla transportu i gospodarki czasach. Naszym zadaniem jest sprawić, by transport lotniczy był znowu jak najbardziej efektywny, bezpieczny, niezawodny i konkurencyjny – mówi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – Naszym celem powinny być działania w celu jak najszybszego przywrócenia rynku lotniczego do stanu sprzed pandemii COVID-19 i uczynienie go odpornym na kryzysy w przyszłości. Jestem pewien, że razem pokonamy przeszkody, przed którymi stoi branża transportowa – dodał.

Umowa, którą zawarliśmy z polskim Ministerstwem Infrastruktury w maju 2020 r., ma jeszcze większe znaczenie teraz, gdy planujemy odbudowę gospodarek po  COVID-19. Zamierzamy wesprzeć naszym doświadczeniem i wiedzą polski rząd w procesie budowy Portu Solidarność, czyli nowego ważnego węzła, który zwiększy dostępność transportową regionu – mówi Graham Stuart, minister handlu międzynarodowego. –  Ponieważ Wielka Brytania jest siódmym największym eksporterem usług transportowych na świecie, jest rzeczą naturalną, że wykorzystujemy nasze zasoby i doświadczenie, aby wspierać rozwój infrastruktury w Polsce i przyspieszyć ożywienie gospodarcze po pandemii – dodaje.

Z polskiej strony w spotkaniu grupy roboczej wzięli udział przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, spółki Centralny Port Komunikacyjny (CPK), Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej (PAŻP), Urzędu Lotnictwa Cywilnego (ULC) i PKP Polskich Linii Kolejowych (PKP PLK).

Ze strony brytyjskiej obecni byli reprezentanci Ministerstwa Eksportu i Handlu Międzynarodowego (DIT), Ministerstwa Transportu (DT), Ambasady Wielkiej Brytanii w Polsce, a także British Aviation Group (BAG), która zrzesza firmy z branży lotniskowej, National Air Traffic Control Services (NATS), czyli zarządcy przestrzeni powietrznej na Wyspach oraz Civil Aviation Authority (CAA), czyli brytyjskiego lotniczego urzędu regulacyjnego.

Współpracujemy ramię w ramię od bardzo wczesnego etapu projektu CPK. Wielka Brytania jako jedna z pierwszych dostrzegła jego potencjał, dzięki czemu CPK stał się powodem ożywionej współpracy gospodarczej. Warto inwestować w sektor lotniczy, koleje i zagospodarowanie przestrzenne. Połączenie tych dziedzin w ramach Programu CPK stwarza unikalne szanse zarówno dla inwestorów, jak również dla wykonawców – mówi Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

W ciągu najbliższych miesięcy brytyjsko-polska grupa robocza będzie miała okazję skupić się na priorytetowych obszarach projektu CPK. Naszym celem jest zaangażowanie przedstawicieli brytyjskiego rządu i przemysłu w ramach udostępnienia specjalistycznej wiedzy i doświadczenia do projektów związanych z transportem w Polsce. Brytyjska branża infrastrukturalna jest otwarta na współpracę, a zespoły w DIT i Ambasadzie Brytyjskiej gotowe do tego, żeby wspierać polskich partnerów – mówi James Hughes, Radca – Minister ds. Ekonomicznych w Ambasadzie Wielkiej Brytanii. – Mam nadzieję, że to inauguracyjne spotkanie przyczyni się do wzmocnienia naszego partnerstwa – dodaje.


Terminal Centralnego Portu Komunikacyjnego - koncepcja Woods Bagot (fot. CPK)

Brytyjczycy deklarują udostępnienie inwestorowi CPK doświadczeńzdobytych podczas inwestycji w różnych regionach świata, np. na lotniskach Incheon w Seulu, Changi w Singapurze, Daxing w Pekinie i İGA w Stambule.

Porozumienie o polsko-brytyjskiej współpracy dotyczącej CPK zostało podpisane w maju 2020 r. Brytyjski sektor lotniczy i kolejowy zaoferował w nim wiedzę i doświadczenie w zakresie planowania, projektowania i budowy dużych projektów infrastrukturalnych, takich jak Port Solidarność oraz prawie 1800 km nowych linii kolejowych dużych prędkości.

W czerwcu i wrześniu 2019 r. miały miejsce warsztaty architektoniczne, które były wspólną inicjatywą Ambasady Wielkiej Brytanii i spółki CPK. Ich efektem były wstępne koncepcje Portu Solidarność. Tamte propozycje przygotowały wywodzące się z Wielkiej Brytanii biura projektowe: Zaha Hadid Architects, Foster+Partners, Chapman Taylor, Grimshaw, Benoy, Pascall+Watson, Woods Bagot, Populous i KPF.

W ramach Programu CPK powstanie nowe lotnisko przesiadkowe dla Polski i Europy Środkowo-Wschodniej oraz sieć nowych linii kolejowych, które połączą Warszawę i CPK z większością największych miast kraju z czasem przejazdu nie dłuższym niż 2,5 godz.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony