Przejdź do treści
Źródło artykułu

Śmigłowiec ratowniczy Mi-14PŁ/R ćwiczył z okrętami 8.FOW

Załoga śmigłowca ratowniczego Mi-14PŁ/R z Darłowskiej Grupy Lotniczej uczestniczyła wczoraj w jednym z epizodów manewrów 8. Flotylli Obrony Wybrzeża. Jej zadaniem była ewakuacja poszkodowanych członków załóg okrętów.

Ewakuacja marynarzy pozorujących poszkodowanych członków załóg z okrętu dowodzenia siłami obrony przeciwminowej ORP „Kontradmirał X. Czernicki” oraz okrętu transportowo-minowego ORP „Gniezno” to zadanie jakie zrealizowała wczoraj załoga śmigłowca Mi-14PŁ/R z Darłowskiej Grupy Lotniczej w ramach manewrów 8. Flotylli Obrony Wybrzeża odbywających się na Zatoce Pomorskiej. Obydwaj poszkodowani zostali podjęci i przekazani na pokład ORP „Lublin” za pomocą tzw. pętli ratowniczej. Głównym celem tego typu ćwiczeń jest doskonalenie procedur stosowanych podczas współpracy śmigłowca z jednostkami pływającymi w trakcie prowadzenia działań SAR (poszukiwawczo-ratowniczych) na morzu. W szkoleniu uczestniczyła załoga w składzie: kpt. pil. Dariusz Sionkowski, ppor. pil. Piotr Rak, chor. Sebastian Majcherczyk, mł. chor. Mariusz Czarnuch oraz bosm. Andrzej Dziedziela. 



Mi-14PŁ/R to maszyna przeznaczona do wykonywania zadań poszukiwawczo-ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Podnoszenie rozbitków może się odbywać za pomocą pętli, trójkąta ratowniczego, kosza lub noszy. Śmigłowce te mogą również wodować i przyjąć rozbitków na pokład bezpośrednio z powierzchni wody. W skład załogi wchodzi do 5 osób: dowódca, drugi pilot, technik pokładowy, ratownik oraz lekarz.



Mi-14PŁ/R powstał po przystosowaniu do wykonywania zadań ratowniczych Mi-14 w wersji zwalczania okrętów podwodnych. W ramach tej modernizacji na dwóch śmigłowcach przebudowano instalację paliwową, hydrauliczną i elektryczną oraz zdemontowano wyposażenie przeznaczone do poszukiwania i zwalczania okrętów podwodnych. Aby umożliwić eksploatację kosza ratowniczego poszerzono drzwi boczne, rozbudowano także instalację klimatyzacji, która pozwala obecnie na niezależne sterowanie temperaturą w kokpicie i kabinie transportowej. Znajdujące się na wyposażeniu Darłowskiej Grupy Lotniczej (44. Baza Lotnictwa Morskiego) PŁ/R-y wyposażono w nowy radar pogodowy, zewnętrzny dźwig pokładowy SPG-300, trzy reflektory poszukiwawcze i nowe urządzenia nawigacyjne: GPS, radiowysokościomierz, wysokościomierz barometryczny oraz radiostacje.

Załogi tych śmigłowców pełnią całodobowe dyżury w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego. W tym roku uczestniczyły w trzech akcjach ratowniczych na morzu.

Tekst: kmdr ppor. Czesław Cichy
Foto: chor. Marcin Purman/8FOW

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony