Przejdź do treści
W-3WARM Anakonda z numerem 0906 na płycie lotniska (fot. kmdr ppor. Marcin Braszak)
Źródło artykułu

Powrót ostatniej zmodernizowanej Anakondy

W piątek, 24 kwietnia, w macierzystej, 43. Bazie Lotnictwa Morskiego w Gdyni-Babich Dołach wylądował ostatni zmodernizowany śmigłowiec W-3WARM Anakonda z numerem 0906 należący do Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Wszystkie 8 śmigłowców tego typu jest już w komplecie.

Ostatnia Anakonda zamykała drugą umowę modernizacyjną, jaką Inspektorat uzbrojenia zawarł z zakładami w Świdniku, której celem było dostosowanie wszystkich śmigłowców morskich do jednolitego standardu wyposażenia.

Po modernizacji wszystkie morskie Anakondy wyposażone są w głowicę FLIR z kamerą termowizyjną, kamerą światła widzialnego z zoomem i wskaźnikiem laserowym, reflektor dużej mocy, system identyfikacji jednostek pływających AIS oraz cyfrowy system sterowania silnikami FADEC. Maszyny otrzymały także oświetlenie przystosowane do użycia gogli noktowizyjnych i nowe malowanie.

Pierwszą umowę na modernizację śmigłowców lotnictwa morskiego Anakonda, Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL – Świdnik na początku 2014 roku. Modernizację rozpoczęto od dwóch najstarszych śmigłowców w SZ RP - transportowych W-3T, zmieniając ich funkcję na ratowniczą. W przypadku tych dwóch maszyn nie zdecydowano się na ingerencję w strukturę płatowca i dodanie pływaków, takich jakie mają późniejsze ratownicze Anakondy. Ogółem w latach 2014-2017 zmodernizowano pierwsze pięć śmigłowców BLMW, wprowadzonych do eksploatacji w latach 1989-93. W 2016 roku Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL - Świdnik kolejną umowę na modernizację trzech najnowszych śmigłowców lotnictwa morskiego. Pierwszy z nich, z numerem 0813 trafił do PZL Świdnik w grudniu 2016 roku.

28 lipca 1989 roku, do służby w ówczesnej 18. Eskadrze Lotnictwa Łącznikowego Marynarki Wojennej stacjonującej na lotnisku w Gdyni-Babich Dołach wszedł pierwszy śmigłowiec W-3 Sokół w wersji transportowej. Miesiąc później do tej maszyny dołączyła druga – również transportowa. Jedna z maszyn, pozostająca własnością zakładów w Świdniku, stała się prototypem wersji RM (ratownictwo morskie), wyposażonej w nadmuchiwane pływaki. Po zebraniu doświadczeń z eksploatacji maszyn transportowych i prototypu, w lipcu 1992 roku, do służby weszły pierwsze śmigłowce W-3RM dedykowane do ratownictwa morskiego. Rok później przyjęto kolejne dwie maszyny. Jedna z nich uległa katastrofie, w marcu 1997 roku, w której śmierć poniosła cała czteroosobowa załoga. W 1996 roku w BLMW pojawiła się kolejna Anakonda, pozostająca własnością przedsiębiorstwa Petrobaltic i eksploatowana przez lotników morskich na podstawie umów międzyresortowych. Wraz z ich wygaśnięciem, w 2015 roku śmigłowiec został zwrócony firmie. Kolejne maszyny, już w wersji WA lotnicy morscy otrzymali w 1998 i 1999 roku. Ostatni, najnowszy śmigłowiec tego typu, wszedł do służby w 2002 roku.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony