Nowy dowódca załogi PŁ/R-A
Ratownictwo lądowe i morskie w warunkach nocnych to ostatni etap szkolenia kpt. mar. pil. Wojciecha Wójcika na śmigłowcu Mi-14PŁ/R. Od wczoraj dołączył on do grona dowódców załóg śmigłowców ratowniczych „czternastek”. Instruktorem podczas lotu egzaminacyjnego był kmdr pil. Wiesław Cuper.
Od wtorku śmigłowiec ratowniczy Mi-14PŁ/R numer 1012 nazwany przez personel Grupy Lotniczej w Darłowie „Pałerem” bazował na lotnisku w Gdyni Babich Dołach. Jego załoga realizowała szkolenie z ratownictwa lądowego i morskiego w warunkach nocnych. Podczas szkolenia nad morzem, które obejmowało elementy podjęcia rozbitka z pokładu jednostki pływającej oraz z wody „czternastka” współpracowała z okrętem ratowniczym ORP „Maćko”. Ostatni etap szkolenia i lot egzaminacyjny poprowadził dowódca 43. Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr pil. Wiesław Cuper. W szkoleniu kpt. Wójcika uczestniczyli również technik pokładowy bosm. Adam Tepurski oraz ratownik bosm. szt. Mariusz Czarnuch. Funkcję pilota instruktora na pokładzie okrętu pełnił por. mar. pil. Marcin Hope.
Śmigłowce Mi-14PŁ/R powstały na bazie maszyn w wersji zwalczania okrętów podwodnych. Decyzja o ich modernizacji zapadła w związku z wycofaniem ze służby pod koniec 2010 roku ostatniej maszyny w wersji PS. Proces przygotowania śmigłowca bojowego do zadań ratowniczych objął przebudowę instalacji paliwowej, hydraulicznej i elektrycznej i przystosowanie kabiny do transportu rozbitków. Aby umożliwić eksploatację kosza ratowniczego poszerzono także drzwi boczne. Rozbudowana instalacja klimatyzacji pozwala na niezależne sterowanie temperaturą w kabinie pilotów i kabinie transportowej. PŁ/R-a wyposażono w nowy radar pogodowy, zewnętrzny dźwig pokładowy SPG-300 oraz trzy reflektory poszukiwawcze. Śmigłowiec otrzymał również nowe wyposażenie nawigacyjne: GPS, radiowysokościomierz i wysokościomierz barometryczny oraz radiostację. Wdrożenie tych śmigłowców do służby zakończyło się w połowie tego roku.
Mi-14PŁ/R jest przeznaczony do wykonywania zadań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Podnoszenie rozbitków może się odbywać za pomocą pasów, kosza lub noszy. W skład załogi wchodzi do 5 osób – dowódca załogi, drugi pilot, technik pokładowy, ratownik oraz lekarz.
Na wyposażeniu 44. Bazy Lotnictwa Morskiego znajdują się obecnie dwa śmigłowce Mi-14PŁ/R oraz dwa śmigłowce ratownicze W-3RM „Anakonda”. Ich załogi pełnią całodobowe dyżury systemie ratownictwa morskiego i lotniczego na lotnisku w Darłowie.
kmdr ppor. Czesław Cichy
Więcej zdjęć na stronie Brygady Lotnictwa MW
Komentarze