Przejdź do treści
Źródło artykułu

Morskie W-3 do modyfikacji

Inspektorat Uzbrojenia podpisał z zakładami lotniczymi PZL – Świdnik umowę na modyfikację pięciu śmigłowców Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej typu W-3. Prace unifikujące je do jednolitej wersji wyposażenia W-3WA/W-3WARM zostaną wykonane na dwóch maszynach transportowych oraz trzech w wersji ratownictwa morskiego „Anakonda”.

Marynarka Wojenna jako pierwsza w siłach zbrojnych rozpoczęła użytkowanie śmigłowców rodziny W-3. Dwie pierwsze tego typu maszyny w wersji transportowej weszły na wyposażenie 18. Eskadry Lotnictwa Łącznikowego MW stacjonującej na lotnisku w Gdyni Babich Dołach pod koniec lipca i sierpnia 1989 roku. Były to śmigłowce o numerach 0209 oraz 0304. Pierwsze „Anakondy”, czyli W-3 w wersji ratownictwa morskiego, rozpoczęły służbę trzy lata później, kiedy lotnictwo morskie otrzymało śmigłowce numer 0505 i 0506. Oprócz tych maszyn modyfikacji będzie podlegał również W-3RM z numerem 0511, który wszedł na wyposażenie lotnictwa MW w kwietniu 1993 roku. Po unifikacji ich wyposażenie będzie kompatybilne z trzema najnowszymi W-3 w wersji WARM o numerach 0813, 0815 oraz 0906 co znacznie ułatwi proces szkolenie załóg. Jak informuje Inspektorat Uzbrojenia proces modyfikacji wszystkich pięciu maszyn zakończy się w kwietniu 2016 roku.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej posiada obecnie 9 śmigłowców rodziny W-3: dwa transportowe i pięć w wersji ratownictwa morskiego użytkowane są przez 43. Bazę Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach, dwie najstarsze „Anakondy” znajdują się na wyposażeniu 44. Bazy Lotnictwa Morskiego, w Darłowskiej Grupie Lotniczej.

W-3 w wersji ratownictwa morskiego jest śmigłowcem przeznaczonym do wykonywania zdań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład może zabrać do 8 rozbitków (w pozycji leżącej 2). Jest wyposażony w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków za pomocą pętli, chusty, dwuosobowego kosza ratowniczego lub noszy. Śmigłowiec posiada również sześć nadmuchiwanych pływaków rozmieszczonych wokół kadłuba, dzięki którym po wodowaniu w sytuacji awaryjnej załoga i pasażerowie mają czas na ewakuację. Trzy „Anakondy” są wyposażone w system obserwacji w podczerwieni FLIR a jedna w system obserwacyjny SAFIRE sprzężony z reflektorem (tzw. szperaczem). W skład załogi W-3RM wchodzi do 5 osób: dowódca, drugi pilot, ratownik, technik – operator dźwigu oraz lekarz.

W ramach pełnionych przez lotników morskich całodobowych dyżurów  w krajowych systemach ratownictwa morskiego i lotniczego załogi śmigłowców W-3RM „Anakonda” uczestniczyły już w ponad 290 akcjach ratowniczych. 

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony