Przejdź do treści
Modernizacja transportowych Bryz na półmetku (fot. kmdr ppor. Czesław Cichy)
Źródło artykułu

Modernizacja transportowych Bryz na półmetku

Pierwszy z dwóch samolotów transportowych Bryza ze zmodernizowanym zespołem napędowym wrócił do służby. W poniedziałek, 14 grudnia, samolot został przebazowany z Mielca do 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach.

To już piąty samolot Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, który w miejsce silników TWD-10B z trójłopatowym śmigłem AW-24AN otrzymał silniki PZL-10S z pięciołopatowym śmigłem Hartzell. W ubiegłym roku podobną modernizację przeszły dwa samoloty monitoringu ekologicznego An-28E, w tym roku zabudowę nowych zespołów napędowych zakończono na dwóch kolejnych maszynach w wersji patrolowej An-28B1R.

Wraz z nowymi silnikami Bryza z numerem 0723 otrzymała również charakterystyczny dla lotnictwa morskiego szary kamuflaż. Jednocześnie do zakładów lotniczych w Mielcu trafił samolot transportowy 1003, który poddany zostanie podobnej modernizacji.

 

 

43. Baza Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach eksploatuje obecnie 4 samoloty Bryza w wersji transportowej. Maszyny o numerach burtowych 1117 i 1118 weszły do służby w 2001 i 2002 roku. Samoloty te mogą być, w zależności od potrzeb, konfigurowane do wersji desantowej (transport i desant 17 skoczków z wyposażeniem), transportu medycznego (6 chorych na noszach i 8 w pozycji siedzącej) lub pasażerskiej. Mogą być również wykorzystane do transportu ładunków o masie do 1700kg. W 2012 roku lotnictwo Marynarki Wojennej przejęło z Sił Powietrznych dodatkowe dwa samoloty An-28TD numer 0723 oraz 1003 i to właśnie na tych maszynach zaplanowano wymianę zespołów napędowych.

Pozostałe 10 samolotów z floty 14 Bryz lotnictwa morskiego to maszyny w wersji patrolowo-rozpoznawczej oraz monitoringu ekologicznego. Stanowią one wyposażenie 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach.

kmdr ppor. Czesław Cichy
oficer prasowy BLMW

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony