Lotnicy morscy w Lesznie i Świdwinie

fot. kmdr ppor. Czesław Cichy

W najbliższą sobotę i niedzielę operujące zwykle nad Bałtykiem śmigłowce Marynarki Wojennej będzie można zobaczyć w głębi kraju. Pokładowe SH-2G pojawią się na Pikniku Szybowcowym „Leszno. Rozwiń skrzydła!” oraz Pikniku 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie. Do Świdwina poleci również śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ.

Śmigłowce pokładowe SH-2G operujące zwykle z macierzystego lotniska 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz pokładów fregat rakietowych ORP „Gen. K. Pułaski” i ORP „Gen. T. Kościuszko” będzie można zobaczyć na Pikniku Szybowcowym „Leszno. Rozwiń skrzydła!” (30 czerwca i 1 lipca) oraz Pikniku Lotniczym 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie (30 czerwca). Do Świdwina przyleci również śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Darłowie.

Jeszcze dzisiaj wieczorem, w centrum Gdyni, w dynamicznym pokazie ratownictwa zaprezentuje się załoga śmigłowca W-3RM „Anakonda” z 43. Bazy Lotnictwa Morskiego (zobacz: „Pokaz ratownictwa morskiego”).

SH-2G to śmigłowiec wielozadaniowy, wykorzystywany do prowadzenia rozpoznania, wykrywania i identyfikacji celów nawodnych oraz poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych. Może prowadzić działania SAR (ang. Search and Rescue - poszukiwania i ratowania) i wykonywać zadania logistyczne, np. zaopatrywania własnych jednostek pływających. SH-2G jest wyposażony w radar obserwacji obiektów nawodnych oraz systemy do wykrywania okrętów podwodnych - wyrzucane pławy radiohydroakustyczne oraz detektor anomalii magnetycznych. Przystosowany jest również do przenoszenia torpedy MU-90 i prowadzenia ognia z pokładowej broni strzeleckiej. Załoga SH-2G to dwóch pilotów oraz nawigator obsługujący systemy poszukiwawczo – uderzeniowe. Służbę w lotnictwie Marynarki Wojennej SH-2G rozpoczęły w sierpniu 2003 roku, w składzie nowo sformowanego wówczas klucza śmigłowców pokładowych. Trzy lata później wydzielony komponent lotniczy klucza wszedł do Stałego Zespołu Sił Odpowiedzi NATO SNMG 1 (Standing NATO Response Force Maritime Group 1) i wraz z fregatą rakietową ORP "Gen. K. Pułaski" uczestniczył w operacji Sojuszu Północnoatlantyckiego pod kryptonimem „Active Endeavour”. Celem trwającej do dziś operacji jest zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi na strategicznym dla transportu morskiego basenie Morza Śródziemnego. W 2008 roku personel klucza, działając w składzie Sił Odpowiedzi NATO (SNMG-1 Standing NATO Maritime Group 1) uczestniczył w niej po raz drugi. W trakcie krajowych i międzynarodowych manewrów śmigłowce SH-2G wykonywały zadania na akwenach Morza Bałtyckiego, Północnego, Norweskiego, Atlantyku, Morza Śródziemnego i Czarnego. Załogi SH-2G mają na koncie ponad 3000 startów i lądowań wykonanych na pokładach okrętów w dzień i w nocy.

Współpraca SH-2G z fregatą


Mi-14PŁ to śmigłowce przeznaczone do poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych samodzielnie lub w składzie lotniczo - okrętowych grup poszukiwawczo - uderzeniowych. Mogą współdziałać z okrętami uderzeniowymi przekazując dane o wykrytych przy pomocy radaru obserwacji obiektów nawodnych celach. Maszyny te są wyposażone w systemy wykrywania i śledzenia okrętów podwodnych – opuszczaną stację hydroakustyczną, detektor anomalii magnetycznych oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne. Mi-14 PŁ mogą być uzbrojone w bomby głębinowe lub torpedę MU-90. Załoga składa się z dwóch pilotów, technika pokładowego oraz nawigatora obsługującego systemy poszukiwawczo - uderzeniowe.

Mi-14PŁ



kmdr ppor. Czesław Cichy

Źródło: Brygada Lotnictwa MW
comments powered by Disqus