Lądowanie na krótkim pasie
Manewr lądowania na drodze startowej o ograniczonych wymiarach był tematem wczorajszych lotów metodycznych, które odbyły się w 44. Bazie Lotnictwa Morskiego. Celem lotów była weryfikacja oraz ujednolicenie metod i procedur szkolenia pilotów samolotów podczas takiego lądowania.
We wtorek, 10 maja, piloci instruktorzy patrolowo – rozpoznawczych Bryz ćwiczyli metodykę szkolenia z lądowania na pasie o ograniczonych wymiarach. Na co dzień Grupa Lotnicza 44. Bazy Lotnictwa Morskiego stacjonująca w Siemirowicach ma do dyspozycji drogę startową długości 2500m i szerokości 60m. Do wczorajszych lotów wykorzystano lotnisko w Darłowie gdzie stacjonują śmigłowce lotnictwa morskiego. Droga startowa jest tam o połowę węższa (30m szerokości) a jej długość to zaledwie 600m. Samolot An-28B1R w zależności od obciążenia do osiągnięcia prędkości startu, która wynosi 130 km/h, potrzebuje około 300m rozbiegu. Przy prędkości lądowania 150 km/h dobieg wynosi od 350m do 380m.
Wczorajsze szkolenie wymagało od załóg wyjątkowego skupienia na precyzyjnym utrzymaniu parametrów lotu podczas manewru lądowania i zbudowania takiego profilu podejścia aby przyziemienie następowało dokładnie w zaplanowanym punkcie pasa, ponieważ dobieg z użyciem rewersu zajmował 70% jego długości.
Funkcję instruktora metodyka na wczorajszych lotach pełnił kpt. pil. Tomasz Majewski. Instruktorami szkolącymi się byli kmdr ppor. pil. Mieczysław Bednarz i kpt. pil. Jakub Murzynowski.
kmdr ppor. Czesław Cichy
Komentarze