Przejdź do treści
Źródło artykułu

Bryza Bis na „Eagle Talon”

Rozpoznanie i wskazywanie jednostek nawodnych oraz naprowadzanie samolotów bojowych na cel ataku to zadanie realizowane dzisiaj przez samolot patrolowo – rozpoznawczy Bryza Bis z 44. Bazy Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach. Współpraca z samolotami Su-22 odbywa się w ramach kolejnej edycji ćwiczeń „Eagle Talon”.

Samolot patrolowo - rozpoznawczy Bryza Bis uczestniczy dzisiaj w kolejnej edycji cyklicznych ćwiczeń pod kryptonimem „Eagle Talon”. Ich głównym celem jest doskonalenie narodowego systemu obrony powietrznej jako zintegrowanego elementu sojuszniczego systemu obrony powietrznej NATINADS. Zadaniem załogi Bryzy jest rozpoznanie jednostek nawodnych i naprowadzenie samolotów Su-22 z 21. Bazy Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie na cel ataku. W ćwiczeniu uczestniczy załoga w składzie: kpt. mar. pil. Jacek Brożyna (dowódca załogi), kpt. mar. pil. Grzegorz Kubik (drugi pilot), por. mar. Wojciech Kaleta (oficer taktyczny), kmdr ppor. Adam Liwski (operator radaru ARS-800), por. mar. Dominik Skawiński (operator systemu transmisji danych ŁS-10), chor. mar. Grzegorz Wolszczak (operator systemu rozpoznania elektronicznego ESM-10) oraz chor. mar. Remigiusz Borsuk (technik pokładowy).

W ćwiczeniu uczestniczą także jednostki 3. Flotylli Okrętów w Gdyni: fregata rakietowa ORP „Gen. K. Pułaski” oraz okręt rakietowy ORP „Piorun”. Ich głównym zadaniem jest osłona strategicznego transportu morskiego i szlaków żeglugowych przed atakami z powietrza.

Samolot 0810 to jak na razie jedyna maszyna w tzw. wersji Bryza Bis. Jego modernizacja zakończyła się w marcu 2008 roku. W odróżnieniu od samolotu w wersji Bryza 1R wyposażono go w zmodernizowany radar obserwacji obiektów nawodnych ARS-800-2 z funkcją mapowania terenu oraz systemy umożliwiające wykrywanie i śledzenie okrętów podwodnych: detektor anomalii magnetycznych MAG-10 oraz wyrzucane pławy radiohydroakustyczne współpracujące z systemem odbioru sygnałów i analizy danych HYD-10. Samolot otrzymał również system pasywnego rozpoznania elektronicznego ESM-10 oraz system obserwacyjny FLIR SAFIRE II z dalmierzem laserowym. W kabinie znajdują się cztery konsole do obsługi wyposażenia, dwie przodem i dwie bokiem do kierunku lotu. Załoga Bryzy Bis to dwóch pilotów, technik pokładowy oraz, w zależności od planowanej misji, do czterech operatorów systemów pokładowych.

W decyzji Nr 6/MON z 19 stycznia 2012 roku dotyczącej wykazu zadań o podstawowym znaczeniu dla bezpieczeństwa i obronności państwa zawarto doposażenie kolejnych samolotów patrolowych Bryza w systemy ZOP (zwalczania okrętów podwodnych), walki radioelektronicznej, transmisji danych, łączności i obserwacji oraz ich integrację z systemami pokładowymi do wersji samolotu Bryza Bis.

kmdr ppor. Czesław Cichy

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony