Przejdź do treści
Źródło artykułu

Anakonda ewakuowała obywatela Szwecji

Załoga śmigłowca W-3RM Anakonda z Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej ewakuowała w nocy z 27 na 28 listopada pasażera promu Stena Vision. Mężczyzna z urazem głowy został podjęty z jednostki znajdującej się około 20 mil morskich na północ od Rozewia i bezpiecznie przetransportowany na ląd.

Dzisiaj w nocy załoga śmigłowca W-3RM Anakonda pełniąca dyżur w krajowym systemie ratownictwa morskiego i lotniczego otrzymała informację, że na pokładzie promu Stena Vision płynącego z Karlskrony do Gdyni znajduje się mężczyzna, który doznał urazu głowy i wymaga ewakuacji do szpitala. Maszyna wystartowała z lotniska w Darłowie o godzinie 2.12. O godzinie 2.55 dowódca załogi st. chor. szt. pil. Waldemar Domański przystąpił do wykonania manewru zawisu nad jednostką.

W tym czasie technik pokładowy opuścił na jej pokład ratownika oraz lekarza, którzy niezwłocznie przystąpili do udzielenia poszkodowanemu pierwszej pomocy oraz przygotowali do podjęcia na noszach. O godzinie 3.20 obywatel Szwecji znajdował się już w śmigłowcu lecącym w kierunku lądu. Po 17 minutach Anakonda wylądowała na lotnisku w Gdyni Babich Dołach, gdzie mężczyzna w stanie średnim, stabilnym, został przekazany obsadzie karetki pogotowia. Załoga, po odtworzeniu gotowości śmigłowca, przebazowała się na lotnisko pełnienia dyżuru w Darłowie.

Skład załogi śmigłowca W-3RM Anakonda:

  • st. chor. szt. pil. Waldemar Domański (dowódca załogi);
  • kpt. pil. Artur Kasprzak (drugi pilot);
  • kpt. Tomasz Sikora (lekarz);
  • st. chor. szt. Stanisław Czujkowski (ratownik);
  • st. chor. szt. Robert Kotyński (technik pokładowy).

W tym roku to już 27 akcja ratownicza z udziałem załogi śmigłowca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od początku lat 90-tych załogi samolotów i śmigłowców lotnictwa morskiego uczestniczyły w 585 akcjach ratowniczych udzielając pomocy 310 osobom.

Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej jest obecnie jedyną w kraju formacją lotniczą utrzymująca całodobową gotowość do prowadzenia działań SAR (poszukiwawczo-ratowniczych) z powietrza nad obszarami morskimi. Strefa polskiej odpowiedzialności w tym zakresie obejmuje obszar ponad 30 000 km² powierzchni morza. Utrzymywanie sił gotowych do ratowania zdrowia i życia w tej strefie to zadanie wynikające między innymi z podpisanej przez nasz kraj Międzynarodowej Konwencji o poszukiwaniu i ratownictwie morskim.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony