Przejdź do treści
Źródło artykułu

Pierwszy lot szóstego Boeinga 787

Ostatni Boeing 787 Dreamliner, który dołączył do floty testowej, odbył wczoraj swój pierwszy lot startując z Paine Field w Everett w stanie Waszyngton. Samolot ZA006 jest drugim 787 wyposażonym w silniki lotnicze General Electric GEnx.

Kapitanowie Christine Walsh i Bill Robertson byli za sterami podczas trwającego 1 godzinę i 4 minuty lotu. Samolot wylądował na lotnisku Boeinga o 12.45 (czasu pacyficznego).

„Jesteśmy bardzo zadowoleni, że ostatni samolot dołączył do naszej floty testowej,” powiedział Scott Fancher, wiceprezes i dyrektor generalny program 787. „Skupiliśmy się na ukończeniu badań niezbędnych dla certyfikacji 787 z silnikami Rolls-Royce’a, ponieważ jest to pierwszy model, który dostarczamy. Duża część badań, które wykonaliśmy dotyczy także samolotów 787 z silnikami GE, i dzięki temu nie będzie musiała być powtarzana,” powiedział Fancher.

Jednak mała część testów jest specyficzna dla kombinacji silnik/rama samolotu, dlatego będzie musiała zostać wykonana. W skład takich testów wejdą testy hałasu, zachowania w warunkach ekstremalnej pogody, operacje, funkcjonowanie i niezawodność. Dodatkowo testy mają na celu sprawdzenie tego jak samolot radzi sobie niezależnie od typu zastosowanego silnika, i czy systemy dobrze współpracują z obydwoma silnikami.

Niektóre z dodatkowych lotów testowych będą odbywane na jednym z produkowanych samolotów, dziewiątym z kolei 787, ale nie będzie on pełnoprawnym członkiem floty testowej.

Raport z przebiegu testów 787

Poza tym, że pierwszy lot ZA006 przebiegł prawidłowo, zespół Boeinga odbył wiele innych ważnych lotów testowych w przeciągu ostatnich tygodni.

Boeing przeprowadził serię testów przy wykorzystaniu naturalnego i sztucznego śniegu. Samolot spełnił wszystkie wymagania, i żadne zmiany nie są potrzebne. Piloci potwierdzili, że samolot daje sobie świetnie radę nawet w obecności lodu.

Test badający obciążenie lotu, który pokazuje jak rozkłada się ciśnienie na strukturze samolotu podczas wszystkich faz lotu, i we wszystkich konfiguracjach, również został ukończony. Zespół przeprowadził ten test na ZA004 na lotnisku w Victorville w Kalifornii. Analizy wyników testu trwają.

Dramatyczna seria testów skierowanych na hamulce samolotu, dowiodła jaka jest maksymalna energia hamulców. Została ona ukończona pod koniec września w Edwards Air Force Base w Kalifornii. ZA001 przeprowadził te testy, a także serię testów związanych ze startowaniem i lądowaniem w ekstremalnych warunkach, w skład których wchodziły badania nad minimalną prędkością startową. Wcześniej we wrześniu ZA001 ukończył test na mokrym pasie startowym w Roswell w Nowym Meksyku.

ZA003 poleciał do Glasgow w stanie Montana aby odbyć testy poziomu hałasu. Wszystkie rezultaty potwierdziły wcześniejsze oczekiwania.

Wszystkie testy dotyczące osiągów i sprawowania się początkowej wersji 787 zostały już zakończone. Dodatkowe testy będą niezbędne dla samolotów 787, które wyposażone są w silniki GE.

Program lotów testowych 787 trwał do tej pory ponad 1900 godzin, złożyło się na niego 620 lotów i ponad 65% lotów testowych zostało odbyte na samolotach z silnikami Rolls-Royce.

Równie ważne jak testy w powietrzu, są też testy naziemne niezbędne do uzyskania certyfikatu dla nowego samolotu. Boeing ukończył już dużo ponad 4000 godzin naziemnych testów, w których brały udział te same samoloty co w programie lotów testowych.

Dodatkowo testy zmęczeniowe rozpoczęły się w ośrodku badawczym w Everett. Regulacje federalne wymagają aby Boeing przeprowadził dwukrotnie większą liczbę lotów testowych niż każdy z latających już samolotów. Boeing planuje odbycie 10 000 cykli lotów przed pierwszym dostarczeniem samolotu do klienta.

„Jesteśmy niezwykle zadowoleni z tego jak 787 radzi sobie podczas zadań testowych,” powiedział Francher. „Ten samolot sprawuje się rewelacyjnie, i na pewno będzie wartościowym nabytkiem dla naszych klientów.” 


FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony