Przejdź do treści
Źródło artykułu

Phantom Eye – samolot bezzałogowy Boeinga o napędzie wodorowym

Boeing przystąpił w marcu br. do produkcji pierwszego napędzanego ciekłym wodorem samolotu bezzałogowego Phantom Eye zdolnego do osiągania dużych wysokości i latania przez długi czas (High Altitude Long Endurance – HALE).

Dwusilnikowy Phantom Eye osiągnie rozpiętość skrzydeł 150 stóp i będzie zdolny utrzymywać się w powietrzu przez ponad cztery dni na wysokości do 65 tysięcy stóp unosząc jednocześnie ładunek do 450 funtów. Phantom Eye utrzymuje się w stratosferze nad określonym obszarem wykonując zadania rozpoznawcze, wywiadowcze i komunikacyjne. System napędu zastosowany w Phantom Eye – silnik, turbo prostowniki, system kontroli – z sukcesem przeszedł 1 marca 80-godzinny test w komorze wysokościowej.

Projekt Phanton Eye rozwija wcześniejszy program napędzanego tłokowo samolotu Condor, który ustanawiał rekordy wysokości i czasu lotu w drugiej połowie lat 80-ych. Phantom Eye powstaje przy współpracy z Ball Aerospace, Aurora Flight Sciences, Ford Motor Co. i MAHLE Powertrain.

„Planujemy, że Phantom Eye wzbije się w powietrze na początku 2011 roku,” powiedział Darryl Davis, prezes Boeing Phantom Works. „Istota projektu tkwi w jego napędzie. Po pięciu latach prac badawczych, rozpoczynamy budowę prototypu łączącego cechy samolotów bezzałogowych z napędem na ciekły wodór.”

Jednocześnie, Boeing prowadzi prace nad większym modelem samolotu typu HALE zdolnego do utrzymanie się w powietrzu przez ponad 10 dni oraz nad projektem „Phantom Ray” - samolotu bezzałogowego, który osiągnie rozmiar myśliwca bojowego. Phantom Ray rozwija program Boeing X-45C.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony