Marynarka Wojenna USA i Boeing przeprowadziły pierwszą misję tankowania F-35C z MQ-25

Tankowanie F-35C Marynarki Wojennej USA z bezzałogowego MQ-25 (fot. Boeing)

Marynarka Wojenna USA i Boeing po raz pierwszy użyły testera MQ-25TM T1 do zatankowania myśliwca F-35C Lightning II, po raz kolejny demonstrując zdolność samolotu do wypełniania swojej głównej misji tankowania w powietrzu.

Była to trzecia taka misja należącej do Boeinga jednostki testowej w ciągu nieco ponad trzech miesięcy, co przyczyniło się do przyspieszenia programu testów pierwszego operacyjnego bezzałogowego statku powietrznego Marynarki Wojennej. T1 zatankował F/A-18 Super Hornet w czerwcu i E-2D Hawkeye w sierpniu br.

„Każdy lot testowy z innym samolotem typu/modelu/serii przybliża nas o krok do szybkiego dostarczenia flocie w pełni zdolnego do wykonywania misji MQ-25” – powiedział kapitan Chad Reed, kierownik programu lotnictwa bezzałogowego marynarki wojennej. „Niezrównane możliwości tankowania Stingraya zapewniają zwiększone możliwości Marynarki Wojennej i elastyczność operacyjną dowódcom Grupy Uderzeniowej Lotniskowców”.

13 września, podczas lotu testowego, pilot F-35C z eskadry testowo-ewaluacyjnej Marynarki Wojennej (VX-23) przeprowadził pomyślne próby T1, mające sprawdzić osiągi i stabilność konstrukcji przed nawiązaniem kontaktu z dronem T1 do tankowania w powietrzu.

„Ten lot był kolejną fizyczną demonstracją dojrzałości i stabilności projektu samolotu MQ-25” – powiedział Dave Bujold, dyrektor programu MQ-25 w Boeingu. „Dzięki tej misji jesteśmy przekonani, że samolot MQ-25, który obecnie budujemy, spełni podstawowe wymaganie Marynarki Wojennej – bezpieczne dostarczanie paliwa do samolotów bazujących na lotniskowcu”.

Program prób w locie T1 rozpoczął się we wrześniu 2019 r. i w ciągu następnych dwóch lat obejmował ponad 120 godzin w powietrzu – zbierając dane na temat wszystkiego, od osiągów samolotu, przez dynamikę napędu, po obciążenia strukturalne i testy pod kątem wytrzymałości i stabilności.

Boeing produkuje obecnie pierwsze dwa samoloty testowe MQ-25.

T1 zostanie wykorzystany do przeprowadzenia demonstracji obsługi na pokładzie lotniskowca US Navy w nadchodzących miesiącach.

Źródło: Boeing
comments powered by Disqus