Przejdź do treści
Źródło artykułu

Lot testowy pierwszego Boeinga 787-9 Dreamliner

Boeing Dreamliner 787-9 wzbił się dziś po raz pierwszy w przestworza, rozpoczynając tym samym kompleksowy program lotów testowych prowadzący do certyfikacji i rozpoczęcia  dostaw w połowie 2014 roku.

Najnowszy samolot z rodziny wydajnych maszyn 787 w charakterystycznym nowym malowaniu Boeinga, odbył lot trwający 5 godzin i 16 minut, startując o godzinie 11:02 czasu lokalnego z lotniska Paine Field w Everett w stanie Waszyngton i lądując o godzinie 16:18 na lotnisku Boeinga w Seattle.    

"Dzisiejszy pierwszy lot jest bardzo ważnym wydarzeniem dla naszego zespołu oraz partnerów" - powiedział Ray Conner, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes. „Jesteśmy niezwykle dumni, że nasi klienci będą latać 787-9 i z niecierpliwością czekamy na dostawę pierwszego samolotu dla Air New Zealand w przyszłym roku."

Podczas dzisiejszego lotu starszy pilot projektu 787-9 Mike Bryan oraz główny pilot programu 787 Randy Neville polecieli w kierunku północnym osiągając wysokość 20 400 stóp (6 218 metrów) i prędkość 250 węzłów, czyli około 288 mil (463 km) na godzinę - parametry typowe dla pierwszego lotu. Podczas gdy piloci Bryan i Neville testowali systemy i strukturę samolotu, urządzenia zamontowane na pokładzie przesyłały w czasie rzeczywistym dane do zespołu testowego w Seattle.

„Poszło bardzo dobrze i tym lotem dużo osiągnęliśmy” - powiedział Mike Bryan. „787-9 to świetny odrzutowiec. Chcieliśmy nim lecieć jak najdłużej.” 

Do pierwszego Dreamlinera 787-9 napędzanego przez dwa silniki Rolls-Royce Trent 1000, dołączą wkrótce dwie kolejne maszyny, z których jedna będzie wyposażona w silniki General Electric GEnx. Samoloty te są w końcowej fazie montażu w fabryce Boeinga w Everett. W ciągu najbliższych miesięcy flota nowych Dreamlinerów 787-9 zostanie poddana wielu testom w różnych warunkach w celu potwierdzenia ich bezpieczeństwa i niezawodności.

Dreamliner 787-9 będzie uzupełniać i rozszerzać gamę samolotów 787, dając liniom lotniczym możliwość zwiększenia liczby pasażerów na  trasach utworzonych dla 787-8. Z kadłubem przedłużonym o 20 stóp (6 metrów) w porównaniu do 787-8, 787-9 będzie mógł przewozić 40 dodatkowych pasażerów na dystansie dłuższym o 300 mil morskich (555 km), zużywając o 20 procent mniej paliwa i emitując przy tym 20 procent mniej zanieczyszczeń niż samoloty podobnej wielkości. Nowy Boeing 787-9 wykorzystuje wizjonerski projekt 787-8, oferując pasażerom udogodnienia takie jak duże przyciemniane okna, większe schowki na bagaż podręczny, nowoczesne oświetlenie LED, większą wilgotność i wyższe ciśnienie w kabinie, czystsze powietrze oraz spokojniejszy lot. 

Prace Boeinga nad dostarczeniem nowego 787-9 dla Air New Zealand idą zgodnie z planem. Dwudziestu pięciu klientów z całego świata zamówiło 388 samolotów 787-9, co stanowi 40 procent wszystkich zamówionych 787.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony