Decycja WTO sukcesem prawnym Boeinga
WTO podjęło historyczną decyzję, która jest wielkim sukcesem prawnym Boeinga
Dotacje wprowadzające dla każdego programu Airbusa określone jako nielegalne i szkodliwe
„Zakazana” pomoc dla A380 musi być bezzwłocznie wycofana
Ustanowienie prawnego precedensu: programy produkcji samolotów muszą być prowadzone na komercyjnych warunkach
Rządowe wsparcie infrastruktury i programów R&D (Badania i Rozwój) Airbusa określone jako nielegalne
Boeing wyraził ogromne zadowolenie z ostatecznego werdyktu WTO, które orzekło, że miliardy dolarów dotacji przekazane przez Unię Europejską firmie Airbus na prace nad samolotami pasażerskimi są niezgodne z prawem i muszą się skończyć. Upubliczniona wczoraj Decyzja WTO odnosi się do szerokiego zakresu wsparcia jakie Airbus otrzymywał od rządów w Europie na badania i rozwój infrastruktury, które pogwałcało międzynarodowe prawo handlowe.
„Jest to przełomowa decyzja i wielkie zwycięstwo prawne nad dotacjami, dzięki którym firma Airbus mogła osiągnąć obecną pozycję na rynku i które zapewniały jej produktom dużą przewagę kosztową” powiedział Prezes Boeinga Jim McNerney. „Biuro Przedstawiciela Handlu Stanów Zjednoczonych zasługuje na ogromne pochwały za swój wkład w dzisiejsze orzeczenie. Dołączamy się do apelu rządu USA o podporządkowanie się decyzji i powrót do uczciwej konkurencji w naszej branży” dodał McNerney.
Wiceprezes Boeinga i Główny Radca Prawny J. Kichael Luttig wyjaśnił szczegóły i spodziewane efekty tego orzeczenia. „Każdy sprzeciw co do niedozwolonych dotacji wprowadzających, które zgłosiła strona USA, był uznany za słuszny” powiedział Luttig. „Panel stwierdził, że bez tych subsydiów, Airbus nie miałby takiego udziału w rynku, jaki ma obecnie. Ta decyzja zmieni konkurencję na rynku lotniczym na zawsze, zmuszając Airbusa do przestrzegania tych samych zasad konkurencji, które obowiązują Boeinga” dodał Luttig.
Luttig zauważa, że w postępowaniu dopatrzono się, iż europejska pomoc udzielana przy wprowadzaniu samolotu A380 na rynek zawierała zabronione dopłaty do eksportów, które według zasad WTO muszą być „bezzwłocznie” wycofane.
„Według wczorajszego orzeczenia, Airbus musi zwrócić 4 miliardy dolarów nielegalnych dotacji lub zrestrukturyzować finansowanie A380, aby doprowadzić program do poziomu rentowności” wyjaśnia Luttig.
Luttig dodał także, że „WTO odrzuciło wszystkie usprawiedliwienia do kontynuowania dotacji wprowadzających, najbardziej złośliwej formy subsydiów jakie Airbus otrzymywał, jak również wszystkich innych form dopłat jakie otrzymywał Airbus oraz kompania EADS, dzięki którym korzystały z niesprawiedliwych przewag w branży samolotów osobowych i wojskowych. Airbus musi teraz sam konkurować, bez wsparcia Europejskich podatników – wsparcia, które USA oszacowało na przeszło 200 miliardów dolarów.”
Airbus korzystał ze wsparcia rządowego przy finansowaniu wszystkich nowych projektów związanych z samolotami pasażerskimi od początku swojego istnienia, czyli od 1970 r. Firma ma teraz ponad połowę rynku samolotów pasażerskich. Dotacje wprowadzające zwykle polegają na udzielaniu pożyczek bez oprocentowania, lub z bardzo niskim oprocentowaniem przy tak bardzo atrakcyjnych warunkach spłaty pożyczki, że płatność nie musi być uiszczana podczas kilkuletniego procesu tworzenia samolotu, a także bez konieczności spłaty w wypadku niepowodzenia inwestycji. Dotacje wprowadzające dla Airbusa są czymś specyficznym na rynku lotniczym - rząd USA nie subsydiuje komercyjnych produktów.
„WTO jednoznacznie stwierdziła, że rządowe dotacje dla Airbusa stanowią pogwałcenie norm WTO, zakłócają funkcjonowanie rynku i w znaczący sposób pogorszyły sytuację amerykańskiego rynku lotniczego i pracowników tego sektora” powiedział Luttig.
„Podporządkowanie się decyzji WTO jest konieczne, aby zrównać pole do konkurencji pomiędzy Boeingiem a Airbusem. Jest także kluczowe, aby zachować integralność WTO i aby międzynarodowy system handlu i konkurencji w przejrzysty sposób przyczyniał się do wzrostu gospodarczego”.
Luttig ocenił, że decyzja WTO nie tylko stwierdza, że Airbus nie może dalej polegać na rządowych dotacjach przy tworzeniu modelu A350, ale także wyjaśnia sytuację dla pozostałych firm na rynku. „Orzeczenie stworzyło złotą regułę obowiązującą wszystkich nowych uczestników rynku. Każdy, kto chce korzystać z pomocy rządowej przy tworzeniu nowych, komercyjnych produktów, musi udowodnić, że pomoc otrzymywana jest na konkurencyjnych warunkach” dodaje.
WTO jest niezależnym, niezawisłym arbitrem międzynarodowych sporów handlowych. Wczorajsze orzeczenie odnosi się do złożonego przez rząd USA zażalenia i wniesienia sprawy do WTO w 2004 r. aby zakończyć Europejskie subsydiowanie Airbusa. Proces decyzyjny WTO pozwala stronie Europejskiej na apelację, ale Boeing spodziewa się zakończenia tej procedury przez końcem 2010 r.
„Pomyślne rozwiązanie tego wieloletniego sporu jest nareszcie w zasięgu wzroku. W przeciągu roku rząd USA będzie miał uprawnienia, aby podejmować zdecydowane działania mające na celu zapewnianie przestrzegania przez Airbusa decyzji WTO i restrukturyzacji programu A380 tak, aby odbywał się w rentowny sposób,” skomentował Luttig.
Sprawa przeciwko dotacjom wprowadzającym cieszyła się dużym wsparciem Kongresu USA oraz kilku administracji prezydenckich.
Szczegółowe informacje znajdują się pod adresem www.boeing.com/wto
Czytaj także: WTO uznała za bezprawne niektóre dotacje dla Airbusa
Komentarze