Przejdź do treści
Źródło artykułu

Boeing i Zjednoczone Emiraty Arabskie chcą pozyskiwać biopaliwa z roślin pustynnych

Boeing oraz partnerzy badawczy ze Zjednoczonych Emiratów Arabskich dokonali przełomu w dziedzinie prac rozwojowych nad biopaliwem lotniczym, ustalając, że rośliny pustynne uprawiane przy użyciu wody morskiej pozwolą na bardziej efektywną produkcję biopaliw niż inne powszechnie znane surowce. Konsorcjum Badań nad Bioenergią (Sustainable Bioenergy Research Consortium - SBRC), działające przy Masdar Institute of Science and Technology w Abu Zabi, przeprowadzi testy dotyczące tych odkryć w ramach projektu, który mógłby wesprzeć uprawę roślin przeznaczonych do produkcji biopaliw w krajach o suchym klimacie, takich jak Zjednoczone Emiraty Arabskie.

„Rośliny zwane halofitami okazały się nawet bardziej obiecujące jako źródło odnawialnego paliwa do silników odrzutowych i pojazdów niż się spodziewaliśmy” - powiedział dr Alejandro Rios, dyrektor SBRC. „Zjednoczone Emiraty Arabskie stały się liderem w dziedzinie badań poświęconych wykorzystaniu obszarów pustynnych i wody morskiej do uprawy surowców służących do produkcji biopaliw, co ma potencjalne zastosowanie w innych częściach świata .”

Finansowana przez Boeinga, Etihad Airways i Honeywell UOP działalność Konsorcjum Badań nad Bioenergią poświęcona jest pracom rozwojowym i komercjalizacji biopaliwa lotniczego, które w trakcie cyklu życia emituje od 50 do 80 procent mniej dwutlenku węgla w porównaniu z paliwami kopalnymi.

„Linie Etihad Airways są bardzo zadowolone z wyników badań nad roślinami słonolubnymi” - powiedział James Hogan, prezes i dyrektor generalny Etihad Airways. „Jest to prawdziwy postęp w pracach rozwojowych związanych z opracowaniem przyjaznego środowisku biopaliwa lotniczego z odnawialnego źródła roślinnego, odpowiedniego dla naszych warunków środowiskowych.”

Nasiona halofitów zawierają olej nadający się do produkcji biopaliwa. Badania SBRC wykazały, że wspomniane rośliny mogą być w całości przekształcane w biopaliwo bardziej efektywnie niż wiele innych surowców. 

W tym roku naukowcy SBRC stworzą testowy ekosystem poprzez założenie dwóch upraw halofitów na piaszczystej glebie Abu Zabi. Zużyta woda morska pochodząca z hodowli ryb i krewetek odżywi halofity, które rosnąc oczyszczają wodę. Następnie woda będzie przepływać na pola mangrowe, by w końcu powrócić do oceanu. Obie rośliny byłyby przekształcane w biopaliwo lotnicze przy użyciu wyników badań SBRC.

„Projekt ten może mieć globalne znaczenie, ponieważ 97 procent wody na Ziemi znajduje się w oceanach, a pustynie stanowią 20 procent obszaru lądowego” - powiedział dr Rios.

„Boeing dąży do znajdowania sposobów na zmniejszenie emisji dwutlenku węgla w branży lotniczej, a biopaliwa lotnicze są kluczowym elementem naszej strategii” - powiedział Jeffrey Johnson, prezes Boeing Middle East. „Badania nad biopaliwami prowadzone przez Masdar Institute pokazują ogromny potencjał. Jesteśmy pełni uznania wobec wiodącej roli i innowacyjności Abu Zabi w tej niezwykle ważnej dziedzinie.”  

Sukces badawczy SBRC, o którym poinformowano w trakcie World Future Energy Summit, ma miejsce w chwili, gdy aktywność branży związana z biopaliwami lotniczymi w Abu Zabi nabiera rozmachu. 18 stycznia Boeing 777-300ER w barwach Etihad Airways wykonał lot pokazowy, w trakcie którego zasilany był częściowo przez biopaliwo rafinowane w Zjednoczonych Emiratach Arabskich. Z kolei 19 stycznia Boeing, Etihad Airways, Masdar Institute oraz inne podmioty rozpoczęły projekt BIOjet Abu Dhabi: Flight Path to Sustainability, inicjatywę mającą na celu przyspieszenie badań nad biopaliwami oraz zwiększenie możliwości produkcji surowców i rafinacji.

Działania te są zgodne z Abu Dhabi Economic Vision 2030, której celem jest rozwijanie odnawialnych źródeł energii w celu dywersyfikacji gospodarki Zjednoczonych Emiratów Arabskich i zwiększenia możliwości zatrudnienia.

Boeing współpracuje z liniami lotniczymi, instytucjami badawczymi, rządami i innymi interesariuszami w celu opracowania łańcuchów dostaw biopaliw na całym świecie, w tym w Stanach Zjednoczonych, Chinach, Brazylii, Australii i Europie. 

Więcej informacji na temat projektu uzyskasz tutaj

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony