Nowy gracz na rynku samolotów szkoleniowych. Evector SportStar RTC
Rynek samolotów szkoleniowych w Polsce od wielu lat został zdominowany przez firmę Cessna Aircraft Company i ich klasyczny już model C152. Jakkolwiek samolot sprawdzał się znakomicie w swojej roli, wraz z upływem czasu przestaje być konkurencyjny. Coraz więcej szkół oraz aeroklubów poszukuje samolotu bardziej nowoczesnego, jednocześnie o konkurencyjnych, a niekiedy nawet niższych kosztach eksploatacji.
Naprzeciw stawianym przez rynek wymaganiom wyszła firma Evektor Aerotechnik z modelem SportStar RTC. Zachowując wszystkie atuty kultowej Cessny stworzyła ona samolot doskonale wpisujący się w potrzeby zmieniającego się rynku. Dwumiejscowy samolot z certyfikatem CS-LSA, łączący znakomite charakterystyki lotne z niskimi kosztami eksploatacji. Warto podkreślić, iż samolot ten nie jest wynalazkiem cierpiącym na choroby wieku dziecięcego - firma Evektor posiada wieloletnie doświadczenie w konstruowaniu samolotów ultralekkich, a ostatnio nawet nieco większych, jak VUT100 Cobra oraz dwuśilnikowy, turbośmigłowy, dziewięciomiejscowy EV-55 Outback.
Przy okazji pikniku lotniczego „Lotnicze Depułtycze”, gdzie samolot był prezentowany władzon PWSZ w Chełmie, szkoły lotniczej szkolącej pilotów cywilnych rozmawiamy z Łukaszem Zającem, przedstawicielem Bielskiego Parku Technologicznego Lotnictwa, Przedśiębiorczości i Innowacji - oficjalnego polskiego dystrybutora firmy Evektor Aerotechnik w Polsce, o tym dlaczego tak trudno przekonać szkoły i aerokluby do zakupu nowego samolotu.
Rektor PWSZ w Chełmie szczegółowo wypytywał o każdy aspekt samolotu
- Dlaczego warto wybrać samolot SportStar RTC?
- Jest to konstrukcja stworzona pod kątem szkolenia oraz wykorzystania rekreacyjnego. Samolot został zaprojektowany tak, by sprostać codziennym trudom treningu przyszłych pilotów. Posiada solidną, metalową konstrukcję, oznaczenia na kadłubie, pozwalające na łatwą weryfikację wzrokową czy przypadkiem nie nastąpiła deformacja struktury, do której może dojść w przypadku nie do końca udanych, twardych lądowań. Stery, za wyjątkiem steru kierunku, napędzane są za pomocą popychaczy, co gwarantuje nam brak luzów i precyzyjne sterowanie niezależnie od zużycia czy zmian temperatur. Samolot napędzany jest znaną i spradzoną jednostką napędową firmy Rotax, w tym momencie producent oferuje dwa warianty ULS2 oraz S2, a w niedalekiej przyszłości także nowość tej firmy - pierwszy Rotax zasilany wtryskowo.
- Jakie udogodnienia zastosowano w samolocie?
- Częstym problemem lekkich samolotów szkoleniowych jest niewielka przestrzeń dla pilota i instruktora. Nie jest to może problemem dla uczniów, którzy w samolocie spędzają stosunkowo niewiele czasu, jednak dla instruktora, dla którego samolot jest niemalże drugim domem kwestia odpowiednio komfortowej pozycji jest dość istotna. O tym także pomyśleli projektanci tej konstrukcji. Pomimo stosunkowo niewielkich rozmiarów samolotu, przestrzeń w kabinie zaskakuje - 1,18m szerokości to niespotykany wymiar w tej klasie.
Dodatkowo elegancko wykończone wnętrze, regulowane sterownice, wygodne fotele dostępne w kilku wariantach oraz podłokietnik na pewno zostaną docenione podczas dłuższych lotów. Deska rozdzielcza jest wystarczająco duża, aby umożliwić montaż wszystkich podstawowych instrumentów lub, w wersji GlassCockpit, ekranów PDF i MFD. Ponadto warto zauważyć, że wszystkie przełączniki i wskaźniki są naprawdę świetnej jakości, jak na samolot przystało, a ich mocniejsze naciśnięcie (co często ma miejsce w ferworze walki w locie szkolnym) nie kończy się ich wyłamaniem czy też uszkodzeniem. Bonusem jest także osłona przeciwsłoneczna, która chroni załogę przed negatywnymi skutkami promieni słonecznych.
Poruszmy także kwestię będąco bolączką wielu lekkich samolotów szkolnych - MTOW. Przy maksymalnej masie startowej 600 kg, producent mógł zastosować nieco grubsze pokrycie, dzięki czemu nie musimy się martwić iż ulegnie ono wgnieceniu przy najmniejszym obciążeniu. Masa ta pozwala także na umieszczenie w samolocie dwóch dorosłych osób i wciąż pozostaje nam masa na zatankowanie paliwa. Jest to wielka różnica! Przykładowa kalkulacja wyważenia: 180 kg załoga, 362 kg masy pustego samolotu (ze spadochronem ratunkowym w zestawie) i 44 kg paliwa, co stanowi około 60 litrów (3,5 godziny lotu). W sumie otrzymujemy 586 kg i okazuje się że zostaje nam dodatkowe 14 kg na dotankowanie paliwa lub zabranie bagażu.
Evektor SportStar RTC wzbudził spore zainteresowanie
- Co sprawia, że ten model samolotu tak dobrze nadaje się do użytku w szkołach lotniczych?
Są to przede wszystkim komfort i niezawodność. Co więcej, samolot wyposażony jest w spadochronowy system ratunkowy, co wyjaśnia jego nieco wyższy masę własną. Kolejną zaletą jest niezwykła łatwość pilotażu - samolot nie wymaga ciągłej walki, jest niezwykle stateczny, a przy tym dość szybki. Prędkość lotu 95 KTAS przy 5 000 RPM lub 105 KTAS przy 5 500 RPM, przy zużyciu około 16 litrów na godzinę, jest bardzo dobrym wynikiem.
Na końcu warto poruszyć najbardziej istotną kwestię - koszty eksploatacji. Samolot zużywa 16l Pb95 na godzinę lotu. Dodatkowo nie musimy co chwilę dolewać oleju, jak ma to miejsce w przypadku wysłużonych Lycomingów czy Continentali. Przeglądy okresowe co 100h (w przypadku zasilania Pb95) lub 50h (w przypadku zasilania Avgas100LL) również przestają być wyzwaniem finansowym dla właścicieli - w końcu mamy do czynienia z nowym samolotem, dodatkowo objętym podstawową 24 miesięczną gwarancją producenta, lub 36 miesięcznym rozszerzonym pakietem gwarancyjnym. W naszym kraju istnieją już organizacje obsługowe oferujące CAMO na ten samolot. SportStar RTC z pewnością wziął potrzeby szkół lotniczych w pełni pod uwagę.
Evektor oferuje nam produkt, który jest mocny, niezawodny i zaawansowany. Jego zachowanie w czasie lotu jest przewidywalne, poprawne i przystosowane do nauki pilotażu, nie wyklucza to jednak starannego zaprojektowania, wykonania z dbałością o detale i niespotykanego w tej klasie komfortu. Dodatkowo pozostaje on najbardziej korzystnym finansowo rozwiązaniem spośród konkurencyjnych konstrukcji. Wszelkie te cechy sprawiają, że samolot ten jest idealnym wyborem dla szkół oraz aeroklubów chcących poszerzyć swoją ofertę o nowy, innowacyjny, tani w eksploatacji i zaprojektowany z myślą o nich statek powietrzny.
Artykuł sponsorowany
Komentarze