Przejdź do treści
 Eurofighter Typhoon
Źródło artykułu

RAF testuje zaawansowane uzbrojenie i oprogramowanie w samolocie Eurofighter Typhoon

Piloci RAF testują zaawansowane uzbrojenie i zmodernizowane oprogramowanie dla samolotu bojowego Eurofighter Typhoon. Nowy zestaw udoskonaleń związanych z zaawansowanym uzbrojeniem, oprogramowaniem i awioniką dla samolotów bojowych Eurofighter Typhoon jest testowany przez pilotów eskadry doświadczalnej Królewskich Sił Powietrznych Wielkiej Brytanii (Royal Air Force – RAF) w bazie RAF Coningsby, w Lincolnshire. Testy poprzedzają wprowadzenie ulepszeń  do całej floty myśliwców tego typu w Wielkiej Brytanii. Prace są główną częścią projektu „Centurion", zapewniającego płynne przejęcie zdolności uderzeniowych samolotów Tornado GR4 przez Typhoony.

Testy operacyjne i ocena modernizacji, oznaczone jako faza 1 projektu „Centurion", obejmują próby oprogramowania pocisków MBDA Meteor, zdolnych do zwalczania celów powietrznych poza zasięgiem wzroku pilota oraz pocisków manewrujących powietrze-ziemia Storm Shadow. Testy są wspierane przez BAE Systems.

Meteor zapewni Typhoonowi zdolności zwalczania celów powietrznych daleko poza zasięgiem wzroku. Jest to pocisk rakietowy z aktywnym radiolokacyjnym układem naprowadzania, zaprojektowany do jednoczesnego odpalania wielu pocisków do celów manewrujących znajdujących się w dużej odległości, takich jak szybkie samoloty odrzutowe, małe bezzałogowe statki powietrzne i pociski manewrujące, w środowisku silnego zakłócania elektronicznego. Storm Shadow dostarczy zdolność stand-off (zwalczania celów spoza zasięgu obrony powietrznej przeciwnika) podczas uderzeń na cele naziemne, zwiększając zdolności Typhoona do zwalczania silnie bronionych obiektów infrastruktury.


Testy są wykonywane po zakończeniu prób wdrożenia, a następnie po modernizacji sześciu samolotów. Prace zostały przeprowadzone przez 41 (R) eskadrę doświadczalną Royal Air Force i były wspierane przez zespoły z zakładów BAE Systems w Warton, w hrabstwie Lancashire. Samoloty i produkty wspomagające wykorzystywane w próbach były wytworzone przez Eurofighter GmbH i firmy partnerskie – Airbus i Leonardo – przy wsparciu MBDA.

James Glazebrook, szef projektu „Centurion" i programów modernizacji  Eurofightera w BAE Systems Military Air & Information, powiedział: „Trwają zaplanowane testy i ocena dokonywana przez 41 (R) eskadrę. To kolejny ważny krok w projekcie „Centurion", który realizujemy dzięki ciężkiej pracy i doskonałej kooperacji między naszymi zespołami i Królewskimi Siłami Powietrznymi".

Prace obejmują również wiele nowych zdolności przeznaczonych wyłącznie dla Wielkiej Brytanii, w tym dodatkowy interfejs człowiek-maszyna, i inne ulepszenia samolotu wymagane przez Królewskie Siły Powietrzne. Testy operacyjne i ocena obejmują próby naziemne i próby w locie, a także zapoznanie pilotów i obsługi naziemnej z nowymi funkcjami wprowadzonymi w ramach modernizacji.

BAE Systems będzie nadal zwiększać zdolności zestawu modernizacyjnego fazy 1 przed zaplanowanym przez klienta odpaleniem pocisków Meteor i Storm Shadow. Doprowadzi to w efekcie do wprowadzenia do eksploatacji zmodernizowanych samolotów na początku 2018 r. Następny i ostatni etap projektu „Centurion" obejmuje integrację z samolotem precyzyjnego pocisku powietrze-powierzchnia Brimstone, charakteryzującego się niewielkimi zniszczeniami pobocznymi. Pierwsze odpalenie pocisku Brimstone z głowicą bojową przez Eurofightera Typhoona zostało pomyślnie przeprowadzone w tym miesiącu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony