Przejdź do treści
Źródło artykułu

BAE Systems dostawcą układu sterowania lotem dla nowego odrzutowca biznesowego Aerion Supersonic AS2

BAE Systems otrzymało kontrakt od Aerion Supersonic na dostawę układu sterowania lotem dla nowego naddźwiękowego odrzutowca biznesowego AS2. BAE Systems zaprojektuje, opracuje i zintegruje dla nowego samolotu układ sterowania lotem typu fly-by-wire, z aktywnymi bocznymi drążkami sterowymi.

„Wykorzystujemy dziesięciolecia doświadczeń i zaawansowane technologie, aby zaprojektować układ sterowania lotem, który zapewni przyszłość lotnictwu”, powiedział Ehtisham Siddiqui, wiceprezes i dyrektor generalny ds. układów sterowania i awioniki w BAE Systems. „Jesteśmy dumni ze współpracy z Aerion Supersonic nad układem sterowania lotem nowej generacji dla samolotu AS2”.

Nowy układ sterowania lotem uzupełnia ponad 40-letnie doświadczenie BAE Systems w opracowywaniu i integracji układów typu fly-by-wire. Układ bazuje na sprawdzonej, podstawowej technologii firmy, ale ma mniejsze i lżejsze komponenty, aby umożliwić jego integrację z samolotem AS2. Układ będzie składał się z aktywnych bocznych drążków sterowych, głównych komputerów sterujących lotem, siłowników elektrohydraulicznych i sterujących układów elektronicznych.

„Bogate doświadczenie przemysłowe BAE Systems i portfolio innowacyjnych produktów pozwala nam stworzyć zaawansowany technologicznie i niezawodny układ sterowania lotem dostosowany do wyjątkowych potrzeb naddźwiękowego odrzutowca biznesowego AS2”, powiedział Tom Vice, prezes i dyrektor generalny Aerion. „Cieszymy się, że możemy rozwinąć naszą wieloletnią współpracę z BAE Systems i dołączyć tę firmę do naszego, poszerzającego się zespołu partnerów technicznych o światowej renomie, którzy będą wspierać uruchomienie produkcji AS2”.

Aktywne boczne drążki sterowe BAE Systems zapewnią pilotom AS2 statyczne i dynamiczne informacje zwrotne wyczuwane dłonią. W przeciwieństwie do klasycznego drążka, aktywny boczny drążek sterowy ma siłowniki sterowane elektronicznie, które wysyłają informacje zwrotne do pilota wyczuwane za pomocą drążka. Informacja zwrotna ostrzega pilotów o ograniczeniach użytkowania – strukturalnych lub aerodynamicznych – zapewniając im lepszą świadomość sytuacyjną, dzięki czemu lot jest bardziej bezpieczny i stateczny.

Prywatny odrzutowiec Aerion AS2 jest pierwszym samolotem naddźwiękowym napędzanym wyłącznie paliwem syntetycznym i rozwijającym prędkość naddźwiękową bez potrzeby stosowania dopalacza. Odrzutowiec umożliwi wykonywanie bezpośrednich lotów pomiędzy miejscami docelowymi z maksymalną prędkością Ma1,4 (ok. 1 500 km/h) – na wysokości 57 000 stóp (17 374 m). Produkcja AS2 rozpocznie się w 2023 roku w nowej siedzibie firmy oraz ośrodku produkcyjno-badawczym – Aerion Park – w Melbourne na Florydzie.

Prace rozwojowe związane z układem sterowania lotem będą prowadzone w zakładach BAE Systems w Endicott w Nowym Jorku i Rochester w Wielkiej Brytanii.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony