Przejdź do treści
Źródło artykułu

Zespół Akrobacyjny Snowbirds rezygnuje z samolotów CT-114 Tutor

Zgodnie z dokumentami uzyskanymi przez kanadyjski portal ottawacitizen.com, Zespół Akrobacyjny Kanadyjskich Sił Powietrznych Snowbirds, który od 1971 r. wykonuje pokazy na samolotach CT-114 Tutor, planuje je wycofać i obecnie znajduje się we wczesnej fazie poszukiwania samolotu zastępczego.

Wśród restrykcyjnych wytycznych budżetowych i spodziewanych kosztów modernizacji całej armii kanadyjskiej, władze są gotowe wyłożyć 755 mln dolarów na nowe odrzutowce dla grupy Snowbirds. CT-114 znajdują się na wyposażeniu kanadyjskich Sił Powietrznych od 1960 r. i obecnie dopuszczonych do lotów jest tylko 11 maszyn tego typu. Dziewięć wykorzystywanych jest do wykonywania lotów w formacji, włączając w to dwie maszyny solistów. Dwa kolejne odrzutowce służą jako dawcy części zamiennych. Nie jest jeszcze jasne, czy wojsko zamierza zakupić taką samą liczbę statków powietrznych, aby stworzyć podobną liczbowo grupę. Obecnie latające samoloty Tutor mają zostać wycofane do końca 2020 r.

Poddźwiękowe samoloty wykonują inne i stosunkowo dostojniejsze ewolucje w porównaniu do szybszych i znacznie głośniejszych grup, takich jak np. amerykańskie Thunderbirds lub Blue Angels. Bazując na tym, kanadyjscy piloci powinni przesiąść się na F-18, których jednak, jak odnotowali krytycy takiego pomysłu, koszty operacyjne są 20 razy wyższe niż CT-114. Zespół Snowbirds służy jako narzędzie rekrutacji dla armii kanadyjskiej i zgodnie z Calgary Herald, Kanadyjskie Siły Powietrzne podobno rozważały wykorzystanie śmigłowych statków powietrznych, ale jak zauważyli wojskowi, inne zespoły, które postąpiły podobnie, nie przyciągały już na pokazy takiej ilości widzów jak wcześniej. Rozważany jest również leasing samolotów. Niezależnie jednak od tego jaki statek powietrzny zostanie wybrany, można się spodziewać, że podobnie jak w przypadku CT-114, będzie on służył w tej roli przez najbliższe 30 lub 40 lat.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony