Trudności z finansowaniem na rynku Light Sport Aircraft
Na rynku lekkich samolotów sportowych (LSA) kupujący mają do wyboru dużą liczbę maszyn, ale według raportu zawartego w lutowym numerze Aviation Consumer, wybór jest niewielki, jeśli chodzi o uzyskanie odpowiedniego kredytu.
Branża LSA utknęła w błędnym kole, ponieważ niski wolumen sprzedaży utrudnia finansowanie, a brak finansowania utrudnia sprzedaż. Wpływ kryzysu kredytowego jest jednak dosyć zmienny. Potencjalni nabywcy mogą najczęściej znaleźć finansowanie dla uznanych marek LSA, których wartość łatwiej można wykazać, a finansowanie rzadkich modeli lub komercyjne jest praktycznie niedostępne. Phil Solomon, dyrektor generalny Tecnam North America powiedział, że jego sprzedaż byłaby o połowę większa, ale operatorzy szkół latania nie mogą otrzymać kredytu.
Koncern Cessna znalazł jednak sposób, aby wyeliminować tę przeszkodę i zapewnia swoje własne finansowanie. Fakt ten spowodował, iż obecnie trzy na cztery sprzedane modele C162 Skycatcher kredytowane przez Cessnę trafiają do szkoleniowych ośrodków lotniczych. Dodatkowo, niektórzy niszowi producenci LSA, jak firma Cub Crafters, omijają problem, przyciągając odbiorców, którzy mogą zapłacić gotówką lub czekiem za wart 165 tys. dolarów samolot. Ogólnie rzecz biorąc, oferta finansowania zakupów statków powietrznych jest coraz bogatsza, notując w 2010 r. 30-procentowy wzrost wartości transakcji (w stosunku do roku poprzedniego), a sama ich liczba zwiększyła się o 18 procent.
Komentarze