Przejdź do treści
Źródło artykułu

Solar Impulse na testach w USA

Solar Impulse, budowany w Szwajcarii, napędzany energią słoneczną samolot (znaki rejestracyjne HB-SIA) został przetransportowany na lotnisko Moffett Field w Kalifornii, gdzie jego zespół rozpoczął proces ponownego montażu konstrukcji w ramach przygotowań do lotu i prezentacji na czterech lotniskach w USA.

Solar Impulse posiada rozpiętość skrzydeł 63,40 m i wagę 1,6 tony. Jego kadłub pokryty jest ok. 12 tys. baterii słonecznych, które zasilają 4 silniki elektryczne. Na czas nocnych lotów energia gromadzona jest w zamontowanych na pokładzie litowych akumulatorach. Samolot może operować tylko przy bezchmurnym niebie i wietrze o maksymalnej sile 5 węzłów, a podczas lotu osiąga prędkości dochodzące do 80 km/h. Loty testowe w USA mają być próbą przed transkontynentalną podróżą, a miejsca prezentacji poza Waszyngtonem i Nowym Jorkiem nie zostały jeszcze określone.

Zaprojektowany z myślą o wydajności większej niż wytrzymałość, HB-SIA unika turbulencji poprzez właściwe planowanie lotu, a także utrzymywanie wysokości przelotowej blisko 30 tys. stóp. Obecnie rozwijany jest program drugiego, większego statku powietrznego tego typu, który będzie mógł jeszcze dłużej przebywać w powietrzu. Jednak w lipcu ubiegłego roku konstrukcja ta jednak nie przeszła strukturalnych testów bezpieczeństwa, podczas których pękł jej główny dźwigar. Zespół Solar Impulse ma nadzieję zakończyć pracę nad nowym samolotem jeszcze tej jesieni i planuje, że w 2015 r. wykona on lot dookoła świata. Do tej pory najdłuższy lot HB-SIA wyniósł nieco ponad 26 godzin. Nowa konstrukcja będzie o 15 procent większa niż pierwotny prototypu.

FacebookTwitterWykop
Źródło artykułu

Nasze strony