NTSB przedstawiła wstępny raport z katastrofy G650
Narodowa Rada Bezpieczeństwa Transportu (NTSB) opublikowała wstępny raport z wypadku testowego Gulfstream G650 (G VI), który 2 kwietnia rozbił się na lotnisku Roswell, w stanie Nowy Meksyk. W wyniku zdarzenia zginęły wszystkie cztery osoby przebywające na pokładzie samolotu.
W związku z katastrofą, producent zawiesił loty czterech pozostałych odrzutowców typu G650. NTSB poinformowała, iż w momencie zdarzenia załoga wykonywała start symulując awarię jednego silnika i mając klapy ustawione na pozycję minimum. Według przedstawiciela Gulfstream, od lutego 2010 r. rozbity samolot wylatał 425 godziny, a flota testowa G VI łącznie 1570 godzin. Przed wypadkiem, pierwsze dostawy były zapowiadane na przyszły rok i jak dotąd nie ogłoszono żadnych zmian tego harmonogramu - certyfikacja i prace produkcyjne będą kontynuowane zgodnie z planem. Gulfstream twierdzi, iż na bieżąco będzie przekazywał aktualne informacje dotyczące wypadku - odpowiednio do tempa przeprowadzanego śledztwa.
Badanie NTSB potwierdza, że rozbity samolot stanął w płomieniach zanim się zatrzymał. Według ekipy dochodzeniowej, ślady wyryte przez końcówki skrzydeł rozpoczynają się w odległości 1615 m od końca pasa startowego i "prowadzą ku" ostatecznej lokalizacji wraku ok. 1160 m dalej i 60 m od wieży kontroli ruchu. Według świadków, samolot płonął sunąc siłą rozpędu po ziemi. Lotniskowa straż pożarna szybko zareagowała, ale pomimo tego, cała załoga (w wieku od 47 do 64 lat) zginęła na miejscu.
Cena G650 została skalkulowana na poziomie 64 mln dolarów i jak informuje firma, do tej pory otrzymała już ok. 200 zamówień na ten model odrzutowca. Gulfstream twierdzi, że G650 będzie najszybszym cywilnym samolotem, osiągającym prędkość maksymalną 0,925 Macha i zabierającym na pokład 18 pasażerów. Maszyna może wykonać bezpośredni lot o długości prawie 13000 km.
Wstępny raport NTSB znajduje się tutaj
Komentarze